آیا «ژنرال چهار ستاره» این بار هم روسیه را پیروز جنگ می‌کند؟

به نقل از الجزیره، روزنامه فرانسوی «لو فیگارو» با بیان اینکه زمستان سختی در پیش است، یادآور شد که «ژنرال زمستان» ۴ بار در طول تاریخ به نفع روسیه مداخله کرد. ابتدا علیه مغول‌ها و سپس علیه سوئدی‌ها و فرانسوی‌ها و در نهایت در برابر آلمانی‌ها.

این روزنامه فرانسوی این سوال را مطرح کرد که آیا زمستان پیش رو در جنگ اوکراین، بازهم به نفع روسیه خواهد بود؟

این روزنامه به نقل از «یوهان میشل» پژوهشگر مرکز مطالعات استراتژیک خاطرنشان کرد که زمستان در اوکراین می‌تواند به ۳۰ درجه زیر صفر برسد که به طور جدی امکان مانور ارتش این کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد، و اگرچه به جنگ پایان نمی‌دهد، اما آن را پیچیده می‌کند.

اما برای روسیه، به نوشته این روزنامه – زمستان ممکن است به معنای امکان تثبیت جبهه‌های نبرد باشد و بنابراین مفید خواهد بود، به خصوص اینکه آموزش نظامی ۳۰۰ هزار سرباز جدید در ابتدای زمستان پیش رو تمام می‌شود و با ورود آنها به ارتش، جبهه روسیه تقویت می‌شود.

یوهان میشل می‌گوید: از نظر استراتژیک، روسیه می‌خواهد از سقوط سرزمین‌هایی که اخیراً ضمیمه شده‌اند جلوگیری کند، در حالی که کی یف به دنبال بازپس‌گیری هرچه بیشتر این اراضی، قبل از اینکه زمستان مأموریت‌های رزمی را پیچیده کند، است.

در این راستا، «ادوارد جولی» متخصص تاکتیک‌های نظامی معتقد است که یخبندان یا تغییر زمین یک مزیت استراتژیک است و با توجه به اینکه جنگ اوکراین بیشتر زمینی است، ممکن است مانند حمله هیتلر در سال ۱۹۴۱، که با یخبندان شدید تسهیل شد، اوکراین نیز از این وضعیت استفاده کرده و به حملات خود ادامه دهد.

جولی افزود که اگرچه یخبندان و تگرگ، پیچیدگی‌های لجستیکی به همراه دارد و منجر به فرسایش زودهنگام تجهیزات و جنگنده‌ها می‌شود، همچنین استتار بسیاری از یگان‌ها را غیرممکن می‌کند، اما می‌تواند عبور از برخی آبراه‌ها_ که یخ زده اند_ را تسهیل و در نتیجه نفوذ به مناطق دشمن را میسر سازد.

وی افزود که خطر اصلی برای اوکراینی‌ها نه سرما است و نه یخبندان، بلکه کاهش حمایت غرب است، به خصوص که حمایت‌های ایالات متحده روند باثباتی ندارد، در اروپا نیز این حمایت‌ها تحت تأثیر مسائل اقتصادی و انرژی قرار گرفته است.

اگرچه اروپایی‌ها تاکنون به حمایت از اوکراین از طریق تحویل تسلیحات و تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه ادامه داده‌اند، اما برخی معتقدند که با فرا رسیدن زمستان پیش رو، این حمایت‌ها کم رنگ شود.

دیدگاهتان را بنویسید