بیانیه مشترک آمریکا، مصر و قطر درباره مذاکرات آتش‌بس در غزه

ایالات متحده، مصر و قطر امروز در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که یک طرح پیشنهادی را ارائه کرده‌اند که می‌تواند شکاف‌های موجود میان حماس و اسرائیل را پر کند. طبق این بیانیه، این طرح بر مبنای طرح پیشنهادی آتش‌بس بایدن است که در ۳۱ مه منتشر شد.

طبق طرح پیشین بایدن، پایان جنگ غزه در سه مرحله صورت می‌گیرد. مرحله نخست شش هفته‌ای که آتش‌بس اجرا و اسرائیل از مناطق جمعیتی غزه خارج می‌شود. در مقابل حماس باید تعدادی از اسیران را در ازای تعدادی از اسرای فلسطینی آزاد کند. در مرحله دوم حماس باقی اسرا را آزاد کرده و منازعه به طور کامل خاتمه می‌یابد و در مرحله سوم بازسازی غزه آغاز می‌شود.

طبق گزارش کانال ۱۳ عبری، مذاکرات دوحه بدون نتیجه پایان یافت. با وجود اینکه شکاف‌ها میان حماس و اسرائیل کاهش پیدا کرده، اما یکسری از مسائل حل نشده باقی مانده است و هفته آینده انتظار می‌رود مذاکرات مجددا آغاز گردد.

خبرگزاری فلسطینی شهاب نیز به نقل از یک رهبر حماس نوشت: آنچه در دوحه اتفاق افتاد اتلاف وقت و تلاشی برای رهایی از تنش موجود در منطقه بود.

با نزدیک شدن به زمان انتقام ایران و محور مقاومت از رژیم صهیونیستی بابت ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران و فؤاد شکر، فرمانده ارشد حزب‌الله در بیروت، تلاش‌های آمریکا، قطر و مصر برای به نتیجه رساندن مذاکرات آتش‌بس جهت جلوگیری از پاسخ ایران افزایش یافته است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید