سالهاست از خصوصی‌سازیِ غیرکارشناسانه ضربه خورده‌ایم/ تعطیلیِ بنگاه‌های اقتصادی کمر اقتصاد را خم می‌کند

با ابراز تاسف از اینکه بحران کارخانه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی امری عادی شده است، گفت: سالهاست فریاد می‌زنیم کمبود نقدینگی، واردات بی‌رویه، قاچاق سازماندهی شده و سوءمدیریت بنگاه‌های اقتصادی را به بحران کشیده اما برنامه‌ریزی‌ها برای مقابله با آن هنوز امیدبخش نیست.

ترکاشوند با اشاره به آماری که از سوی یک مقام قوه قضاییه در خصوص تعداد بنگاه‌های اقتصادی بحران زده اعلام شده، گفت: به سادگی اعلام می‌کنیم که ۱۲ هزار بنگاه اقتصادی بحران زده و تعطیل هستند، در صورتی که اگر بخواهیم وقت، هزینه، نیروی انسانی و… را که صرف راه‌اندازی این بنگاه‌های اقتصادی شده، محاسبه کنیم، آنگاه پی می‌بریم که تعطیل شدن حتی یک بنگاه اقتصادی تا چه اندازه کمر اقتصاد کشور را خم می‌کند.

وی گفت: مدیریت و نظارتی برای ساماندهی بنگاه‌های تعطیل شده وجود ندارد. سالهاست از خصوصی‌سازی غیرکارشناسانه ضربه خورده‌ایم، مدیریت درستی هنگام واگذاری‌ها صورت نگرفته. به نوعی که شاهد هستیم بنگاه اقتصادی به افرادی واگذار می‌شود که سابقه مدیریتی، سواد کافی و اهلیت لازم را ندارند، اما به دلیل آنکه رانت و رابطه دارند، این بنگاه‌ها به ارزان‌ترین قیمت و حتی به صورت ۱۰۰درصد اقساط به آن‌ها واگذار می‌شود. آن‌ها در اولین گام کارگران را اخراج و به ماشین آلات آن چوب حراج می‌زنند.

دبیر اجرایی خانه کارگر شهرری با اعلام اینکه این بنگاه‌های اقتصادی تسهیلات بانکی با بهره‌های کلان می‌گیرند، گفت: معلوم نیست چگونه بانک‌ها به بنگاه‌های اقتصادی تسهیلات با بهره بالای ۲۰ درصد می‌دهند؟ به راستی کدام شغل و حرفه‌ای است که بتواند بدین اندازه سوددهی داشته باشد؟

وی گفت: تولید باید حداقل ۵۰ درصد سود بدهد تا بتوان ۲۰ درصد آن را برای بهره بانکی، بیش از ۲۵ درصد را بابت هزینه‌های تولید و شاید ۵ درصد را بابت سود کارفرما در نظر گرفت اما هیچ تولیدی ۵۰ درصد سود ندارد و به همین دلیل است که بهره‌های سنگین کارفرمایان را ورشکسته و بنگاه اقتصادی را به تعطیلی کشانده است.

ترکاشوند افزود: هنگامی که کارفرما ناچار می‌شود برای پرداخت حقوق معوق یا بدهی‌های جاری از بانک وام بگیرد، قطعاً به مرز بحران و ورشکستگی می‌رسد زیرا وام باید برای توسعه، خرید ماشین آلات، تهیه مواد اولیه یا امور زیر بنایی هزینه شود.

وی گفت: اینکه تولید با چه مشکلاتی رو به رو می‌شود، دلایل مشخصی دارد که از روز روشن‌تر است. بنابراین تعجب می‌کنیم که جلساتی برای حمایت از تولید برگزار می‌شود، اما خروجی و فایده‌ای ندارد و همچنان دنبال مشکلات می‌گردند.

دبیر اجرایی خانه کارگر شهرری افزود: آمارهای نگران‌کننده از بحران بنگاههای اقتصادی می‌دهند، جلسات برگزار می‌کنند، طرح و لایحه در مجلس بررسی و تصویب می‌کنند، اما هنوز بنگاه‌های اقتصادی یکی پس از دیگری سقوط می‌کنند.

علی ترکاشوند

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید