چرا بانک مرکزی روسیه می‌تواند آثار تحریم‌ها را بر ارزش پول ملی مهار کند ولی بانک مرکزی ما نمی‌تواند؟

خبرها حاکی از این است که نرخ بازار آزاد ارز به بیش از ۳۰ هزار تومان رسیده است. در این زمینه چند نکته حائز اهمیت است:

۱- نرخ بازار آزاد سهم بین یک تا دو درصدی در معاملات را ایفا می‌کند ولی متاسفانه بسیاری از افرادی که کالاها را با نرخ نیمایی وارد کرده‌اند به محض گران شدن دلار قیمت‌ فروش خود را افزایش می‌دهند و کنترل و نظارت لازم هم از سوی دولت انجام نمی‌گیرد.

۲- انتظارات تورمی نقش اساسی در افزایش قیمت ارز دارد و متاسفانه بانک مرکزی سرمایه اجتماعی لازم برای کنترل تورم را در این زمینه ندارد. نمونه آن هم اظهار نظر چند روز قبل رئیس کل بانک مرکزی بود که اعلام کرد که با اختیاراتی که از سران قوا گرفته می‌تواند قیمت ارز را با مداخله به ۲۹ هزار تومان برساند ولی بر خلاف این سخنان بازار ارز با افزایش قیمت رو به رو شد.

۳- ناهماهنگی در برخی از دستگاه‌های اقتصادی دولت نقش مهمی در بهم ریخته شدن بازارهایی مثل ارز دارد. به عنوان مثال هر کدام از وزارتخانه‌های صمت و اقتصاد و یا بانک مرکزی در خصوص بازار ارز ساز خودشان را  می‌زنند. حتی مشاهده می‌شود در درون وزارت اقتصاد هم یک صدا برای اجرای سیاست‌های اقتصادی شنیده نمی‌شود. معلوم نیست چه دستگاهی در دولت مسئول هماهنگی این دستگاه‌هاست.

۴- تحریم موضوع اساسی در افزایش قیمت ارز نیست و همانطور که مشاهده می‌کنید امروز کشوری مانند روسیه هم با تحریم رو به رو شده ولی مدیریت قوی بانک مرکزی این کشور اثر تحریم‌ها را ارزش پول ملی آن‌ها مدیریت کرده است. تجربه نشان داده شرایط بسیار سخت‌تری از وضع فعلی ایران در دنیا وجود داشته ولی این شرایط با یک مدیریت قوی به سمت بهبودی حرکت کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید