افزایش دامنه نوسان، نقدشوندگی و ورود پول را تقویت می کند

امیر سیدی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با میزان گفت: زمانیکه دامنه نوسان محدود باشد، ممکن است معاملات قفل شود و در برخی موارد که شوکی بر بازار سرمایه وارد می شود، این شوک به دامنه نوسان برخورد می کند و شوک را تشدید و زمان آن را طولانی تر می کند.

این کارشناس بازار سرمایه ابراز داشت: هر چه قدر که دامنه نوسان در طول روز بیشتر باشد، ممکن است که بسیاری از ضربات بازار سهام در همان روز گرفته شود زیرا حجم معاملات افزایش می یابد و این موضوع موجب می شود تا شوک فقط در همان روز جمع شود و حتی از نگاه بسیاری از معامله گران، افزایش دامنه نوسان فرصت های مناسبی برای سرمایه گذاری پدید می آرود.

این تحلیل گر بازارهای مالی عنوان کرد: به عنوان نمونه اگر دامنه نوسان مثبت و منفی سه درصد باشد، اگر قیمت در طول روز بخواهد بالا یا پایین شود، شاهد صف فروش و صف خرید خواهیم بود و معاملات عملا قفل می شود و دیگر کسی نمی تواند معاملعه انجام دهد، بنابراین معامله گر منتظر می ماند تا در روز بعد معاملات خود را انجام دهد، اما در روز بعدی هم ممکن است که معاملات قفل شده باشد ودیگر کشف قیمت موثر نیست.

سیدی گفت: حال فرض کنید که دامنه نوسان مثبت و منفی ۱۰ درصد باشد، اگر در بازار سهام تقاضایی باشد و یا یک خبری اتفاق بیافتد و جهش ناگهانی قیمت را ایجاد کند و مثلا قیمت به سمت مثبت ۱۰ درصد و یا منفی ۱۰ درصد سوق پیدا کند، آن قدر این دامنه نوسان بزرگ است که ممکن است تمام معاملات در همان روز انجام شود و حجم معاملات به شدت افزایش می یابد و به نوعی یک فرصت خوب برای معامله گران فراهم شود.

این کارشناس بازار سرمایه ابراز داشت: یعنی اگر سهمی منفی ۱۰ درصد قیمت بخورد، عده ای یک موقعیت خوب برای خرید را پیدا کرده اند و یا این که اگر قیمت ۱۰ درصد مثبت شده است، عده ای ممکن است که فکر کنند که قیمت سهام خیلی افزایش یافته است و بیش از این نمی ارزد و سهام را به فروش می رسانند. در نتیجه با افزایش دامنه نوسان معاملات بازار سهام سریع تر به تعادل خواهد رسید و پروسه کشف قیمت واقعی طولانی نخواهد شد.

سیدی تاکید کرد: اگر در تابستان ۹۹ دامنه نوسان به ۱۰ درصد می رسید و رشد و ریزش بازار را به صورت روزانه محدود نمی کردیم ، احتمالا خیلی سریع تر بازار سهام به تعادل می رسید و حجم معاملات بازار سهام را از دست نمی دادیم، چون معاملات در بازار سهام ادامه پیدا می کرد و فرصت ها در این بازار حفظ می شد.

وی افزود: افزایش دامنه نوسان به خصوص در زمان فعلی که بازار گردان زیادی در بازار سهام داریم، موجب شده است تا کارایی بازار سهام نسبت به گذشته بهبود یابد و کارایی بازار سهام تابعی است از نقد شوندگی بازار سهام است.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: افزایش دامنه نوسان بدون شک موجب خواهد شد تا ورود نقدینگی به بازار سهام افزایش یابد و یکی از مهمترین عوامل ورود نقدینگی به هر بازاری این است که خیلی سریع قابلیت معامله داشته باشد و اصل جذابیت بازار سهام همین نقد شوندگی و ورود و خروج سریع پول است.

امیر سیدی در پایان تاکید کرد: حال هرچه قدر که دامنه نوسان بزرگتر باشد، نقدشوندگی بهتر خواهد شد و افزایش نقدشوندگی، ورود پول به بازار سهام را بیشتر خواهد کرد. در نهایت ورود نقدینگی به بازار سهام موجب خواهد شد تا جذابیت بازار سهام بیشتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید