نظر نخبگان سیاسی و فرهنگی و دینی جهان درباره امام خمینی: مردی فراتر از زمان

مولانا می‌گوید که: «خوش‌تر آن باشد که سر دلبران/گفته آید در حدیث دیگران». به همین نسبت است که بازتاب اهمیت یک فرد در نگاه دیگران، می‌تواند اهمیت او را دوچندان کند؛ وگرنه به‌طور طبیعی صحبت کردن طرفداران یک فرد از او، می‌تواند اثرگذاری زیادی نداشته باشد. امام خمینی (ره) چنان حرکتی در جهان آغاز کرد و چنان اثری گذاشت که بزرگان و نخبگان سیاسی و فرهنگی و…، نمی‌توانستند نسبت به آن بی‌اعتنا باشند. آنها درحالی‌که اجباری به اظهارنظر در این‌باره نداشتند، زبان به تحسین بزرگ‌ترین رهبر دینی قرن بیستم گشودند؛ رهبری که زنده‌کننده اسلام و قدرت مسلمانان بود. با هم بخش‌هایی از این اظهارنظرها را مرور می‌کنیم.

میخائیل گورباچف

گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی بود و بعد از او، دیگر کشوری به این نام وجود نداشت و تبدیل به کشورهای مختلفی شد. نامه حضرت امام که توسط هیأتی به مسکو فرستاده شده و تحویل گورباچف شد، معروف است. او در جایی گفته است که امام، فراتر از زمان می‌اندیشد و در بعد مکان نمی‌گنجد و توانست اثر بزرگی بر تاریخ جهان بگذرد.

حافظ اسد

حافظ اسد، رهبر پیشین سوریه، از معدود رهبران دنیای عرب بود که پای سازش با اسرائیل و غرب نیامد و در مقابل صهیونیست‌ها مقاومت کرد. این رهبر سوری، در جایی گفته است که دشمنان ملت عرب و دیگر ملت‌های تحت ستم دنیا و اسرائیل، بارها گلایه‌شان را پیش آمریکا برده‌اند که چرا از نفوذ انقلاب امام خمینی نمی‌شود کاست و از آن به وحشت افتاده‌اند.

نلسون ماندلا

از دیگر شخصیت‌های معتبر جهانی که زبان به تحسین امام خمینی گشوده است، نلسون ماندلاست. ماندلا خودش، چند دهه‌ زندانی بوده و برای آزادی آفریقای جنوبی از آپارتاید علیه سیاهان مبارزه می‌کرد. او که خود با دستان خالی به این مبارزه برخاسته بود، با این‌حال گفته است که امام خمینی، رهبر منحصر به فردی بود که توانست با دست‌های خالی انقلاب را پیروز کند.

هنری کیسینجر

از دیگر شخصیت‌هایی که درباره حضرت امام بسیار سخن گفته، هنری کیسینجر، استراتژیست بزرگ آمریکایی است. او در این‌باره گفته: «هیچ‌کس نمی‌توانست تصمیمات او را از پیش حدس بزند، او با معیارهای دیگری، غیراز معیارهای شناخته‌شده در دنیا، سخن می‌گفت و عمل می‌کرد، گویی از جایی دیگر الهام می‌گرفت…».

پاپ ژان پل دوم

حضرت روح‌الله، علاوه بر این که رهبری سیاسی بودند و مبارزات مردم مسلمان ایران را به سرانجام رساندند، رهبر مذهبی شیعیان نیز محسوب می‌شدند. به همین نسبت بود که مبارزات و بیانات او اهمیت بسیاری داشت. طوری که پاپ ژان پل دوم درباره‌اش گفته است که درباره آنچه آیت‌الله خمینی در کشوری و بخشی وسیعی از دنیا انجام داد، باید با احترامی عظیم و تفکری عمیق صحبت کرد.

یرواند آبراهامیان

یرواند آبراهامیان، یک نویسنده آمریکایی است که یکی از معروف‌ترین کتاب‌ها درباره انقلاب ایران را نگاشته است؛ کتابی به نام ایران بین دو انقلاب. او می‌گوید که آیت‌الله خمینی را غالبا یک روحانی سنتی می‌دانند، درحالی‌که ایشان نوآور بزرگی در ایران بود؛ هم از حیث نظریه‌ سیاسی‌ای که داشت و هم از حین استراتژی مردمی که باعث شد تا به چنین وجهه و دستاوردی برسد.

برهان‌الدین ربانی

برهان‌الدین ربانی، از بهران معروف مبارزات افغانستان نیز درباره امام گفته بود: «امام خمینی (ره) کاپیتالیسم و کمونیسم را مردود خواند و راه نجات بشریت را تنها در پیروی از تعالیم والای اسلام می‌دانست. او در برابر مستکبران شرق و غرب، قوی و مقاوم ایستاد و با هر نوع فساد و توطئه پنجه نرم کرد، ایشان بزرگ‌مرد تاریخ معاصر جهان اسلام است».

الوین تافلر

الوین تافلر، نظریه‌پرداز مطرح آمریکایی نیز درباره امام گفته است که او، با استفاده از نیروی مذهب، بخش قابل توجهی از قدرتی را که مدت‌ها در انحصار دولت‌ها بوده، تحت کنترل درآورده است. او با صدور فتوای قتل سلمان رشدی، ثابت کرد که عصری جدیدی از حاکمیت جهانی آغاز شده که غربی‌ها باید به دقت آن را مورد توجه و بررسی قرار دهند.

احمد جبرئیل

نگاه احمد جبرئیل، دبیرکل جبهه خلق برای آزادی فلسطین هم جزو اظهارنظرهای بزرگان جهان است که درباره امام ثبت شده است. او گفته که امام، اسلام را از انزوا خارج کرد و نگاه مرتجعانه‌ای که به دین وجود داشت و دشمنان دین و اسلام در طول صدها سال می‌خواستند آن را جا بیندازند، کنار زده و دیدگاه «دین افیون ملت‌ها» را نفی کرد.

بن‌بلا

بن‌بلا، نخستین رئیس‌جمهور الجزایر، درباره امام نکته‌های جالبی را مطرح کرده است. او که خود رهبر مبارزات استقلال این کشور بوده، درباره امام می‌گوید که ملت‌های عربی، زنده شدن اسلام در قرن بیستم را باید مدیون انقلاب ایران و امام خمینی بدانند؛ انقلابی که دنیای غرب و حتی عرب را دگرگونه خواهد کرد؛ چرا که صدای خمینی در دوره‌افتاده‌ترین نقاط جهان اسلام هم به گوش می‌رسید.

فهمی هویدی

فهمی هویدی، از اندیشمندان مطرح جهان عرب نیز زمانی درباره امام گفته بود که «امام خمینی (ره) پیروزی مستضعفین و پیشرفت مهم موازع اسلامی را در جهان معاصر محقق ساختند. گفته‌های او ثابت کرد که دین عنصری فعال و مؤثر در بر انگیختن ملت‌هاست. برخلاف کسانی که مدعی بودند که دین عنصری است برای افیون ملل و عامل خمودی و سستی آنها.»

دانیل پایپز

دانیل پایپز، رئیس انجمن سیاست خارجه آمریکا نیز زمانی درباره امام خمینی گفته بود که باید اعتراف کرد که تا پیش از پیروزی انقلاب به‌دست وی، آن‌هایی جایی برای مطالعه دین و مذهب و قدرتی که می‌تواند داشته باشد، باز نکرده بودند. اما بعد از این باید این کار را بکنند، چرا که نفوذ افکار آیت‌الله‌خمینی و اسلام در غرب، آمریکایی‌ها را با مشکل روبه‌رو کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید