لیز تراس، نخست وزیر ضد و نقیضهای انگلیس کیست؟

حالا که مهمان جدید دفتر نخست وزیری انگلیس مشخص شده، بد نیست بدانید که طبق یک نظرسنجی تنها ۴ درصد از مردم این کشور لیز تراس را فردی قابل اعتماد برای نخست وزیری می دانند و بقیه معتقدند او  شخصیت متناقضی دارد.

 

لیز تراس که حالا به عنوان نخست وزیر جدید انگلیس قرار است فعالیت خود را آغاز کند، کسی است که بسیاری از هموطنانش او را با شخصیت متزلزل و حرفهای متنقاضش می شناسند.

 

تراس میان انگلیسی ها معروف است که گوش شنوایی برای شنیدن ندارد و اساساً از انتقاد خوشش نمی آید.

 

لیز تراس که در دولت بوریس جانسون وزیر امور خارجه بود، با حمایت حداکثری وی توانست نخست وزیر بعدی انگلیس شود و  حداقل تا دو سال در این مقام فعالیت خواهد کرد.

لیز تراس، نخست وزیر ضد و نقیضهای انگلیس کیست؟

تراس در نخستین سخنرانی خود بعد از قطعی شدن پیروزیش در انتخابات نخست وزیری به سبک خودش از بوریس جانسون تشکر کرد و به خاطر برگزیت، تصمیماتش در زمان کرونا و مواضعش در جنگ روسیه و حمایتهای همه جانبه اش از دولت کی یف تشکر کرد.

 

بسیاری در داخل انگلیس تراس را نسخه دیگری از جانسون می دانند که نه گوش شنوایی دارد و نه اعتقادی به ثبات عقیده در تصمیمات سیاسی.

 

شبکه ای بی سی نیوز در مطلبی در مورد شخصیت تراس نوشته که او حزب محافظه کار را «بزرگترین حزب کره زمین» می داند و با وجود انتقادهای زیادی که در داخل انگلیس از این حزب و رهبرانش وجود دارد، بیشتر اقدامات به اصطلاح رو به جلوی سیاسی در انگلیس را به پای این حزب نوشته است.

 

وی در نخستین سخنرانی خود به عنوان نخست وزیر انگلیس با همان رویه جانسون وعده کاهش مالیات ها، رسیدگی به بحران انرژی و سر و سامان دادن خدمات ملی سلامت انگلیس را تکرار کرده است.

 

وی که از جوانی و در نخستین حضور خود در عرصه سیاسی در سن ۱۹ سالگی از طرفداران پر و پا قرص لغو نظام سلطنتی در انگلیس بود، در میان مردم این کشور اینطور شهرت یافته که بیشتر علاقه به سخنرانی و جلب توجه در عرصه های سیاسی دارد و دغدغه حل مشکلات و موانع در آن دیده نمی شود.

 

جالب اینجاست تراس که در نخستین سخنرانی خود از جانسون بابت تعیین تکلیف برگزیت تشکر کرده کسی است که در زمان برگزاری همه پرسی برای خروج از اتحادیه اروپا از چهره های مخالف این اقدام دولت بود.

 

تراس به عنوان دومین وزیر خارجه زن در انگلیس از ابتدای آغاز جنگ اوکراین همواره از حامیان دولت زلنسکی و طرفدار تحریمهای شدید اقتصادی علیه روسیه بود. وی بارها در سخنرانی های انتخاباتی خود پیش از پیروزی در رقابتهای سیاسی این دوره گفته بود اگر نخست وزیر شود به حمایتهای خود از اوکراین در برابر روسیه ادامه خواهد داد.

 

او سال گذشته و درست چند روز قبل از آغاز جنگ اوکراین به روسیه سفر کرد تا به عنوان وزیر خارجه انگلیس طرف روسی را متقاعد به عدم شروع این درگیری های نظامی کند.

 

واکنش سرگئی لاوروف، همتای روسی وی پس از چند ساعت گفتگو با تراس تقریباً در تمام رسانه های خبری پیچید.

 

لاوروف پس از گفتگو با تراس در جمع خبرنگاران زمانی که از وی در مورد نتیجه گفتگوها پرسیده شد گفت: انگار با یک فرد ناشنوا که فقط در محل حضور دارد ولی چیزی نمی شنود مذاکره کردم!

 

در یک نظرسنجی که توسط شرکت YouGov  در مورد میزان رضایتمندی مردم انگلیس از نخست وزیر جدید این کشور برگزار شد، تنها ۴ درصد از مردم انگلیس از انتخاب او به عنوان جانشین بوریس جانسون رضایت داشتند و بیش از ۳۳ درصد از این انتخاب بسیار ناامیدند.

 

در این نظرسنجی بیش از ۶۷ درصد مردم انگلیس عنوان کرده اند که به دولت تراس اعتماد ندارند و تنها ۱۹ درصد از شرکت کنندگان اعتمادی نسبی به او و دولتش داشتند.

 

نکته جالب این نظرسنجی این است که بیش از ۴۰ درصد از شرکت کنندگان معتقدند که تراس هم مانند جانسون است و عقاید و باورهای سیاسی همانندی دارد. اما ۲۷ درصد از انگلیسی ها او را بدتر از جانسون می دانند و می گویند نمی توان به تصمیم های سیاسی او دلخوش کرد.

 

حالا انگلیس در حالی تراس را به عنوان نخست وزیر کشورش معرفی کرده که این روزها بزرگترین چالش سیاسی این کشور و تمام کشورهای اروپایی معضل تامین انرژی و چگونگی ادامه سیاستها در مقابل روسیه است.

 

به نظر می رسد بحران اقتصادی و تورم بی سابقه از یک طرف و بحران انرژی و تامین سوخت از سویی دیگر در ماه هایی که به شروع فصل سرما نزدیک می شویم به یکی از چالش های اصلی این نخست وزیر جدید تبدیل خواهد شد که شاید ادامه راه سیاسیش به حل این معظلات بستگی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید