برای آمریکا خوب، برای ایران بد؟


 


دی ماه ۱۳۹۹ (ژانویه ۲۰۲۱) هواداران دونالد ترامپ در اعتراض به تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری، به کنگره‌ حمله کردند. به‌سرعت فیلم‌ها و عکس‌هایی از معترضان و زد و خوردشان با مأموران پلیس منتشر شد؛ ویدئوها و عکس‌هایی از کشته شدنِ «چهار نفر» در طی چهارساعت حضور معترضان در کنگره در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شد. این ۴ نفر با گلوله‌ی مستقیم پلیس کشته شده‌ بودند و یکیشان زن ۳۵ ساله‌ای بود به اسم «اشلی بابیت» که سابقه‌ی ۱۴ سال خدمت برای ارتش آمریکا را داشت. در عکس‌ها او کف کنگره غرق خون افتاده بود و اطرافیان داشتند تلاش می‌کردند جلوی خونریزی زیر گلویش را بگیرند.

تا همین جای کار، اگر ماجرا در کشوری به جز آمریکا و مخصوصا در غرب آسیا بود، این تصاویر تا مدت‌ها در فضای مجازی و رسانه‌های رسمی منتشر می‌شد و آتش آشوب را برای مدت‌زمان طولانی روشن نگه می‌داشت. اما در آمریکا رویکرد بسیار متفاوتی به‌سرعت در پیش گرفته شد؛ همه‌ی شبکه‌های اجتماعی بسیج شدند تا ویدئوها و عکس‌های اشلی و سه کشته‌ی دیگر، به‌سرعت از اینترنت پاک شود و کسی هم حق نداشته باشد دوباره آن‌ها را منتشر کند.

پشت‌بندش صفحه‌ی دونالد ترامپ که هنوز «رئیس‌جمهور قانونی آمریکا» بود، در همه‌ی شبکه‌های اجتماعی مسدود شد. یک فیلترینگ هوشمند و بدون اغماض. «توئیتر» با این توضیح که توئیت‌های رئیس جمهور آمریکا مروج خشونت در این کشور است، حساب او را در فاصله‌ی حدود ده روز به پایان دوره‌ی ریاستش، برای همیشه تعلیق کرد.

حساب ترامپ در «فیس‌بوک» و «اینستاگرام» نیز به‌طور دائم مسدود شد. مارک زاکربرگ در توضیح گفت: ترامپ از این بستر برای «تحریک به اقدام خ.ش.ونت‌آمیز علیه دولت منتخب» استفاده کرده است. آدام موسری مدیر اینستاگرام هم گفت:‌ «با توجه به شرایط خاصی که وجود دارد و این حقیقت که رئیس‌جمهور قصد دارد به جای محکوم کردن، با خ.ش.ونت‌های روز گذشته همراهی کند، مسدود‌سازی حساب کاربری او را به مدت نامحدود تمدید می‌کنیم.»

«پینترست» نیز هشتگ‌های مربوط به مطالب طرفدار ترامپ را محدود کرد؛ از جمله هشتگ StopTheSteal  (دزدی را متوقف کنید) که مربوط به ادعای تقلب در انتخابات بود. «گوگل» اپلیکیشن «پارلر» که تعداد قابل توجهی از طرفداران ترامپ در آن عضو بودند را در پلی استور مسدود کرد و اعلام کرد این اقدام را برای جلوگیری از ایجاد خشونت انجام داده است. اپل هم این شبکه‌ی اجتماعی را تهدید کرد در صورتی که محتوا‌های خود را کنترل نکند از «اپ استور» حذف می‌شود.
در «ردیت» گروه ترامپ مسدود شد و در توضیح این اقدام اعلام شد انتشار هرگونه محتوایی که موجب ایجاد نفرت و تشویق، تحریک یا دعوت به خشونت علیه گروه‌هایی از مردم یا اشخاص شود ممنوع است. «توئیچ» که یک سرویس پخش تصاویر زنده یا استریم است، کانال ترامپ را غیرفعال کرد؛ با این توضیح که این اقدام گامی ضروری برای محافظت از جامعه‌ی این شبکه و جلو‌گیری از استفاده از آن برای تحریک خشونت بیشتر است.
حتی تیک‌تاکِ چینی هم در آمریکا شروع به حذف محتواهایی کرد که طبق گفته‌شان خشونت را ترویج می‌کردند؛ از جمله دو هشتگ patriotparty (حزب وطن پرست) و stormthecapitol (یورش به کنگره) که توسط هواداران ترامپ ایجاد شده بود، مسدود شد. و در نهایت «دیسکورد» نیز اکانت ترامپ را حذف کرد.

حالا یک سؤال: به‌نظر شما اگر آمریکا مدیریت این شبکه‌های اجتماعی را نداشت و نمی‌توانست آن‌ها را ملزم به پاک‌نمودن محتواهای «ترویج خ.ش.ونت» کند، برای مدیریت بحران چه روشی را در پیش می‌گرفت؟

نویسنده: راضیه سادات حسینی

دیدگاهتان را بنویسید