رسانه‌های مهم جهان صحنه جنگ اسرائیل و مقاومت را چگونه تحلیل می‌کنند؟

 پاسح به چند پرسش کلیدی!

ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در ایران عامل مهمی در تغییر معادلات اخیر منطقه شده‌است، از 31 ژوئیه تا به امروز کارشناسان و روزنامه‌نگاران این حوزه در تلاشند تا صحنه پیش رو را تحلیل و پیش بینی کنند. رسانه‌های مطرح دنیا تحلیل های مختلف و متفاوتی از آینده جنگ اسرائیل و مقاومت ارائه داده‌اند که برخی نزدیک به واقعیت و برخی دیگر بسیار دور از واقعیت بوده است. این جستار در تلاش است تا با استناد به رصدهای انجام شده بر رسانه‌های مهم دنیا به چند پرسش کلیدی پاسخ دهد.

 

  1. ترور به جای جنگ گسترده؛ جزوالم پست روزنامه مشهور اسرائیلی تصریح کرد: اسرائیل ادعای صلح طلبی دارد و بر دیپلماسی تاکید می‌ورزد و هر روز سعی می‌کند تا از هر حمله‌ای توسط حماس و لبنان، آماری به عنوان کشته‌شدگان حملات تروریستی در اسرائیل ارائه دهد و خود را قربانی تروریسم معرفی کند، برای اثبات این ادعای خود به جای جنگ در نبرد و صحنه گسترده و جنگ همه جانبه به ترور اشخاص روی آورده است چرا که موجب جلوگیری جنگ غیرضروری شده و در نهایت دفاع مشروع حزب الله لبنان و حماس را به دنبال خواهد داشت که کمک کننده اسرائیل است تا خود را قربانی تروریسم معرفی کند. در نتیجه به نظر می‌رسد که این رسانه اسرائیلی پیش بینی می‌کند که استراتژی اسرائیل ترور به جای جنگ گسترده باشد، زیرا از این طریق تلاش می‌کند حملات افکار عمومی به خود را تا حدی کمنرل کند.
  2. شریک جرم اسرائیل، آمریکا است؛ ترور اسماعیل هنیه و فواد شکر دقیقا بعد از حضور بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در کنگره آمریکا و سخنرانی او در میان نمایندگان آن اتفاق افتاد. همانطور که الجزیره می‌گوید: «تردیدی وجود ندارد که ایالات متحده با بسیاری از طرح های جنگی اسرائیل از جمله هدف آن برای نابودی حماس همراه بوده و بسیاری از خشونت هایی که اسرائیل تا به امروز در غزه انجام داده است را تایید می‌کند.» به نظر می‌رسد که ترور اسماعیل هنیه و فواد شکر نیز از همین دست اقدامات تایید شده توسط آمریکا بوده‌است. از شواهد تایید این ادعا، جلوگیری از برگزاری جلساتی در مورد دو ترور انجام شده در شورای امنیت سازمان ملل بوده است.
  3. عملیات اربعین، انتقام جبهه مقاومت؛ عملیات اربعین حزب الله، حمله قابل توجهی بود که خسارات بسیار زیادی به اسرائیل وارد کرد و همانطور که نصرالله، رهبر حزب الله مطرح کرد این حمله برخلاف سایر حملات آن ها که عمدتا بلندی‌های جولان و شمال اسرائیل را هدف قرارداد به عمق اسرائیل حمله کرد. جزوالم پست روزنامه اسرائیلی این عملیات را حمله‌‌ای ویرانگر از سوی حزب الله برای انتقام از ترور فواد شکر معرفی کرده است. همچنین مطرح می‌کند که حزب الله بر این باور است که تنها به این دلیل که می تواند اسرائیل را در حالت آماده باش قرار دهد، دستاوردهای زیادی داشته است و در برخی موارد، این ممکن است برای دستیابی به نوعی پیروزی کافی باشد. همچنین باعث شده اسرائیل مرزهای شمالی را تخلیه کند که برای حزب الله یک دستاورد بزرگ است.
  4. انتقام حتمی ایران؟ پس از ترور اسماعیل هنیه در ایران، رهبر انقلاب اسلامی ایران و نیز سایر مسئولین جمهوری اسلامی ایران از جمله وزیر امور خارجه ایران از پاسخ به این حمله‌ی اسرائیل سخن گفتند. چیزی که مشخص است این است که پاسخ صرفا از طریق و توسط ایران نخواهد بود و در اینجا اسرائیل با جبهه مقاومت رو به رو است همانطور که محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروی مسلح ایران، حمله حزب الله را بخشی از «انتقام» ایران و متحدانش از اسرائیل دانست. اما آیا پاسخ ایران حتمی خواهد بود؟ دیپلماسی پنهان اسرائیل از زمان ترور اسماعیل هنیه می‌تواند شاهدی بر حتمی بودن واکنش ایران برای رژیم صهیونیستی باشد. به نقل از فرهیختگان نزدیک به ۱۶ مقام اروپایی و منطقه‌ای با ایران تماس‌هایی برقرار کردند که در میان آنها نام دبیرکل سازمان ملل هم دیده می‌شود. اما اینکه زمان و مکان این واکنش به چه صورتی خواهد بود را فقط می‌شود با یک کلمه پاسخ داد، غافلگیری.
  5. اسرائیل خطوط قرمز را رد کرده است؛ روز سه‌شنبه ۱۷ سپتامبر، پیجرها و واکی‌تاکی‌هایی که حزب الله لبنان از آن‌ها برای برقراری ارتباط بین اعضای گروه استفاده می‌کرد، به طور همزمان و هماهنگ در سراسر لبنان منفجر شد. در این حادثه تروریستی آسیب جزئی نیز متوجه سفیر ایران در لبنان شد که می‌توان آن را به صورت آشکارا یک حمله دیگر به جبهه مقاومت و جمهوری اسلامی ایران تصور کرد که در مورد ایران می‌تواند جزئی از تبعات به تاخیب افتادن خونخواهی مهمان و پاسخ حتمی در نظر گرفته شود. همچنین در مورد حزب‌الله بسیاری از کارشناسان این واقعه تروریستی را پاسخ اسرائیل به عملیات اربعین می‌دانند. حملات اسرائیل در چند روز اخیر به ماجرای پیچر ها ختم نشد و پس از آن جنگ میان دو طرف بسیار بالا گرفته است. اما در نهایت نبرد حزب‌الله به عنوان یکی از شاخه های مهم مقاومت و اسرائیل به کجا خواهد رسید؟

نصرالله، دبيرکل حزب‌الله لبنان، در سخنرانی مطرح کرد که هدف اسرائیل در متوقف شدن حمایت‌ها از غزه، محقق نشده و نخواهد شد و همچنین به گفته شبکه عبری زبان کان نصرالله شدیدا به اصل غافلگیری و ابهام در مورد پاسخ حزب الله به حمله اخیر تأکید داشته است. حالا باید دید پاسخ سنگین مقاومت که تقریبا تمام پژوهشگران و اهالی رسانه انتظار آن می‌کشند چگونه پایه های رژیم را متزلزل خواهد کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید