نظرسنجی: آمریکایی‌ها عصبانی، ناامید و نگران از آینده کشورشان

شبکه تلویزیونی ان بی سی نیوز در برنامه “میت د پرس”, با بررسی نتایج یک نظرسنجی جدید به خشم و ناامیدی آمریکایی‌ها در خصوص آینده این کشور پرداخت.

مجري شبکه گفت: کمتر از یک ماه به انتخابات میان دوره‌ای باقی مانده است و نظرسنجی جدید ان بی سی نیوز تصویر تاریکی به ما ارائه می‌دهد. آمریکایی‌ها عصبانی و ناامید و نگران آینده کشور هستند. فقط ۲۱ درصد پاسخگویان بزرگسال اعلام کرده اند که آمریکا در مسیر درست قرار دارد و سه چهارم آمریکایی‌ها هم اعلام کرده اند که کشور در مسیر اشتباهی قرار دارد.

در واقع هیچ وقت در نظر سنجی‌های ما آمار افرادی که اعلام کرده بودند در مسیر غلطی قرار داریم، بیش از ۷۰ درصد نبوده است. اما نزدیک یک سال است که روی این عدد قفل شده است. با این حال ۵۸ درصد آمریکایی‌ها اعلام کرده اند که سال‌های گذشته سال‌های خوبی بوده اند؛ و این میزان هم در نوع خودش در نظر سنجی ما بالا بوده است. چه دلیلی در پس این بدبینی‌ها در مورد آینده کشورمان وجود دارد؟

خب، شروع آن اینگونه است که آمریکایی‌ها هیچ حزب و هیچ کسی را که در قدرت است، دوست ندارند، اجازه دهید نگاهی به این آمار بیندازیم، هر دو حزب سیاسی بسیار غیر محبوب هستند. یکی از یکی بدتر. در مورد رئیس جمهور فعلی و رئیس جمهور سابق هم این صادق است. نظرات منفی در مورد رئیس جمهور سابق از نظر سنجی قبلی تاکنون تا حدودی با سرعت بیشتری افزایش پیدا کرده است. رئیس جمهور کنونی و معاون رئیس جمهور سابق هم به همین منوال عمیقا غیر محبوب است؛ و حتی اگر دو سیاستمدار که در نظر مردم در صدر احزاب خود قرار دارند، البته کاری به لیز چنی و .. نداریم در احزاب خود غیر محبوب‌ترین افراد هستند.

در هر حال در کشور اعتماد کمی به برخی نهاد‌ها همچون وزارت دادگستری، دیوان عالی، و حتی مدارس دولتی وجود دارد؛ و برای نخستین بار وقتی از مردم سوال شد که مهم‌ترین مساله پیش روی کشور چیست، پاسخ اول نه اقتصادی بلکه تهدید دموکراسی بود. بالاتر از مساله هزینه‌های زندگی و شغل و اسلحه و یا حتی مسئله سقط جنین بود؛ بنابراین این فضایی است که رای دهندگان قرار است ماه نوامبر پای صندوق‌های رای بروند.

آن‌ها کاملا عصبانی هستند؛ و در سال‌های عادی این آمار نشان از سرنوشتی شوم انتخاباتی برای حزب در قدرت داشت، اما این انتخابات میان دوره‌ای شبیه هیچ یک از انتخابات تاریخ ما نخواهد بود؛ و من به شما هشدار می‌دهم که شاید تمام قواعد سیاسی اعمال نشوند.

دیدگاهتان را بنویسید