نقش‌آفرینی فزاینده روسیه در لبنان

در ماه‌های اخیر برخی رویدادها حاکی از افزایش نقش روسیه در تحولات لبنان بوده است. علاوه بر سفر ماه‌ها پیش هیئت سیاسی حزب‌الله و سعد الحریری به مسکو، وزیر خارجه روسیه روز گذشته ضمن حمایت از دولت میقاتی، گفت: «ما با اینکه لبنان به گروگانی برای بحران سوریه تبدیل شود، مخالفیم.»

 روسیه با تغییر رفتار در مذاکرات وین و ترغیب ایران به توافق با غرب از یک‌سو و تلاش برای عادی‌سازی روابط پایتخت‌های عربی با دمشق ازسوی دیگر به دنبال ایجاد نوعی موازنه میان روابط خود با بازیگران متعارض در غرب آسیاست. بروز نشانه‌های شکاف میان تهران و مسکو در پرونده‌هایی مانند افغانستان و قفقاز را شاید بتوان در همین چارچوب ارزیابی کرد. به همین دلیل لبنان، می‌تواند میدانی برای این توازن‌بخشی باشد.

 روس‌ها انگیزه‌های بسیاری برای نقش‌آفرینی در تحولات لبنان دارند: تکمیل حضور در سواحل مدیترانه از مسیر سوریه و لبنان؛ موازنه ترکیه در وضعیتی که آنکارا به دنبال توسعه حضور خود در شمال لبنان است؛ بهره‌برداری از خلأ ناشی از کاهش نقش امارات و عربستان در لبنان و حتی رقابت با نقش سنتی فرانسه در لبنان.

در نسبت با ایران نیز به نظر می‌رسد گسترش نفوذ روسیه در لبنان، اگرچه فشار بر حزب‌الله را در کوتاه‌مدت کاهش می‌دهد، اما یک پرونده دیگر به پرونده‌های مشترک تهران/مسکو خواهد افزود. پیامد چنین وضعیتی می‌تواند فشار بر ایران در موضوعاتی مانند مذاکرات هسته‌ای باشد.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید