سرپوش گذاری روی شکست‌ها در یمن، یکی از اهداف سفر بن سلمان به ترکیه

سفر بن سلمان به ترکیه پس از گذشت پنج سال از انتصابش به عنوان ولیعهد سعودی و در آستانه سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به ریاض چه پیامی دارد؟ آیا انزوای بن سلمان پایان یافته است؟ او چهره عربستان را در پنج سال گذشته چگونه تغییر داده است؟

گزارشگر المیادین در گزارشی گفت: این تصادفی نیست که ولیعهد سعودی ششمین سال انتصابش را با سفر به ترکیه آغاز می‌کند. در همین کشور و مشخصا در کنسولگری سعودی در استانبول بود که به وجهه محمد بن سلمان ضربه‌ای وارد شد که نزدیک بود آینده سیاسی او را از بین ببرد.

بن سلمان از انزوایش خارج شده و از قضیه متهم بودنش به دست داشتن در قضیه کشتن جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی عبور کرده و بازار منافع و بهره برداری‌ها را که این قضیه باز کرده بود، بسته است. آغاز سفرش موجب تثبیت جایگاه بین المللی اوست و تلاش می‌کند پیوند‌هایی را که با جهان پس از تکه تکه کردن خاشقجی قطع شده بود، دوباره به هم متصل کند.

سه روز دیگر بن سلمان برای نخستین بار از سال ۲۰۱۸ میلادی به ترکیه سفر می‌کند. او در پی سفر چند هفته پیش رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به ریاض و تأکیدش بر بسته شدن صفحه اختلافات با ریاض به آنکارا سفر خواهد کرد.

المیادین، کفه منافع اقتصادی و سیاسی از کفه تهدیدات اردوغان برای بازخواست عاملان قتل خاشقجی به تعبیر او در هر رده پایین یا بالایی که باشند، قوی‌تر بود.

ولیعهد سعودی علاوه بر ترکیه به قبرس و مصر خواهد رفت و این سفر قبل از سفر جو بایدن به ریاض صورت می‌گیرد که قرار است ماه آینده انجام شود. این سفر تثبیت کننده زبان منافع متقابل به خصوص در لحظه حساسی است که بحران فزاینده بر آن حاکم است.

بن سلمان از درِ اقتصادی به ششمین سال، ولی عهدی اش آن هم در بحبوحه افزایش قیمت‌های انرژی در نتیجه رویارویی روسیه و ناتو در اوکراین وارد شده است و تلاش می‌کند بر شکست راهبردی خود در یمن پس از گذشت هفت سال از جنگی که او ادعا کرده بود ظرف چند هفته به آن پایان خواهد داد و در میان سرکوب بی سابقه مخالفان و تشدید سلطه خود بر کشور با کنار گذاشتن شخصیت‌های رقیب تاج و تخت در میان خاندان مالک بر عربستان، سرپوش گذارد.

او پس از گذشت پنج سال از تعیینش به عنوان ولیعهد به سمت محقق کردن برنامه ۲۰۳۰ پیش می‌رود که وعده آن را داده است تا به قول خودش تغییرات اقتصادی بی سابقه‌ای را در تاریخ این کشور به وجود آورد و هویت اجتماعی و دینی را باز تعریف کند که چهره عربستان را برای سال‌های آینده ترسیم کند.

دیدگاهتان را بنویسید