اقتصاد جهانی در برزخ

افزایش نرخ تورم بی‌سابقه آمریکا طی چند دهه اخیر به بیش از ۸ درصد موجی از بیم‌ها و افزایش سختی در تصمیم‌گیری را ایجاد کرده است. چراکه از سویی راهی جز کنترل تورم وجود ندارد و از سوی دیگر مقابله با تورم بازارها را دچار رکود و بازارهای مالی را نیز با ریزش بیشتری مواجه می‌کند. در همین رابطه چند نکته در رابطه با سیاست‌های پولی جدید در آمریکا و اروپا قابل ذکر است که در ادامه بیان شده است.

اقتصاد جهانی در برزخ

تلاش برای کنترل تورم کم‌سابقه

گزارش‌های منتشر شده اخیر نشان از نرخ تورم ۸ درصدی در اقتصاد آمریکا دارد که طی ۴۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است. افزایش مستمر نرخ تورم کم‌سابقه در اروپا و آمریکا باعث شده است که بانک‌های مرکزی در سیاست‌های پولی واکنش‌های سریع انقباظی داشته باشند و سعی در کنترل تورم به وسیله افزایش نرخ بهره داشته باشند.

افزایش ۰,۷۵ درصدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو در هفته گذشته که سومین افزایش نرخ بهره از ابتدای سال و بزرگ‌ترین آن از ۱۹۹۸ تا به امروز بود، افزایش نرخ بهره ۰.۲۵ درصدی در انگلستان و افزایش نرخ بهره ۰.۵ درصدی در سوئیس موجی از سیاست‌های پولی را آغاز کرد که به طبع آن کانادا، برزیل و دیگر کشورها نیز اقدام به افزایش نرخ بهره نمودند و تمامی این اقدامات نشان دهنده این است که چالش تورم به یک بحران جدی تبدیل شده است.

بازی کردن با نرخ بهره ابزاری است که بانک‌های مرکزی در جهت اهداف تورمی استفاده می‌کنند.. به بیانی دیگر تغییرات نرخ بهره موجب تغییرات نقدینگی در گردش می‌شود و از این حیث افزایش یا کاهش تقاضا در سطح جامعه را دستخوش تغییر می‌کند.

از سوی دیگر بانک مرکزی اروپا نیز به احتمال زیاد در ماه جولای نرخ بهره را برای اولین‌‌‌بار در طول ۱۱سال گذشته و پس از بحران سال ۲۰۰۸ افزایش خواهد داد و سرمایه‌گذاران بر این باورند که این نهاد به‌زودی برای تصمیم در رابطه با افزایش نرخ بهره وارد عمل خواهد شد. بانک ‌مرکزی کانادا نیز که حدود دو هفته قبل نرخ بهره را افزایش داده بود، ممکن است ماه آینده افزایش قابل‌ملاحظه‌‌‌ای در نرخ بهره اعمال کند.

 

عوارض افزایش نرخ بهره برای اقتصاد جهانی

افزایش نرخ بهره که غالبا برای کاهش یا کنترل نرخ تورم به کار می‌رود، سطح تقاضای اقتصاد را نیز کاهش می‌دهد و از این جهت می‌تواند اقتصاد را وارد رکود کند. بانک ‌‌‌جهانی و دیگر موسسات بین‌المللی پیش‌بینی‌‌‌های نامطلوب و تاریکی را برای آینده ارائه کرده‌‌‌اند و قوت ‌گرفتن چشم‌انداز رکود را هشدار داده‌اند.

کارشناسان و اقتصاددانان موسسه مالی بارکلیز معتقدند فشارهای تورمی و تشدید انتظارات تورمی، بانک‌های مرکزی را مجبور کرده است که اقدامات کم‌سابقه و جسورانه‌‌‌تری انجام دهند. فدرال‌رزرو بیان کرده است که آمادگی افزایش بیش از پیش نرخ بهره را دارد که حتی ممکن است این امر با سرعت بیشتری صورت پذیرد. با ادامه این روند، به دلیل کاهش نقدینگی در بازار طبیعتا کسب‌وکارها و شرکت‌ها با مشکل مواجه می‌شوند و اقتصاد در آمریکا و اروپا دچار رکود خواهد شد.

 

 

سیاست‌های کنترل تورم و بازارهای مالی

از سوی دیگر اعمال سیاست‌های انقباظی افزایش نرخ بهره طی چند ماه اخیر، موجب سقوط بازارهای بزرگ مالی در آسیا، آمریکا و اروپا شده است. بدترین ریزش در بین بازارهای مالی مربوط به بازار ارزهای دیجیتال بوده که فعالان این بازار شاهد ریزش حدود ۴۰ درصدی بیت کوین به طبع آن دیگر ارزهای این بازار بودند. افزایش مجدد نرخ‌های بهره در آمریکا و اروپا می‌تواند همچنان باعث افزایش ریسک در بازارهای مالی و ادامه ریزش آن باشد که تصوری دور از ذهن نیست.

دیدگاهتان را بنویسید