رژیم صهیونیستی از افزایش سطح تنش با ایران می‌ترسد

بامداد امروز رژیم صهیونیستی حمله‌ای هوایی علیه برخی مراکز نظامی ایران در تهران، خوزستان و ایلام انجام داد که به نظر می‌رسد با واکنش به موقع سامانه‌های پدافندی ایران مواجه شد و عملیات صهیونیست‌ها به اهداف خود نرسید. پس از اقدام صهیونیست‌ها، بسیاری از کشورهای منطقه از جمله عراق، عربستان، عمان، امارات و … عملیات مذکور را به شدت محکوم کردند. با این حال، کشورهای غربی طبق معمول و با تکرار ادعاهای قبلی خود از ایران خواستند که به این عملیات واکنشی نشان ندهد.

ایالات متحده آمریکا حتی پا را فراتر نهاد و ضمن حمایت از اقدام رژیم صهیونیستی، این عملیات را «حق مشروع اسرائیل برای دفاع از خود» معرفی کرد. در مقابل، با توجه به وعده مقامات نظامی ایران مبنی بر اینکه هر حمله رژیم صهیونیستی به خاک ایران با پاسخی قاطع روبرو می‌شود، انتظار می‌رود که در روزها و هفته‌های آتی شاهد عملیات وعده صادق 3 باشیم. دکتر احمد زارعان –عضو هیئت علمی دانشگاه و کارشناس ارشد مسائل منطقه- در گفتگو با ایسکانیوز به سوالاتی در این ارتباط پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد ابعاد این عملیات اظهار کرد: اهداف انتخاب شده توسط رژیم صهیونیستی به گونه‌ای بوده که موجب از کنترل خارج شدن تنش بین ایران و رژیم صهیونیستی نشود. زارعان با اشاره به سناریوهایی که از قبل توسط صهیونیست‌ها برای حمله به ایران مطرح شده بود، گفت: بعد از عملیات وعده صادق۲، سناریوهایی مانند حمله به تاسیسات هسته‌ای، تاسیسات نفتی و زیرساخت‌های ایران توسط رژیم صهیونیستی مطرح شده بود و سناریوی آخر، حمله به مراکز نظامی بود. در واقع بر اساس برآورد صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها، سناریوی حمله به مراکز نظامی به تصاعد سطح تنش منجر نمی‌شود به همین دلیل رژیم پایین‌ترین سطح را انتخاب کرد.

از نظر این کارشناس، هدف رژیم اسرائیل از این حمله، ضربه زدن به سامانه‌های پدافندی و مراکز نگهداری و تولید موشک و پهپاد و همچنین احیای بازدارندگی این رژیم بود که در عملیات وعده صادق ۲ به شدت آسیب دیده بود. اما با توجه به عملکرد موفق سیستم پدافندی کشور تعداد زیادی از پرتابه‌ها رهگیری و منهدم شد و البته برخی از آنها به اهداف خود اصابت کرد که بر اساس بیانیه رسمی ارتش دو نفر از اپراتورهای سامانه پدافندی ارتش در ماهشهر خوزستان به شهادت رسیدند.

زارعان ضمن اشاره به فضاسازی‌ها و تبلیغات قبلی رژیم صهیونیستی تصریح کرد: حمله اسرائیل فاصله زیادی با ادعاهای قبلی آنها داشت و انتخاب این سناریو توسط رژیم به دلیل ترس از واکنش ایران بود تا مانع حمله گسترده و ویران کننده جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل شود

زارعان در خصوص پاسخ ایران به این حمله با توجه به وعده‌های قبلی مقامات نظامی گفت: بر اساس اصول حکمرانی در سطح استراتژیک، صرف نظر از اینکه مقامات وعده‌ای در این زمینه داده باشند یا نباشند، این اولین باری است که بعد از جنگ تحمیلی 8 ساله یک بازیگر خارجی خاک ایران را به صورت نظامی مورد هدف قرار داده و مسئولیت آن را پذیرفته است. از نظر وی، اگر به این اقدام واکنش متناسب نشان داده نشود، می‌تواند در آینده به یک رویه تبدیل شود و دشمن جرات پیدا کند ضربه‌هایی پایین‌تر از آستانه تحمل ایران وارد کند با این برآورد که ایران واکنشی نشان نخواهد داد.

وی در تشریح این مسئله گفت: تصور صهیونیست‌ها این بوده که اگر حمله خطرناک نباشد، ایران احتمالا واکنش نشان نخواهد داد؛ اما عدم پاسخگویی، اقتدار، بازدارندگی و حاکمیت ایران را مخدوش خواهد کرد. بنابراین حتی اگر مقامات و مسئولین کشور چنین قولی هم نداده باشند، بر اساس ماده 51 منشور سازمان ملل متحد و همچنین اصول ناظر به بازدارندگی باید به این حمله پاسخ داده شود و عدم واکنش به آن پیام ضعف به دشمن مخابره می‌کند.

این کارشناس در ادامه گفت: صهیونیست‌ها این حمله را پاسخ به عملیات وعده صادق ۲ قلمداد می‌کنند اما ابعاد این عملیات قابل مقایسه با عملیات وعده صادق ۲ نیست و در مقایسه با وعده صادق ۲ عملیاتی ضعیف محسوب می‌شود. اما حمله انجام شده آنقدر هم ضعیف نیست که قابل چشم‌پوشی باشد. بنابراین باید پاسخی در همین سطح تدارک دیده شود و ایران با مسئولیت خود اهدافی را در سرزمین‌های اشغالی مورد هدف قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید