ممانعت ایران از دسترسی آژانس به سایت «تسا»/ گروسی در سفر به تهران چه می‌خواهد؟

 رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در تاریخ ۲ آذر به ایران سفر خواهد کرد. این سفر با توجه به مواضع سیاسی و جانبدارانه‌ی اخیر او بعد از سفر قبلی مورد توجه قرار گرفته است. همچنین نزدیکی این دیدار با تاریخ شروع مذاکرات هسته‌ای اهمیت آنرا دو چندان می‌کند.

 گروسی بعد از اولین سفر خود در دولت رئیسی برخلاف آنچه گفتگو شده بود نسبت به همکاری ایران تردید ایجاد کرد و خواستار تعامل بیشتر شد. بخش مهمی از این ادعا مربوط به پایگاه تسای کرج است که پیش تر هدف حمله‌ی خرابکارانه‌ی رژیم صهیونیستی قرار گرفت. پیرو این حمله چهار دوربین‌ نظارتی آسیب جدی دیدند. آژانس اما بدون محکومیت این اقدام خرابکارانه، خواستار بازگشت سریع دسترسی‌ها به این سایت هسته‌ای شد. ایران نیز با تاکید به لزوم موضع گیری آژانس علیه رژیم صهیونیستی، تکمیل نشدن روند تحقیقات امنیتی قضایی را دلیل عدم نصب مجدد دوربین‌ها اعلام کرد.

سایت تسای کرج محل ساخت قطعات سانتریفوژ نسل جدید ایران است و این امر اهمیت این پایگاه را دو چندان می‌کند. مساله‌ای که گویا مورد توجه طرف غربی و آژانس هم قرار گرفته چرا که در بازرسی‌های اخیر آژانس توسط نیروهای حفاظتی وسایل غیر مرتبط و اضافی همچون فلش ضبط گردیده است. اقدامی که باید در دیدار اخیر مورد توجه قرار گیرد و از آقای گروسی بابت این حرکت غیر حرفه‌ای و مشکوک مطالبه شود.

گروسی قبل از نهایی شدن تاریخ این دیدار، در اقدامی زیاده خواهانه ابراز تمایل به دیدار با رئیس جمهور ایران علاوه بر وزیر امور خارجه مطرح کرده بود. همزمان نیز از عدم همکاری ایران در رسانه‌ها ابراز تعجب کرده بود. این در حالیست که ایران بیشترین میزان همکاری میان تمام کشورها با آژانس بین المللی انرژی اتمی را دارد.

میزان ساعت‌های بازرسی آژانس از تاسیسات هسته‌ای ایران با اختلاف بیشتر از تمام کشور‌های دیگر است. همچنین نظارت‌های این نهاد بصورت گسترده و کامل صورت می‌گیرد. ادعای عدم همکاری مناسب ایران توسط گروسی، نه تنها مضحک و زیاده‌خواهانه‌است بلکه نشانگر مواضع سیاسی و جانب دارانه‌ی آژانس فارغ از بحث‌‌های حقوقی و علمی دارد. گروسی بارها نشان داده پادوی سیاست‌های ضد ایرانی کشورهای غربی است.

اما با نزدیک بودن جلسه‌ی شورای حکام و تاریخ شروع مذاکرات وین، ایران برای اثبات حسن نیت با درخواست گروسی برای دیدار با امیرعبدالهیان موافقت کرده است. مشخصا نحوه‌ی مواجه‌ی دولت رییسی نسبت به اولین دیدار با گروسی متفاوت خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید