کارشناس مسائل بین الملل: ایران حساسیت ویژه‌ای نسبت به تغییر شرایط گذرگاه زنگزور دارد

هانی زاده گفت: طبیعی است که ایران از هر ابزاری برای اینکه مناطق مرزی دستخوش تغییر ژئوپلتیک نشود اقدام خواهد کرد.
حسن هانی زاده، کارشناس امور بین الملل در گفتگو در مورد اظهارات اخیر مقامات روسی راجع به کریدور زنگزور گفت: این منطقه یک نقطه اقلیمی راهبردی است که آذربایجان را به نخجوان و سپس ارمنستان متصل می کند و تنها راه زمینی ایران به کشورهای جنوب قفقاز تلقی می شود.

هانی زاده افزود: جمهوری اسلامی ایران حساسیت ویژه ای نسبت به تغییر شرایط گذرگاه زنگزور دارد. ارمنستان هم مخالف بازگشایی این منطقه به سمت آذربایجان و نخجوان است و طبیعی است که ایران از هر ابزاری برای اینکه مناطق مرزی دستخوش تغییر ژئوپلتیک نشود اقدام خواهد کرد. دولت روسیه هم باید دریابد که ایران شریک استراتژیک این کشور هست و توانسته در واقع همکاری های امنیتی، نظامی، اقتصادی و فناوری در حوزه های مختلف با مسکو داشته باشد و به همین دلیل روسیه باید به آذربایجان فشار بیاورد که منافع ایران را در مسئله زنگزور مورد توجه قرار دهد.

این کارشناس مسائل بین الملل درباره اولویت های موضوعی اولین دیدار آقای پزشکیان با پوتین گفت: مسئله مناسبات ایران و روسیه، مناسبات ایران در چارچوب بریکس و شانگهای، مناسبات ایران با کشورهای آسیای میانه، منافع مشترک تهران و مسکو، مسئله سوریه و مسئولیت امنیتی و نظامی بالای مسکو در دمشق برای حفظ امنیت سوریه، هم چنین افزایش همکاری های ایران و روسیه در حوزه احداث نیروگاه های هسته ای مواردی از مسائل مورد توجه رئیس جمهور ایران می تواند باشد.

دیدگاهتان را بنویسید