مذاکره با آمریکا تابو نیست! مفید است؟

مذاکره با امریکا هیچ‌وقت تابو نبوده است. دولت‌ها در طول سال‌های گذشته پیشنهادهایی برای مذاکره از سوی امریکایی‌ها داشته‌اند. مذاکرات لبنان آقای هاشمی، عراق آقای خاتمی، عمان آقای احمدی‌نژاد و هسته‌ای آقای روحانی نمونه‌ای از این مذاکرات بود.

اساسا مذاکره سیاسی مبتنی بر معامله صورت می‌گیرد. یعنی دو طرف دارایی‌هایشان را وارد میز می‌کنند و بخشی از آن دارایی‌ها را واگذار می‌کنند و از طرف مقابلشان امتیاز می‌گیرند.

دست ایران برای رفع تحریم در حال پُر شدن است. عجله در اعلام مذاکره مستقیم، صرفاً پالس غلط برای امریکایی‌ها خواهد بود. قدرت دستاوردها و دارایی‌ها را کم خواهد کرد. امریکایی‌ها را به مقصودشان که مذاکره با ایران است خواهد رساند و ایران را به هدفش که رفع تحریم‌ها است نمی‌رساند

اما سوال اینست که ما از مذاکره و حتی توافق با امریکا الان تجربیات مهمی نسبت به بدعهدی او داریم. با توجه به تجربه‌ی بدعهدی امریکا چه تغییراتی حاصل شده که وزیر خارجه درباره‌ی مذاکره مستقیم صحبت کرده است؟
۱. امریکایی‌ها با ۱۸۰۰ تحریم، تلاش کردند تا ایران را زیرفشار اقتصادی بگذارند. تاکنون هم در مذاکرات وین هیچ ضمانتی برای منفعت اقتصادی ایران ارائه نکرده‌اند.
۲. برخلاف برخی گزاره‌های مطرح‌شده، امریکایی‌ها برای انتخابات کنگره به توافق نیازمند نیستند. نیویورک‌تایمز تحلیل کرده است که بایدن و دموکرات‌ها برای انتخابات چهار چالش ۱. اقتصاد داخلی و تورم ۲. شکست در کنترل کرونا ۳. افزایش جرم و جنایت در سراسر آمریکا
۴. تنش با روسیه بر سر اکراین را دارد.
توافق با ایران روی میز فوری امریکایی‌ها نیست. ایران پروژه کلان امریکایی‌ها است. البته که مذاکره مستقیم بدون اینکه ایران تضامین اقتصادی گرفته باشد؛ یک فرصت خوب برای دموکرات‌ها در انتخابات است.
۳‌. ایران با بهره از قانون جامع هسته‌ای برای خود دارایی خوبی در حوزه مواد غنی‌شده برای مذاکره ساخته است. فروش‌ نفت هرچند سخت اما به‌گفته رییس‌جمهور ایران به دلخواه رسیده است. تحرک دولت در ارتباط با بازار بزرگ همسایگان و شانگهای و… وابستگی به دلار را کم خواهد کرد.
دست ایران برای رفع تحریم در حال پُر شدن است. عجله در اعلام مذاکره مستقیم، صرفاً پالس غلط برای امریکایی‌ها خواهد بود. قدرت دستاوردها و دارایی‌ها را کم خواهد کرد. امریکایی‌ها را به مقصودشان که مذاکره با ایران است خواهد رساند و ایران را به هدفش که رفع تحریم‌ها است نمی‌رساند.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید