چرا بایدن باید قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای استعفا کند

«جو بایدن در تاریخ ۹ مارس ۲۰۲۰ که نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بود، خود را همچون “پلی” به نسل جدید رهبران دموکراتیک که آینده این کشور هستند، توصیف کرد. واضح است که اکنون برای بایدن زمان آن فرا رسیده که جایگاهش را در تاریخ به عنوان رئیس‌جمهوری انتقالی بپذیرد و آبرومندانه استعفا کند.»

«آندرو استین»، سیاستمدار دموکرات و رئیس سابق شورای شهر نیویورک در تحلیلی برای روزنامه نیویورک پست نوشت: «با قریب‌الوقوع بودن پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا، بایدن با مشکلات متعددی رو به رو است. از جمله این مشکلات می‌توان به محبوبیت پایین این رئیس‌جمهوری، نگرانی‌هایی درخصوص وضعیت سلامت جسمی او، دستورکار داخلی شکست خورده که هیچ راه رو به جلویی ندارد و اشتباهات او در حوزه سیاست خارجه اشاره کرد. اگر جمهوری‌خواهان، کنگره را به دست بگیرند، بایدن همچنین با سوالاتی مواجه خواهد شد که نمی‌تواند مداخله خودش را در تجارت خارجه پرسود پسرش هانتر بایدن توجیه کند.

همزمان با اینکه به میانه راه جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا نزدیک می‌شویم، واضح است که برای او زمان آن فرا رسیده که جایگاهش را در تاریخ به عنوان رئیس‌جمهوری انتقالی بپذیرد و آبرومندانه استعفا کند.

به عنوان کسی که به دموکرات‌ها وفادار است، قصد ندارم کلیات شخصیت جو بایدن را نقد کنم و به نظرم ریاست او موفقیت‌های کمی داشته است. دولت او به دلیل توزیع سریع واکسن‌های کووید-۱۹ که باعث شد کشور را از روزهای سخت کرونایی خارج کند، مستحق ارزش و اعتبار است. بایدن همچنین دو لایجه دوحزبی را امضا و به تصویب رساند: یک سرمایه‌گذاری چشمگیر در زیرساخت آمریکا و لایجه بی‌سابقه امنیت سلاح.

اما بایدن کارهایی که او به خاطرش رئیس‌جمهور شد را انجام نداده است: احیای آمریکا پس از سالهای تقسیم و دو دستگی. روند این احیا در اندازه‌های بزرگی شکست خورد زیرا تیم او (بایدن) قادر نبوده یک دستورکار جامع را دنبال کند.

عملکرد بایدن، حزب دموکرات‌ها را در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا در مسیر خطرناکی قرار می‌دهد. او به شدت مقصر و درواقع مسئول است. علی‌رغم تلاش‌ها و اقدامات این رئیس‌جمهوری علیه افرادی چون ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، اما او مسئول تورم پیش آمده در آمریکا است.

دلیل اینکه دموکرات‌ها در کارزارها و سفرهای تبلیغاتی از سخنرانی پیرامون بایدن پرهیز می‌کنند، این است که صحبت از بایدن بر شانس پیروزی آن‌ها تاثیری منفی و بازدارنده می‌گذارد. محبوبیت این رئیس‌جمهوری به پایین‌ترین حد خود (۳۱ درصد) رسیده است. تقریبا دو سوم از دموکرات‌ها (۶۴ درصد) مایلند که بایدن در انتخابات ۲۰۲۴ شرکت نکند.

جو بایدن اکثریت حمایت را از جانب مردم و حتی در داخل حزب خودش از دست داده است. قبل از ابتلای بایدن به کرونا که مجدد باعث نگرانی‌ها شود، ۵۳ درصد از آمریکایی‌ها نسبت به سلامت جسمانی او تردیدهایی داشتند. همچنین گاف او درخصوص اینکه سرطان دارد، باری دیگر موجب شد تا تیم ارتباطی‌ او موقعیت را کنترل کند.

اما مسئله ورای سلامت جسمانی و ذهنی اوست؛ دوران ریاست بایدن ثابت کرده که او درخصوص هدایت حزب و کشورش چه در داخل و چه در خارج ناتوان است.

تصویب لایحه “طرح بهینه‌ بازسازی” که توسط بایدن امضا شد، به عنوان یک شکست مفتضحانه در تاریخ ثبت خواهد شد. سال گذشته میلادی، بایدن با جدیت و به طور منحصر به‌فردی بر پیشبرد این لایحه به اصطلاح تحول‌آفرین متمرکز بود و این در حالی بود که او نیروهای سیاسی بزرگتری را که در برابر تورم فزاینده، افزایش جرم و بحران مرزهای جنوبی فعالیت می‌کردند را نادیده گرفت.

بایدن همچنین فرمانده کل‌قوای مناسبی نبوده است. اوت سال گذشته، با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان فاجعه تمام‌عیاری را رقم زد. این شرمساری باعث شد تا متحدان آمریکا ما را زیر سوال ببرند، همچنین موجب بی‌ثباتی بیشتر خاورمیانه شد و به پوتین این اطمینان را داد که او می‌تواند به اوکراین حمله کند و در نهایت تایوان را هم در معرض خطر قرار داد.

متاسفانه، سفر اخیر جو بایدن به خاورمیانه، ناتوانی او در رهبری را برجسته کرد. او در مقابله با نفوذ چین و روسیه در منطقه شکست خورد. اگرچه بایدن با ولیعهد عربستان به‌طور عجیبی صمیمانه رفتار کرد، اما نتوانست سعودی‌ها را متقاعد کند که تولید نفت خود را افزایش دهند.

بایدن تماما توانایی خود را در اداره و حکمرانی از دست داده است – درست همانطور که بوریس جانسون، نخست وزیر مستعفی انگلیس از دست داد. زمان آن فرا رسیده است که بایدن نیز مسیر جانسون را دنبال کند.

با افشای تماس‌های هانتر بایدن با معاون پدرش، دروغ‌های جو را که مدعی شده بود که هرگز در مورد تجارت هانتر صحبت نکرده، برملا می‌شود و اگر جمهوری‌خواهان در انتخابات ماه نوامبر پیروز شوند، تحقیقات کنگره انجام خواهد شد و این مسئله کار را برای جو بایدن دشوارتر می‌کند.

جو بایدن به خاطر کشور و حزبش، قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای باید استعفا کند و شانس رهبری را به دست کامالا هریس، معاونش بسپارد. کامالا هریس به عنوان یک رنگین‌پوست می‌تواند اولین زن فرمانده کل‌قوا شود و بدین ترتیب اشتیاق را میان دموکرات‌ها افزایش دهد و شانس پیروزی حزبش در انتخابات میان‌دوره‌ای را بالا ببرد. همچنین ارتقاء هریس در حال حاضر به رهبران و فعالان حزب اجازه می‌دهد تا ارزیابی کنند که آیا او گزینه مناسبی برای نامزدی انتخابات ۲۰۲۴ است یا خیر.

رئیس‌جمهور بایدن با افتخار به مدت تقریبا شش دهه برای آمریکا خدمت کرده است. اکنون به عنوان آخرین دور از خودمت به حزب و کشورش باید آبرومندانه استعفا و به معرفی نسل جدیدی از رهبری دموکرات کمک کند.»

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید