دلار در برابر زورگویی ها هم خیال پایین آمدن ندارد

رفتار بازار دلار درروزهای تازه سپری شده و به ویژه در همین روز گذشته نشان می دهد این کالا که متاسفانه نظام سیاسی ایران آن را کالا نمی داند نماد ایستادگی دربرابر اراده دولت ونهادهای قدرت ونیز ترفندهای کهنه شده است. در سالهای سپری شده به ویژه از نیمه دوم سال 1397 روسای بانک مرکزی ومدیران ارزی و سیاسی هرچند یک بار می گفتند دلارهای ایران آزاد شده است و به این ترتیب می خواستند جلوی رشد قیمت دلار را بگیرند.

شاید روسای جمهوری و روسای بانک مرکزی مثلآنها در دولتهای نهم تا دوازدهم با تمرکز برروی این موضوع ،قیمت دلاررا برای چند ساعت و چند روز به پایین می کشیدند اما دلار بدون توجه به اراده دولتها و ترفندها راه خود را می رود. حالا اما به نظر می رسد مدیران اقتصادی دولت کاررا به دست دیگران داده اند و می خواهند از مسیر تازه ای جلوی رشد قیمت دلا را پایین بکشند. به همین دلیل است که بنا به نوشته روزنامه اعتمادپنجشنبه هفته گذشته مدیرعامل خبرگزاری رسمی کشور، ایرنا، در توییتر خبری مبنی بر آزاد شدن 3.5 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران را منتشر کرده بود. این مقام غیر اقتصادی اما در توییت خود فاش نکرده بود این منابع، از دارایی‌های بلوکه شده ایران در کدام کشور است؟ اما چرا دلار در این باره حتی یک گام هم عقب ننشست و حتی پیشروی به سمت افزایش نرخ تبدیل به پول ایران را به سمت بالا ادامه داد؟ داستان را باید از قلم عبدالناصر همتی رییس اسبق بانک مرکزی در آبان سال جاری در پست اینستاگرامی خود به خرج کردن پول‌های بلوکه شده اشاره کرد و نوشت: « خرید ارزهای مسدودی خواند . اوتاکید کرد دولت و صندوق توسعه ملی و پرداخت ریال به دولت در ازای آن، برای تامین هزینه‌های ضروری کشور بود که منجر به افزایش خالص ذخایر خارجی بانک مرکزی شده است. در نتیجه پول با پشتوانه ارزهای مسدودی و طبق تکلیف قانونی انتشار یافته است». خبر آزادسازی این میزان پول در صد اخبار پربازدید نبود اما نکته دیگر در خصوص نحوه انتشار آن، فردی به جز تیم اقتصادی دولت بود.

پس از توییت رییس خبرگزاری ایران برخی سایت‌های خبری در خصوص آزاد شدن دارایی‌های مالی در کره جنوبی خبرهایی را منتشر کردند که روز گذشته رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی آن را تکذیب کرد. تقریبا در تمام مدتی که از بازگشت تحریم‌های نفتی به کشور می گذرد، روزی نبوده که خبری از آزادسازی اموال بلوکه شده ایران منتشر نشود. در تمام این خبرها نیز بر «کاهش قیمت دلار» تاکید می شود چرا که برخی بر این باورند این منابع به صورت اسکناس آزاد شده و در صورت رسیدنش به ایران، راهی بازارها شده و قیمت دلار بازاری را کاهش می دهد. به گزارش اعتماد دیروز عصر نه تنها رییس کل بانک مرکزی که وزیر اقتصاد و دارایی نیز در مورد آن واکنشی نشان نداده‌اند. با وجود اینکه 3.5 میلیارد دلار، کمتر از نیمی از اموال ایران در کره جنوبی است، اما دلار بی‌توجه به این دست خبرهاتا ساعت 16 روز شنبه به قیمت 28 هزار و 700 تومان داد و ستد می شد.

خبر آزاد سازی اموال بلوکه شده ایران در یک کشور منتشر شده و با گذشت چند روز از آن، هنوز هیچ کدام از مردان اقتصادی دولت به آن واکنش نشان ندادند و حتی اصل خبر نیز توسط مدیرعامل یک خبرگزاری منتشر شده است. شاید یکی از نشانه‌هایی که برخی آن را مساوی آزادسازی منابع بلوکه شده می دانند صحبت های صالح آبادی، رییس کل بانک مرکزی در ابتدای ماه جاری است. او در این خصوص گفته بود:« وصولی‌های ارزی دولت در هفت ماهه ابتدایی امسال نسبت به سال گذشته ۳ برابر شده است.

انتشار چند باره خبرها و بی اعتمادی بازار

اعتماد نوشته است آزادسازی اموال مسدود شده» حربه‌ای تازه برای کاهش قیمت دلار در بازار نیست. پیشتر نیز بارها و بارها خبرهایی از این دست منتشر شده بود که پس از مدتی نیز تکذیب می‌شدند. در سال های گذشته این خبرها را مسئولین و نه افراد دیگری می دادند و هر بار نیز بر این موضوع تاکید داشتند که با ورود این منابع به کشور قیمت دلار کاهش خواهد یافت. نباید از تاثیر تسهیل در ورود دلارهای نفتی به کشور در نرخ دلار به راحتی عبور کرد، اما حتی با فرض آزادسازی این اموال، نرخ دلار که در روزهایی تا مرز 32 هزار تومان نیز رفته بود تا چه میزان کاهش می‌یابد؟ آیا افزایش 856 درصدی قیمت دلار در این سال‌ها با آزادسازی این اموال مسدود شده، جبران می‌شود و دلار به همان نرخ سال‌های 95 و 96 باز می گردد؟ هدف از انتشار چند باره این اخبار که دیگر تاثیری بر بازار ندارند، چیست؟ آنچه در روز گذشته در بازار مشاهده شد، نشان می‌دهد که مردم نیز به حرف‌ها و خبرهای اینچنینی اعتماد ندارند و آن را مساوی با آزادسازی و ورود دلار به کشور نمی دانند و حتی برعکس، صفوف مقابل صرافی ها را طولانی‌تر می کنند.دلیل دیگر بی اعتمادی بازار روند شاخص‌ها و متغیرهای اقتصادی است که بر قیمت ها تاثیر می‌گذارند. بر اساس آنچه بانک مرکزی از شاخص‌های پولی کشور تا خرداد سال جاری منتشر کرده، نقدینگی به بیش از 4 هزار هزار میلیارد تومان و پایه پولی نیز به حدود 519 هزار میلیارد تومان رسیده است.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید