خوش‌بینی مفرط به توافق، عارضه بازار سرمایه!

محاسبه‌های دلار ۲۳ هزارتومانی
کسری بودجه ۱۴۰۱ چند؟
ارزش ذاتی دلار، کجاست؟
آیا توافق، “بورس” را به شوک می‌برد؟

کاهش نرخ ارز و رسیدن به نرخی کمتر از آنچه در بودجه پیش بینی شده، منطقی نیست؛ چرا که این اتفاق منجر به تشدید کسری بودجه دولت خواهد شد. حتی با دلار ۲۳ هزار تومانی، طبق اظهارات رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، دولت در سال ۱۴۰۱ با کسری بودجه ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی مواجه خواهد بود.
برخی تحلیلگران بین المللی از جمله اکونومیست پیش بینی کرده اند که در صورت احیای ب.ر.جام، ایران رشد اقتصادی ۸ تا ۹ درصدی را تجربه خواهد کرد و دلار به ۱۸ هزار تومان خواهد رسید!
برزو حق شناس کارشناس بازارسرمایه در این خصوص بیان کرد: در نظر داشته باشید که وقتی صحبت از توافق می‌شود، منظور رفع کامل ت.ح.ریم‌ها نیست؛ بلکه بازگشت به برجام و شرایطی است که در سال ۹۵ و ۹۶ با آن مواجه بودیم.

وی اضافه کرد: به هر حال دولت قبل از ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۱ به مجلس، محاسباتی کامل انجام داده و با در نظر گرفتن تمامی جوانب، دلار را ۲۳ هزار تومان لحاظ کرده است. کاهش نرخ ارز و رسیدن به نرخی کمتر از آنچه در بودجه پیش بینی شده، از نظر من منطقی نیست؛ چرا که این اتفاق منجر به تشدید کسری بودجه دولت خواهد شد. فراموش نکنید حتی با دلار ۲۳ هزار تومانی، طبق اظهارات رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، دولت در سال ۱۴۰۱ با کسری بودجه ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی مواجه خواهد بود.
حق‌شناس تصریح کرد: به هیچ عنوان راضی به افزایش نرخ ارز و به تنگنا افتادن معیشت مردم نیستم، اما باید در پیش‌بینی‌ها واقعیت‌های اقتصادی را در نظر گرفت و با در نظر گرفتن واقعیت‌های اقتصادی، نرخ دلار پتانسیل کاهش بیش از آنچه در بودجه پیش بینی شده نخواهد داشت. بر خلاف آنچه عده‌ای تصور می‌کنند، تورم معلول نرخ ارز نیست؛ بلکه نرخ ارز معلول تورم است! و علت این تورم، بی انضباطی مالی و خلق نقدینگی است و این خلق نقدینگی هم همواره ناشی از کسری بودجه بوده است.
این کارشناس بازارسرمایه گفت: اقتصاد ما یک بار تجربه ب.ر.جام را داشته و به رغم خوش‌بینی مفرطی که سال ۹۴ در کشور ما وجود داشت، مشاهده کردیم که ثمره برجام به چند هواپیما و تا حدودی هم تسهیل فرآیند فروش نفت ختم شد؛ بنابراین برخی تحلیل‌ها را بسیار خوشبینانه ارزیابی می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید