نسخه‌نویسی به سبک آمریکا برای بحران تورم در اروپا

تورم در کشورهای اتحادیه اروپا در ماه ژوئن به رکورد تازه ۸.۶ درصد رسیده و قیمت‌ها نسبت به آمار ماه ژوئن در سال گذشته ۴۱.۹ درصد افزایش داشته است.

بانک مرکزی اروپا گفته؛ هر اقدامی که لازم باشد انجام می‌دهد تا تورم را به سطح مورد نظر دو درصد بازگرداند.

گفته می‌شود قرار است نرخ بهره تا اواخر این ماه از میزان پایین‌ترین سطح جاری، یک چهارم درصد افزایش پیدا کند.

بر اساس داده‌های مرکز ملی آمار بریتانیا، نرخ تورم در ماه مارس در این کشور به ۷ درصد رسیده که بالاترین نرخ تورم از مارس سال ۱۹۹۲ میلادی تاکنون بوده است.

«رابرت هابک» وزیر اقتصاد آلمان اخیرا اعلام کرده که نگران است عرضه گاز روسیه از طریق خط لوله گاز نورد استریم ۱ در دریای بالتیک به طور کامل متوقف شود. این مقام آلمانی روز گذشته در سخنانی اعلام کرد: از ۱۱ جولای خطر توقف کامل نورد استریم ۱ وجود دارد.

بر اساس بررسی موسسه تحقیقات اقتصاد کلان و چرخه تجاری (IMK) بنیاد هانس بوکلر، حدود ۵۲ درصد از نیروی کار با درآمد نسبتاً پایین مجبور به کاهش مصرف مواد غذایی هستند. بر این اساس ۶۳ درصد نیز اعلام کرده‌اند که به دلیل تورم خواهان کاهش خرید پوشاک و کفش هستند.

به نوشته روزنامه هندلزبلات آلمان، نظرسنجی موسسه یوگو هم نشان می‌دهد که ۷۱ درصد از مردم آلمان از نظر مالی نگران افزایش قیمت گاز و برق هستند.

مؤسسه ملی آمار فرانسه پیش‌بینی کرده است که تورم در فرانسه در پایان سال حدود ۷ درصد تثبیت شود، مشروط بر اینکه قیمت نفت خام برنت در سال ۲۰۲۲ در سطح ۱۲۰ دلار در هر بشکه باشد.

در انگلیس نیز اندرو بیلی رئیس بانک مرکزی این کشور هشدار داده است که بحران انرژی، بر تورم بالا در انگلیس بیش از هر کشور بزرگ دیگری تأثیر منفی خواهد گذاشت.

در این میان نقش آمریکا و توصیه‌های دولت بایدن به اروپایی‌ها در برافروخته نگه داشتن جنگ بسیار مهم است. آمریکا حاضر به اتخاذ رویکرد سیاسی برای حل بحران و پذیرش اشتباه خود در توسعه ناتو نیست و سیاست طولانی کردن جنگ اوکراین را در دستور کار خود قرار داده است.

مدیر اطلاعات ملی آمریکا در همین خصوص گفته؛ سازمان‌های اطلاعاتی این کشور به این نتیجه رسیده‌اند که درگیری‌های اوکراین احتمالا برای مدت طولانی ادامه خواهد داشت و توافق صلح بعید است.

جو بایدن نیز در نشست ناتو اعلام کرد که ایالات متحده در واکنش به حمله روسیه به اوکراین، حضور نظامی خود را در سرتاسر اروپا افزایش می‌دهد. این بدان معناست که آمریکا نه تنها خطر جنگ در اروپا را کاهش نخواهد داد بلکه با افزایش حضور نظامی به تشدید آن خواهد افزود.

در سوی دیگر ماجرا تلاش‌های تبلیغاتی بایدن برای القای آینده بهتر برای اقتصاد اروپا نیز چندان نتیجه‌بخش نبوده است. او بعد از درخواست افزایش تولید نفت از عربستان سعودی، اذعان کرد این کار، منطقی و به نفع کشورهای عربی خواهد بود اما مکرون در جریان نشست گروه ۷ در آلمان به بایدن گفت: بعید است امارات و عربستان بتوانند به غرب برای افزایش تولید نفت کمک کنند.

تبلیغاتی بودن ادعای بایدن درباره تلاش برای بهبود وضعیت انرژی زمانی آشکارتر می‌شود که با وجود درخواست اروپایی‌ها برای بازگشت نفت ایران و ونزوئلا به بازارهای جهانی، آمریکا عملا در این مسیر کارشکنی می‌کند، موضوعی که در مذاکرات دوحه به طور واضح می‌توان آن را مشاهده کرد.

مجموع رفتارهای سیاسی دولت آمریکا واهی بودن حمایت‌های واشنگتن از متحدان قدیمی خود در اروپا را نشان می‌دهد، رفتاری که ریشه آن را شاید بتوان در این جمله لاوروف جستجو نمود که گفت؛ واشینگتن تلاش می‌کند نه تنها روسیه را بلکه اتحادیه اروپا را نیز به عنوان رقیب تضعیف کند.

بر این اساس؛ روشن است که نسخه آمریکا نه تنها شفابخش اروپای درگیر ناامنی و تورم نیست بلکه بیش از هر نسخه دیگری بستر را برای بیشتر فرو رفتن قاره سبز در منجلابی که مستاجرین دموکرات کاخ سفید تدارک دیده‌اند فراهم خواهد آورد که اگر حکام اروپایی دیر بجنبند نجات از آن کاری بس دشوار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید