میانگین طول مدت هر سفر رییس جمهور به استان‌ها حدود ۹ روز بوده است / افزون بر دو میلیون درخواست در سفر‌های رییس جمهور به استان‌ها ثبت شد

دولت سیزدهم از همان ابتدای تشکیل، سفر‌های استانی را در دستور کار خود قرار داد و رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت بعد از یک سال به ۳۱ استان کشور و به بیش از ۵۰ شهرستان سفر استانی داشته اند. این سفر‌ها که با محوریت استان‌های محروم آغاز شد، بر خلاف روال گذشته با کمترین هزینه ممکن انجام شد و رئیس جمهور که روز‌های تعطیل را برای این سفر‌ها انتخاب کرده، بدون هیچ تشریفات زائدی در استان‌ها حضور پیدا کرد.

بنا بر اظهارات مسئولان دفتر رئیس جمهور، قبل از سفر کار‌های کارشناسی توسط متخصصان و صاحبنظران انجام شده، چالش‌ها و مسائل هر منطقه دسته‌بندی و بر اساس ظرفیت‌های هر استان و امکانات دولت برای تخصیص بودجه، تصمیم‌گیری و در نهایت با حضور میدانی و گفت‌و‌گوی رو در رو با مردم، دستورهای ویژه صادر می‌شود.

بنا به اظهارات «سیدصولت مرتضوی»، معاون اجرایی رییس جمهور میانگین طول مدت هر سفر رییس جمهور به استان‌ها حدود ۹ روز بوده و مصوبات سفر‌های استانی رییس‌جمهور هم چهارساله است. همچنین رییس مرکز ارتباطات مردمی رییس جمهور بیان داشته، افزون بر دو میلیون درخواست در سفر‌های رییس جمهور به استان‌ها ثبت شده که همه آن‌ها یا پاسخ داده شده و یا در حال پیگیری و بررسی است.

دولت در این سفر‌ها رویکرد خاصی را در رابطه با ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم دنبال می‌کند. در تمامی سفر‌ها دیدار‌های مستقیم مردمی برای رییس جمهور پیش بینی می‌شود. رئیس جمهور اصرار دارد به نقاطی سفر کند که کمتر مسئول دولتی بلندپایه به آن مناطق سفر کرده است. دولت سیزدهم در نخستین سفر خود تنها دو روز بعد از رای اعتماد به خوزستان سفر کرد و با حضور اعضا در روستای جفیر و محله منبع آب اهواز به بررسی مشکلات این منطقه پرداخت.

رهبر انقلاب: سفر‌های استانی دولت سیزدهم حادثه‌ی درخشانی است

روز گذشته رهبر انقلاب هم در دیدار با رییس جمهور و اعضای دولت درباره سفر‌های استانی دولت سیزدهم فرمودند: یک توفیق دیگری که شما پیدا کردید، سفر‌های استانی است؛ این خیلی حادثه‌ی درخشان و حادثه‌ی مهمّی است. اینکه ۳۱ سفر در ۱۱ ماه انجام بگیرد به سرتاسر کشور، نقاط محروم، دورافتاده، صحنه‌های کم‌نظیری اتّفاق بیفتد و دیده بشود، از همدلی صادقانه‌ی با مردم و نظارت میدانی به مسائل گوناگون مردم، خیلی چیز مهمّی است.

ایشان در ادامه فرمودند: همین رفتن به میان مردم را از دست ندهید. بعضی‌ها جَوسازی می کنند و یک اسم‌هایی رویش می گذارند که حالا بنده نمی خواهم تکرار کنم. اسیر این جوسازی‌ها نشوید؛ بروید با مردم روبه‌رو بشوید، حرف مردم را بشنوید، حلم به خرج بدهید. گاهی انسان خسته می شود ــ این جزو تجربه‌های خود بنده هم هست ــ گاهی انسان واقعاً خسته می شود، امّا تحمّل و صبر کنید. این حضور بی‌واسطه و پُرحجم آقای رئیس‌جمهور در میان مردم خیلی برکات و آثار خیلی خوبی دارد؛ همچنین مسئولان دیگر دولت.

البتّه شما دولتتان را می گویید «دولت مردمی»؛ دولت مردمی فقط به این نیست که بروید میان مردم؛ این کار لازم است، امّا کافی نیست؛ باید بتوانید مشارکت مردم را در کار‌های گوناگون و بخش‌های گوناگون جلب کنید. من قبلاً هم یک وقتی گفته‌ام این را، ظاهراً در جمع شما شاید گفتم که بنشینید کیفیّت جلب مشارکت مردم را برنامه‌ریزی و تعریف کنید که چه جور می شود مشارکت مردم را جلب کرد؛ چه در زمینه‌های مالی و اقتصادی، چه در زمینه‌های سیاسی، چگونه میشود در بخش‌های مختلف از فکر مردم و نظر مردم استفاده کرد. این برنامه‌ریزی می خواهد. در این نامه‌های گوناگونی که از طریق ارتباط مردمی یا غیر آن به ما می رسد، گاهی یک پیشنهاد‌هایی هست که انسان می بیند پیشنهاد‌های بسیار خوبی است. آدمی که اصلاً نمی‌شناسیم چه کسی است، در یک مورد پیشنهاد و نظری دارد، این نظر را می دهد، گاهی بسیار کارگشاست. ببینید چگونه می توانیم از این‌ها استفاده کنیم.

رییس جمهور: خودم و دفترم دنبال اجرای مصوبات سفر‌های استانی هستیم

رییسی در نشست خبری اخیر که با اصحاب رسانه داشت در پاسخ به خبرنگاری که از وی پرسید در سفر به استان‌های مختلف در جریان مشکلات مردم قرار گرفتید، با توجه به گستره مشکلات اعتبارات برای هر استان متناسب است و دور دوم سفر‌ها از کی شروع می‌شود و چگونه، اظهار کرد: مصوبات سفر‌های استانی ناظر به مشکلات استان است و پروژه‌های نیمه تمام هم داریم از گذشته که مهم این است که انجام شود؛ به نام هر کس که بخواهد تمام شود. اینکه به نام چه کسی تمام می‌شود، مهم نیست. گاهی داریم مواردی که ده تا پانزده سال نیمه تمام است، پروژه آب همدان برای هفده سال پیش است. ما قرارمان این است که مصوباتی که ناظر به موارد ضروری استان‌هاست و بیش از ۴۵۰۰ مصوبه در استان‌های مختلف مطرح است، در اولویت باشند. با استاندار و معاون رییس جمهور مطرح شود و اعلام کردم که این کار‌ها را خواهیم کرد تا هم مردم بشنوند و رسانه‌ها بدانند و مدیران کل استان پیگیر باشند تا کار انجام شود، پس مصمم هستیم که مصوبات به نتیجه برسد.

وی ادامه داد: در اولین سفر که به خوزستان رفتم، مساله آب مطرح بود که همین روز‌ها به نتیجه می‌رسد و موارد دیگر هم دنبال می‌شود؛ از جمله مساله آب همدان و کاری که در شهرکرد یک هفته‌ای انجام شد، نشانه توجه ما به پیگیری مصوبات است و با همین روحیه کار را انجام می‌دهیم. تخصیص اعتبار و اقدام برای مصوبات را داریم و نگرانی نداریم و خودم و دفترم دنبال آن هستیم که مصوبات با عقب ماندگی مواجه نشود. سفر‌هایی که تا آخر ۱۴۰۰ داشتم هم اعتبارات تخصیص داده شده است و از ۱۴۰۱ برخی انجام شده و برخی به مرور انجام می‌شود، وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان برنامه و بودجه سریع اقدام می‌کنند و این برنامه دولت است که مردم ملموس و محسوس این تاثیر را حس کنند.

دیدگاهتان را بنویسید