می‌گفتند: اگر در برجام به نتیجه نرسیم، به ایران حمله می‌شود!

روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم «یوسف مولایی» فعال اصلاح طلب نوشت: «مذاکرات احیای برجام از وقت‌های تلف شده هم گذشته و از وقت اضافه هم عبور کرده و اکنون در مقطع فرازمانی پیش می‌رود. به این معنا که مذاکرات در یک وقت خاص استثنایی ادامه دارد. ولی به رغم گذشت زمان زیاد نقطه امیدوارکننده این است که طرفین نمی‌گویند مذاکرات به طور کلی کنار گذاشته شده و به عنوان راه حل محسوب نمی‌شود.»

در ادامه این مطلب آمده است: «ایران که با تشدید تحریم‌ها و فشارهای بیشتر اقتصادی و سیاسی مواجه خواهد بود و حتی خطر توسل به زور هم وجود دارد. برای آمریکا هم اگر نتیجه بخش نباشد، علاوه بر اینکه شکستی بر سیاست‌های بایدن است ولی آنها هم نهایتا به این سمت خواهند رفت که ایران در مسیر فعالیت غیرصلح‌آمیز است و دنیا باید اقدام جدی‌تری علیه ایران به عمل آورد و گزینه‌هایی که گفته می‌شود همیشه روی میز است حتی گزینه نظامی وجود دارد.»

اگر در برجام به نتیجه نرسیم، به ایران حمله می‌شود! / آلزایمر اصلاح‌طلبان درباره دفاع همه جانبه از دلار ۴۲۰۰ تومانی

رسانه های منتسب به جریان اصلاح طلب در ماجرای برجام چند خط اصلی را پیگیری می کنند، اول اینکه مشکل موجود فقط مسئله تحریم سپاه است و اگر ایران از این مسئله کوتاه بیاید، برجام احیا شده و همه مسائل حل می شود. برخلاف این ادعا مسئله اصلا محدود به تحریم سپاه نیست و مسئله اصلی بی عملی و عهدشکنی آمریکاست، دولتی که به دلیل عهدشکنی های متععد در گذشته به قاتل زنجیره ای توافقات بین المللی مشهور است.

دوم اینکه، این طیف مدعی است با احیای برجام دلار ارزان شده و همه مشکلات اقتصادی رفع می شود. همین جریان سیاسی در سال ۹۴ به گونه ای فضاسازی کرد که برخی مردم در تهران به خیابان ها آمده و به جشن و پایکوبی پرداختند و تصورشان این بود که به زودی هر دلار معادل یکهزارتومان خواهد شد اما در همین دولت روحانی قیمت دلار تا حدود ۳۲ هزارتومان افزایش یافت.

سوم اینکه، جریان اصلاح طلب مدعی است که اگر برجام احیا نشود، گزینه بعدی همان پلن B مدنظر اسرائیل و آل سعود است و آن چیزی نیست جز حمله نظامی به ایران. متاسفانه گویا اصلاح طلبان دچار آلزایمر هستند چرا که موشک باران عین الاسد و اسقاط پهپاد فوق پیشرفته ترایتون و گوشمالی انگلیس در خلیج فارس و ضربه شست به دزدی دریایی آمریکا و موشک باران مقرهای موساد در اربیل و ترس و لرز مستمر و مدام آمریکا از انتقام خون حاج قاسم را فراموش کرده اند.

در روزهای گذشته «علی صالح‌آبادی» رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: «ما در زمینه فروش نفت به رقم‌های بسیار خوبی رسیده‌ایم و تمامی درآمدهای فروش نفت را وصول می‌کنیم، بنابر این حتی اگر برجام هم نباشد، تامین ارز در کشور به نحو مناسبی انجام خواهد شد و هیچ مشکلی در بازار ارز نخواهیم داشت.»

** آلزایمر اصلاح طلبان درباره دفاع همه جانبه از دلار ۴۲۰۰ تومانی

روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت: «سال ۹۷ و بعد از خروج ترامپ از برجام، وقتی دولت دوازدهم برای مقابله با روند فزاینده افزایش نرخ ارز، اقدام به توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی کرد، شخصا یکی از چهره‌هایی بودم که انتقادات دامنه‌داری را نسبت به این تصمیم دولت مطرح کرده و خواستار توقف آن شدم. در آن برهه به راحتی می‌شد پیش‌بینی کرد که این نوع توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث رانت، فساد، ویژه‌خواری در اقتصاد ایران خواهد شد.»

در ادامه این مطلب آمده است: «در عین حال، امروز هم که دولت سیزدهم، اعلام کرده، قصد حذف ارز ترجیحی را دارد، من در زمره مخالفان این تصمیم هستم و این روند را در شرایط فعلی، باعث افزایش تکانه‌های تورمی می‌دانم. معنای تکانه‌های تورمی نیز یعنی افزایش فقر مطلق و حذف اقلام حیاتی از سفره‌های مردم. هر شهروند با وجدان ایرانی، امروز باید نسبت به افزایش نرخ تورم، حساس باشد. نرخی که معیشت خانواده‌ها را دشوار می‌کند. نرخی که باعث افزایش فقر مطلق می‌شود، نرخی که چشمان مادران را با اشک می‌نشاند، کمر پدران را خم می‌کند و قلب هر انسان با وجدانی را به خون می‌نشاند.»

اگر در برجام به نتیجه نرسیم، به ایران حمله می‌شود! / آلزایمر اصلاح‌طلبان درباره دفاع همه جانبه از دلار ۴۲۰۰ تومانی

مدیران این روزنامه اصلاح طلب یا دچار فراموشی شده اند یا مخاطب را کم شعور فرض کرده اند. در اردیبهشت ۹۷ و دقیقا در مقطعی که کارشناسان و صاحبنظران با دلایل فنی به مخالفت با دلار ۴۲۰۰ تومانی پرداختند، روزنامه اعتماد با دفاع تمام قد از این طرح غیرکارشناسی و غلط در گزارشی نوشت: «بازگشت اسحاق؛ اعتماد از حضور مقتدرانه جهانگیری برای حل بحران ارزی گزارش می دهد.»

این روزنامه اصلاح طلب در همان شماره در مطلبی با عنوان «میدان داری ارزی جهانگیری» به قلم «عبدالله ناصری» مشاور خاتمی نوشت: «تصمیم قاطع دولت در مورد تک‌نرخی شدن ارز به همت آقای جهانگیری گرفته شد. نوسانات بازار ارز بسیار حساس و بحرانی بود و دولت باید زودتر از اینها دراین‌باره تصمیم می‌گرفت. بالاخره هم آقای جهانگیری به عنوان میدان‌دار این ماجرا تصمیم خوبی گرفت.»

اگر در برجام به نتیجه نرسیم، به ایران حمله می‌شود! / آلزایمر اصلاح‌طلبان درباره دفاع همه جانبه از دلار ۴۲۰۰ تومانی

اصلاح طلبان در حالی از یک طرح غیرکارشناسی و عجولانه دفاع کردند که بعدها این طرح، خسارات هنگفتی به مردم تحمیل کرد. «سعید لیلاز» فعال سیاسی اصلاح طلب پیش از این گفته بود: «توزیع بی‌حساب و کتاب دلار ۴۲۰۰ تومانی که با ارزپاشی یا طلاپاشی می‌تواند در برابر روند تحریم‌ها مقابله و موج تحریم‌ها را خنثی کند، منجر به ازدست‌رفتن ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار و حدود ۷۰ تا ۸۰ تن طلا شد.»

 چندی پیش «حسین مرعشی» دبیرکل حزب کارگزاران در مصاحبه با روزنامه سازندگی اذعان کرد که دلار ۴۲۰۰ تومانی، «استخوانی در گلو» است. پیش از آن نیز «عباس عبدی» فعال اصلاح طلب در توئیتی نوشته بود: «دو پوست موز زیر پای دولت(رئیسی) است. اول ادامه دلار ۴۲۰۰ تومانی. دوم حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی. انتخاب کنید که کدام گام را برخواهید داشت؟.»

دلار ۴۲۰۰ تومانی تنها یک قلم از میراث اقتصادی دولت روحانی برای دولت سیزدهم است. میراثی که حامیان سابق آن، از آن به عنوان پوست موز زیر پای دولت و استخوان در گلو نام می برند و اذعان دارند که ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث رانت، فساد، ویژه‌خواری در اقتصاد ایران شده است.

دیدگاهتان را بنویسید