شریعتی: چرا مخالفان طرح قبلی شفافیت، یک باره موافق طرح جدید شده‌اند؟/ این طرح دو سه روزه نوشته شده

نمایندگان مجلس در نشست علنی روز 28 فروردین مجلس شورای اسلامی با دو فوریت طرح شفافیت قوای سه گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهاد‌ها با ۱۹۳ رأی موافق، ۵۳ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۶۲ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

از حواشی جالب این مصوبه مجلس آن بود که موافقان جدی شفافیت با آن مخالفت کردند و آنرا یک طرح کلی و مبهم می دانند. به همین خاطر شب گذشته، مالک شریعتی نماینده مردم تهران و از مخالفان طرح جدید شفافیت با حجت‌الاسلام باقری بنابی، نماینده مردم بناب و موافق طرح جدید شفافیت در برنامه جهان آرا در این باره مناظره کردند که بخش هایی از آن را در ادامه خواهید خواند:

مالک شریعتی نماینده مردم تهران (مخالف طرح جدید شفافیت)

*بر اساس قانون، اصل شفافیت برای مجلس است و وعده آن هم توسط نمایندگان داده شده؛ طرح اولیه که مربوط به شفافیت آرای نمایندگان بود و آقای قالیباف هم امضای اول را پای آن زد، برای این بود که مجلس شفافیت را از خودش شروع کند و الگوی دیگر دستگاه‌ها باشد.

*تصویب دو فوریتی بودن این طرح اشتباه بود و با آن مخالف هستم چرا که طرح دو فوریتی باید طی 72 ساعت تعیین تکلیف شود ولی این فرصت برای توجیه نمایندگان کافی نیست ضمن اینکه کشور، مشکلات فوریتی دیگری همچون مسائل اقتصادی دارد.

*سوال من این است که چرا مخالفان طرح قبلی شفافیت، به یک باره موافق طرح جدید شفافیت شده‌اند؟ طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان، مهمتر از طرح شفافیت بود ولی فراکسیون نزدیک به اصلاحات و اعتدال، کاری کرد که رأی نیاورد.

*طرح جدید شفافیت، بسیار کلی است و جامعیت ندارد؛ به گفته یکی از بزرگان مجلس، دو سه روزه نوشته شده و قطعا با طرحی که ماه‌ها برای نگارش آن وقت صرف شده یعنی طرح اولیه شفافیت قابل مقایسه نیست، ضمن اینکه برخی از موارد آن، الان هم قانون است.

*طرح جدید، با اصول 85، 108، 110، 176، 112 و 138 مغایرت دارد. با آیین‌نامه داخلی مجلس هم مغایر است، آیین‌نامه‌ای که بین قانون اساسی و قوانین عادی قرار دارد.

* 162 نماینده مجلس از هیئت رئیسه خواسته‌اند رأی‌هایشان منتشر شود، آقای قالیباف هم مساعدت کرد و قرار است در سامانه مجازی مجلس منتشر شود و رأی حدود 40 نفر هم در اختیارشان قرار گرفته البته به دنبال این هستیم که همه با هم این کار را شروع کنیم.
حجت‌الاسلام باقری بنابی نماینده مردم بناب (موافق طرح جدید شفافیت)

*مشکلات زیادی مثل معیشت و گرانی وجود دارد، ولی همه اینها به عدم شفافیت بر می‌گردد؛ اگر مسیر درستی را در این زمینه طی می‌کردیم کار به اینجا نمی‌کشید. حرف ما این بوده که چرا فقط مجلس؟ همه دستگاه‌ها شفاف شوند بنابراین طرح کنونی را قبول داریم.

*طرح موجود جامع‌تر است، وقتی همه نهادها شفاف باشند، آنگاه دیگر مافیاهای مختلف نمی‌توانند فشار وارد کنند و رأی نمایندگان هم پوپولیستی نمی‌شود.

*برای شورای نگهبان تعیین تکلیف نمی‌کنیم، مجلس به وظیفه‌اش عمل می‌کند و شفافیت را برای همه دستگاه‌ها تصویب کند و به عهده شورای نگهبان است که آن را مغایر قانون اساسی و شرع تشخیص ندهد البته بهتر است هیئت رئیسه با شورای نگهبان رایزنی کند که تایید را بگیرد.

*من نمی‌گویم با تصویب این طرح شفافیت، الان معیشت مردم درست می‌شود ولی اگر شفافیت در همه بخش‌های کشور باشد، آیا شاهد مشکلات کنونی بودیم؟ در مورد مافیای دارو، خودرو و دیگر مافیاها می‌گوییم ولی عدم شفافیت عامل اصلی همه آنهاست. مثل همین ارز 4200 تومانی

*طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان، یک طرح پوپولیستی بود! به نظرم نباید با طرح‌ها و کارهای نمایشی، کار مردم را عقب بیندازیم.

*برخی مکاتبات مربوط به حریم خصوصی افراد است و نباید شفاف باشد؛ تشخیص حق و ناحق به عهده آن وزیر و معاون و مدیر است.

*مردم دنبال این نیستند که نمایندگان به فلان بند بودجه رأی مثبت داده‌اند یا منفی، اما می‌خواهند بدانند به چه کسی برای حضور در هیئت رئیسه رأی داده‌اند، یعنی دوستان من نماینده چه کسانی هستند؟ یا اینکه من با کدام وزیر موافق بوده‌ام یا مخالف

دیدگاهتان را بنویسید