گردش مالی ۳۰۰ میلیون دلاری در بازار اسباب‌بازی ایران

بازار اسباب‌بازی، حوزه‌ای مغفول مانده در نگاه تجار و سیاست‌گذاران اقتصادی و فرهنگی

یکی از سودآورترین فعالیت‌های اقتصادی در سرتاسر جهان، فعالیت در بازار اسباب‌بازی است. حوزه‌ای که مشتریانی در کل دنیا دارد و از تنوع و قابلیت‌های فراوانی برخوردار است.

یکی از سودآورترین فعالیت‌های اقتصادی در سرتاسر جهان، فعالیت در بازار اسباب‌بازی است. حوزه‌ای که مشتریانی در کل دنیا دارد و از تنوع و قابلیت‌های فراوانی برخوردار است. آخرین گزارش رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی ایران از گردش مالی این حوزه در کشور نیز تاییدکننده قابلیت های بالای این بازار است. طبق گفته این فعال حوزه تولید اسباب‌بازی، میزان گردش مالی اسباب‌بازی در ایران رقمی در حدود ۳۰۰ میلیون دلار است. عددی که بسیار بزرگ است و می تواند خبر از بازاری پرسود برای سرمایه گذاران داشته باشد.

 اما با علم به وجود این حجم از گردش مالی، سوال ایجاد می‌شود که سهم تولیدکنندگان ایرانی و اسباب‌بازی های داخلی در بازار ایران چقدر است؟! طبق گزارش رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی، سهم تولیدات داخلی در بازار ایران تنها ۳۵ درصد است. این رقم نشان می‌دهد که متأسفانه هم تولیدکنندگان ایرانی و هم سیاست‌گذاران اهمیت و سودآوری این حوزه را درک نکرده اند. احتمالا بسیاری این نکته را تصدیق خواهند کرد که از این سهم ۳۵ درصدی محصولات ایرانی در بازار اسباب بازی، شاهد تولید تعداد زیادی اسباب‌بازی بی کیفیت نیز هستیم که تلاشی در جهت ارتقای آن‌ها صورت نگرفته است.

علل مختلفی را می‌توان برای سهم ناچیز اسباب‌بازی داخلی در بازار برشمرد که یکی از آن‌ها کیفیت پایین برخی از کالاهای تولیدی است. هدف‌گذاری نادرست تولیدکنندگان، جذاب نبودن این تولیدات در برابر رقبای خارجی، نداشتن مزیت رقابتی همچون کیفیت یا قیمت بهتر، ترس از ورود به حوزه‌های جدید مانند بهره‌گیری از فرهنگ و آداب و رسوم و تنوع قومیتی کشور و در نهایت بی توجهی دولت ها به اهمیت این حوزه در بحث اقتصادی و فرهنگی.

باید به این مساله توجه کرد که اگر گردش مالی بازار اسباب‌بازی در کشور ایران ۳۰۰ میلیون دلار است، این حوزه در سطح منطقه‌ای و جهانی تا چه حدی می‌تواند سودآور و ارزآور باشد. رسیدن به نقطه‌ای که ابتدا در حوزه منطقه‌ای و سپس جهانی قادر به رقابت باشیم و سهمی از بازار جهانی اسباب‌بازی به دست بیاوریم، غیر ممکن نیست و نیاز به هدف‌گذاری صحیح، سرمایه‌گذاری هوشمند، شناختن بازار، ارتقای کیفیت، توجه به مسائل فرهنگی و جذابیت کالاها به اضافه قیمت مناسب دارد تا تحولی بزرگ در این حوزه رقم بخورد.

اما تنها بخش مالی این بازار نیست که از اهمیت برخوردار است. اگر سری به یک مغازه اسباب‌بازی فروشی بزنید، شاهد تعداد زیاد عروسک‌ها، اسباب‌بازی‌ها و نمادهای فرهنگ‌های غربی و شرقی خواهید بود. در واقع کشورهای صاحب این صنعت سعی می‌کنند تا با در دست گرفتن بازار اسباب‌بازی در سطح جهان، فرهنگ خود را نیز در ذهن کودکان سراسر دنیا نهادینه کنند. یکی از مثال‌های بارز این حوزه نیز عروسک آمریکایی معروف «باربی» است که اساسا از حوزه یک عروسک صرف خارج و وارد مبحث ارایه سبک زندگی شده است. همین موضوع اهمیت توجه به مسائل فرهنگی و حضور پرقدرت و هوشمندانه و هدفمند دراین بازار را نشان می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید