هیچ کس نظم فعلی را نمی‌خواهد

چطور همه قدرت‌های بزرگ حتی ا.م.ر.ی.کا تجدیدنظرطلب شدند

جهان میان نظم‌ها سرگردان است. آخرین کنش بر اساس نظم لیبرال مربوط به نشست لندن جی20 در سال 2009 است؛ زمانی که رکود جهانی اقتصاد در سال 2009 آغاز شد. سران کشورها برای جلوگیری از رکود اقتصادی دیگر و تغییر نظام بانکی گردهم‌آمدند؛ آن‌ها در واکنش بعدی به تغییرات آب‌وهوایی، بحران بدهی متاستاز در کشورهای درحال توسعه و همه‌گیری کووید19 بدون دستاورد عملی، تنها به ابراز تاسف بسنده کردند.
این شکست از این حقیقت ناشی می‌شود که کشورهای انگشت‌شماری به نظم بین‌الملل پیشین متعهد هستند. رهبری ا.یا.لا.ت‌م.ت.حد.ه پس از ج.ن.گ جهانی دوم بر دو اصل استوار بود: ام.ری.کا در جهان دو قطبی ج.ن.گ سرد علاقه‌ای برای بررسی چگونگی اداره امور داخلی کشورها نداشت (هندسوسالیست در دهه‌های 1950، 1960 و 1970 بزرگترین کمک‌ها بانک جهانی را دریافت کرد.) پس از ج.ن.گ جهانی، در جهان نئولیبرال استقلال ملی و مرزهایی که مورد نیاز بود، نادیده گرفت. این دو در امتداد اصل «باز، مبتنی بر قوانین و لیبرالیسم» است و از ارزش‌های دموکراتیک، بازار آزاد، حقوق بشر و حاکمیت قانون حمایت می‌کرد. در دوران بعد از سقو.ط شوروی، رشد قدرت‌های بزرگ فعلی از جمله چین نتیجه رهبری ا.یا.لا.ت‌م.ت.حد.ه است.
در سال‌های اخیر این نظم را مربوط به گذشته می‌دانند. قدرت‌های بزرگ رفتارهای تجدیدنظرطلبانه بروز می‌دهند؛ اهداف خود را دنبال می‌کنند و به دنبال تغییر آن هستند. اغلب تجدیدنظرطلبان منازعات سرزمینی –به خصوص در منطقه هندپاسفیک- شکل دادند: اختلاف چین با هند، ژاپن، ویتنام و دیگر همسایگان آبی، نمونه‌ای تجدیدنظرطلبی است. ح.م.له رئیس جمهور ر.و.سی.ه، ولا.دی.میرپو.تین به اوکراین، ح.م.له به هنجارهای بین‌المللی بود و او این مسئله را گوش‌زد کرد که ر.و.سی.ه در اروپایی با رهبری ام.ری.کا می‌تواند نقش خود را توسعه دهد. تجدیدنظرطلبی به وضوح در فهرست اولویت دیگر قدرت‌ها نیز قابل مشاهده است؛ افزایش شک‌وتردید نسبت به تجارت آزاد در ام.ری.کا، ت.س.لی.ح مجدد آلمان و تقویت ن.ظا.می ژاپنی که زمانی صلح‌طلب بود، مثال‌های خوبی برای نمایش وسعت تجدیدنظرطلبی میان قدرت‌ها است. بیشتر کشورها از وضع موجود ناراضی هستند و به دنبال ایجاد تغییر در راستای منافع خود هستند. این خواسته آن‌ها می‌تواند جهان را به وضعیتی وخیم‌تر هدایت کند؛ یعنی چشم‌انداز اقتصاد جهانی ضعیف‌تر و ستیزه‌های ژئوپلیتیکی بیشتر. مقابله با دنیای قدرت‌های تجدیدنظرطلب، چالش تعیین‌کننده‌ای در سال‌های بعد است

دیدگاهتان را بنویسید