نقش پذیرسازی مردم راه حل خنثی سازی برنامه های غربی هاست

مفهوم قدرت و اقتدار اگرچه از حیث استفاده عمومی دو واژه ترکیبی هستند که با هم بکار می روند اما در نگاه علمی این دو مفهوم همپوش دارای بار معنایی مکملی می باشند. در یک بیان ساده اقتدار در حوزه داخلی تعریف می شود و قدرت در عرصه خارجی. بدان معنی که اقتدار داخلی به کنش گری های نظام های سیاسی در عرصه قدرت خارجی کمک می کند و به عنوان یک مبنای پشتیبان مورد توجه قرار می گیرد.

 حال دلیل طرح این موضوع در این یادداشت چیست؟ در واقع دغدغه اصلی از پرداختن به این مفاهیم در راستای مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای خارجی در قالب 1+4 و آمریکا می باشد. واقعیت امر این است همانطور که کشورهای غربی با تحریم و لغو معافیت های هسته ای ایران درصدد ایجاد حاشیه، زوایه سازی و مخالفت عمومی با نظام سیاسی در ایران هستند تا از این طریق ایران را مجبور به پذیرش شروطشان کنند دستگاه های دولتی و حاکمیتی در ایران نیز باید با شفاف سازی از تلاش های غربی ها در این باره، مردم را از اهداف و نقشه های طرف مقابل آگاه سازند.

اگرچه رسانه ها نیز در این عرصه وظایف و رسالت های مختص به خود را دارند و در این باره از تمام ظرفیت هایشان استفاده می کنند اما آنچه اثرگذاری بیشتری نسبت به رویکرد رسانه ای دارد صحبت های مستقیم مسئولان با مردم و آگاه سازی آنها از نقش بی بدیلشان در هم افزایی میان مردم و حاکمیت می باشد. از این رو مسئولان و متولیان امر به ویژه کسانی که صحبت هایشان برای مردم حجت است می باید در این عرصه فعال گردند. در واقع این فعالیت هم به مثابه نقش پذیرسازی مردم و آگاه کردن آنها در این زمینه می باشد و هم به معنای خنثی سازی تلاش های طرف های غربی برای قرار دادن تهران در تنگنا و قبول شرایطی می باشد که در عمل به منافع ملی ایران آسیب می زند.

بنابراین با توجه به آنچه گفته شد، با توجه به طرح ها و برنامه های دشمن برای کسب امتیاز از ایران و تحصیل منافع حداکثری از روند مذاکرات در وین در توافق احتمالی، تهران نیز نباید ابزارهای موجود را نادیده بگیرد و خود را تنها به انجام مذاکرات محدود کند و در زمینه تحرکات دشمن که درصدد شکاف میان مردم و حاکمیت هستند ساکن و ایستا باشد. مسئله ای که اگر از آن غافل شد آسیب زا خواهد بود و اگر به آن توجه ویژه داشت مطمئناً منفعت هایی به همراه خواهد داشت و می تواند به بازوی کمکی مذاکره کنندگان تبدیل شود.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید