آیا عربستان هم آماده احیای روابط با ایران است؟

 روزنامه تهران تایمز در جدیدترین شماره خود به بررسی روند احیای روابط میان ایران و عربستان پرداخته است که مشروح گزارش آن را مطالعه می‌کنید؛

«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق این روزها با سفر به عربستان و ایران تلاش کرد جان تازه به مذاکرات میان ریاض و تهران ببخشد. الکاظمی در پیشبرد این هدف در رابطه با ایران موفق عمل کرد و جمهوری اسلامی را به سمت دیپلماسی با عربستان سعودی سوق داد، اما اینکه آیا سعودی‌ها هم آماده واکنش متقابل هستند، سوالی است که هنوز پاسخی برای آن وجود ندارد.

نخست وزیر عراق روز شنبه به منظور رایزنی در خصوص موضوعات منطقه‌ای و بین المللی و نیز تلاش برای تحکیم صلح و آرامش در منطقه راهی عربستان شد و با «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور نیز دیدار کرد. بنا به بیانیه مطبوعاتی دفتر نخست وزیری عراق، الکاظمی و بن سلمان در این دیدار بر همکاری منطقه‌ای، به نحوی که به توسعه پایدار در منطقه بیانجامد، تاکید کردند. نقش برجسته عراق در همگرایی دیدگاه‌ها در منطقه و تلاش برای برقراری مذاکرات سازنده نیز مورد تاکید دو طرف قرار رفت.

الکاظمی در راستای نقش میانجی خود شهر بندری جده عربستان را به مقصد تهران ترک کرد و در آنجا با «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران و «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه کشورمان دیدار کرد.

در بیانیه دفتر نخست‌وزیری عراق آمده است که مهم‌ترین موضوعات مشترک منطقه‌ای، از جمله مسائل امنیتی دو کشور همسایه و ثبات منطقه‌ای از موضوعات مورد بحث میان نخست وزیر عراق و رئیس جمهور ایران بود.

الکاظمی در دیدار با آقای رئیسی موضوعات مربوط به یمن و مصر را نیز مورد بحث قرار داد. به طور کلی تلاش نخست وزیر عراق بر این است تا جایگاه این کشور را به عنوان میانجی رفع سوءتفاهمات منطقه‌ای تقویت کند. نقش عراق به عنوان کشور میانجی، اولین بار زمانی مورد توجه قرار گرفت که طرف عراقی با هدف یافتن زمینه مشترک میان دو کشور ایران و عربستان، به سراغ آنها رفت. عراق البته توانسته در این زمینه گام‌های بلندی بردارد.

تاکنون ۵ دور مذاکره میان ایران و عربستان در بغداد برگزار شده که الکاظمی نقش کلیدی در تسهیل این مذاکرات برعهده داشته است. در آخرین دور این مذاکرات که اواخر آوریل به میزبانی عراق برگزار شد، نخست وزیر عراق در عکسی مذاکره کنندگان ایرانی و سعودی را همراهی کرد. در پنجمین دور مذاکرات میان ایران و عربستان، توافق دو طرف بر ارتقا مذاکرات از سطح امنیتی به سطح دیپلماتیک قرار گرفت.

قریب به دو ماه از دور پنجم مذاکرات می‌گذرد و به نظر می‌رسد مذاکرات بار دیگر به بن بست رسیده باشد، موضوعی که نخست وزیر عراق را راهی ایران و عربستان سعودی کرد و به نظر می‌رسد الکاظمی موفق شده یخ مذاکرات را بشکند. اظهارات روز دوشنبه «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره برگزاری دور بعدی مذاکرات میان تهران و ریاض مؤید همین مطلب است.

جمهوری اسلامی همچنین نسبت به بازگشایی سفارت‌های دو کشور اعلام آمادگی کرده است. با این حال بی تفاوتی آشکاری از سوی طرف سعودی دیده می‌شود. سعودی‌ها تاکنون به تمایل جمهوری اسلامی برای بازگشایی فصل تازه در روابط دو کشور پاسخ متقابلی نداده اند. بلکه در عوض، سعودی‌ها این روزها رایزنی با دیگر بازیگران درباره سفر آتی «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به منطقه را در دستور کار دارند.

جمهوری اسلامی تاکنون در جهت احیای روابط با عربستان تلاش‌های دیپلماتیکی را صورت داده است. همچنین تهران نقش فعالی در برقراری صلح در یمن به عهده گرفته، مسئله‌ای که به عنوان نگرانی اصلی سعودی‌ها، مذاکرات بغداد را نیز تحت الشعاع قرار داده است.

رئیس جمهور کشورمان عصر روز شنبه در گفتگوی تلفنی با «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن، تاکید کرد که جمهوری اسلامی از برقراری آتش بس میان یمن و عربستان حمایت می‌کند و امیدوار است که این آتش بس در نهایت به برقراری صلح پایدار میان دو طرف بینجامد.

دیدگاهتان را بنویسید