سی ان ان: تاثییر هنیه بر روند مذاکرات

سی ان ان: تاثیر هنیه بر روند مذاکرات| کشتن رهبران حماس و حزب الله چه معنایی برای جنگ غزه و منطقه دارد؟| گزینه‌های پیش روی ایران چیست؟

1.Cnn  بلافاصله پس از اعلام خبر ترور “اسماعیل هنیه” پرونده‌ای ویژه در این خصوص در سایت خود ایجاد کرد که در این گزارش به مهم‌ترین بخش‌های تحلیلی آن اشاره خواهیم کرد.

  1. تحلیلگران این رسانه آمریکایی، ترور «اسماعیل هنیه» را بیش از هرچیز بر روند مذاکرات موثر دانسته اند و در این خصوص استدلال‌هایی مطرح کرده که به مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.
  2. تحلیلگر cnn گفت: « ترور معاون سیاسی حماس می تواند مذاکرات میانجیگری را که با هدف آتش بس و آزادی گروگان ها در غزه درحال پیگیری بود بسیار پیچیده کند.»
  3. گرشون باسکین، مذاکره کننده سابق اسراییلی درباره گروگان گیری که زمانی به عنوان کانالی برای حماس عمل می کرد، به سی ان ان گفت که مذاکرات پیش از ترور هنیه به بن بست رسیده بود و تحولات جدید تنها جان گروگان هایی را که هنوز در اسارت به سر می بردند به خطر انداخت.
  4. کارشناسان cnn وقایع پس از شهادت هنیه را پیچیده و خطرناک دانسته و استدلال کرده‌اند: « به گفته کارشناسان، این حملات ترس از یک جنگ منطقه‌ای همه جانبه را به اوج می‌رساند، به‌ویژه که ایران اکنون تحت فشار است تا به حمله‌ای که در خاک خود رخ داده، پاسخ دهد.»
  5. مکساد، همکار ارشد و مدیر ارشد توسعه استراتژیک در موسسه خاورمیانه گفت که، ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس ممکن است به کلی تنش‌های بین نیروهای نیابتی مورد حمایت ایران و اسرائیل را تغییر داده باشد .مک‌ساد به سی‌ان‌ان گفت: «احتمال زیادی وجود دارد که شاهد یک کارزار سازمان‌دهی‌شده در سطح منطقه باشیم که شبه‌نظامیان مختلف تحت حمایت ایران را از عراق، یمن، لبنان و شاید حتی خود تهران در پاسخ مستقیم به اسرائیل بیاورد.»
  6. راوید ، تحلیلگر سیاست خارجی و سیاسی سی ان ان، مرگ اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس، را “اولین عملیات مهم اسرائیل از 7 اکتبر” دانسته است.
  7. تحلیلگر cnn پیش بینی خود برای پاسخ ایران را اینطور سازمان دهی می‌کند: «حقیقت این است که گزینه های ایران محدود است و هیچ کدام هم عالی نیستند. واضح است که تهران مایل نیست خشن ترین نایب خود یعنی حزب الله را از لبنان وارد جنگی تمام عیار با اسرائیل کند، حزب‌الله همچنان کارت قدرتمندی است که تهران احتمالاً فقط یک بار آن را وارد بازی می‌‌کند. بنابراین آنها باید انتخاب کنند که این کار را با دقت انجام دهند.»

Cnn؛ یک منبع آگاه از مذاکرات به سی ان ان گفت که ترور معاون سیاسی حماس می تواند مذاکرات میانجیگری را که با هدف آتش بس و آزادی گروگان ها در غزه درحال پیگیری بودرا بسیار پیچیده کند.

سنوار، رهبر نظامی حماس در غزه، یک «تصمیم‌گیرنده کلیدی» بود. این منبع گفت: «او کسی بود که ارزش این معامله را می‌دانست و برای دستیابی به پیشرفت‌های خاصی در مذاکرات نقش داشت از این پس، مشخص نیست که چه تأثیری بر مذاکرات آتش‌بس خواهد داشت.»

تاثیر بر مذاکرات آتش بس: هنیه تمایل خود را برای دستیابی به توافق در صورت خروج اسرائیل از غزه نشان داده بود . میانجی‌های کلیدی تاکنون نتوانسته‌اند در گفت‌وگوها برای آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس در غزه، جایی که حملات اسرائیل منطقه تحت محاصره را ویران کرده و نزدیک به 40000 فلسطینی را به شهادت رسانده‌اند، موفق شوند.

تحلیلگر می گوید مرگ هنیه امکان واکنش “سازماندهی شده در سطح منطقه” را باز می کند. مکساد ، همکار ارشد و مدیر ارشد توسعه استراتژیک در موسسه خاورمیانه گفت که ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس ممکن است به کلی تنش‌های بین نیروهای نیابتی مورد حمایت ایران و اسرائیل را تغییر داده باشد .

مک‌ساد به سی‌ان‌ان گفت: «احتمال زیادی وجود دارد که شاهد یک کارزار سازمان‌دهی‌شده در سطح منطقه باشیم که شبه‌نظامیان مختلف تحت حمایت ایران را از عراق، یمن، لبنان و شاید حتی خود تهران در پاسخ مستقیم به اسرائیل بیاورد.» مرگ متوالی رهبران گروه‌های مورد حمایت ایران بی‌سابقه بوده است و احتمال نزدیک‌تر شدن به یک درگیری در سطح منطقه وجود دارد.

اما به احتمال زیاد، ما چندین روز تاریک را در پیش داریم که در آن منطقه در پرتگاه یک جنگ همه جانبه قرار خواهد گرفت.

مکساد گفت، اسرائیل همچنین در 24 ساعت گذشته نشان داده است که از نظر “اطلاعات قابل عمل” دارای “توانایی فوق العاده” برای ترور شخصیت های ارشد نیابتی ایران و ارائه یک پیروزی تاکتیکی برای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل است .ارتش اسرائیل در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره کشته شدن هنیه گفت که به گزارش‌های رسانه‌های خارجی پاسخ نمی‌دهد، هرچند مقامات ارشد قبلاً قول داده بودند که حماس را در پاسخ به حمله 7 اکتبر از بین ببرند.

تحلیل: کشتن رهبران حماس و حزب الله چه معنایی برای جنگ غزه و منطقه دارد؟

تنش های خاورمیانه در این هفته، پس از کشته شدن دو رهبر کلیدی حماس و حزب الله در حملات هدفمند افزایش یافت و نگرانی ها از تشدید جنگ در غزه را برانگیخت.

حماس گفت اسرائیل روز چهارشنبه در ایران، پایتخت ایران، اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی خود حماس را به قتل رساند، در حالی که اسرائیل روز سه‌شنبه مسئولیت حمله به بیروت پایتخت لبنان را بر عهده گرفت که او را مسئول حمله روز شنبه در بلندی‌های جولان اشغالی اسرائیل می‌دانست.

کارشناسان می گویند این ترورها سایه شومی را بر امید به توافق آتش بس گروگان انداخته و هرگونه پیشرفت به سمت کاهش تنش بین اسرائیل و دشمنان مورد حمایت ایران را خفه می کند.

گرشون باسکین، مذاکره کننده سابق اسراییلی درباره گروگان گیری که زمانی به عنوان کانالی برای حماس عمل می کرد، به سی ان ان گفت که مذاکرات پیش از ترور هنیه به بن بست رسیده بود و تحولات جدید تنها جان گروگان هایی را که هنوز در اسارت به سر می بردند به خطر انداخت.

باسکین گفت، مشخص نیست که تا چه زمانی میانجی‌های قطری و مصری اجازه می‌دهند «اسراییل و حماس به این نبرد ادامه دهند.» و افزود که ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که میانجی‌ها توافقی را روی میز بگذارند و از طرف‌ها بخواهند «آن را بپذیرند یا رد کنند». و اگر آن را ردکنند، شاید وقت آن رسیده است که احزاب را به حال خود رها کنند.

به گفته کارشناسان، این حملات ترس از یک جنگ منطقه‌ای همه جانبه را به اوج می‌رساند، به‌ویژه که ایران اکنون تحت فشار است تا به حمله‌ای که در خاک خود رخ داده پاسخ دهد. زمانی که اسرائیل فرماندهان ارشد نظامی ایران را در حمله هوایی به ساختمان کنسولگری این کشور در دمشق سوریه کشت، ایران با شلیک بیش از 300 پرتابه مستقیماً به سوی کشور یهودی پاسخ داد.

تحلیل: اکنون گزینه های خوبی برای ایران وجود ندارد

جزئیات دقیق آنچه در حوالی ساعت 1.45 بامداد در تهران رخ داد و منجر به مرگ اسماعیل هنیه شد، تعیین کننده اتفاقات بعدی خواهد بود. یا به طور دقیق تر، جزئیاتی را که تهران به عنوان روایت خود انتخاب می‌کند می‌تواند در تصمیم‌گیری های آتی موثر باشد.

این به وضوح نقض شدید حاکمیت آنها و حباب امنیتی فرضی پایتخت ایران است، هنیه مهمان آنها بود و نقش آنها به عنوان یک قدرت منطقه ای در صورتی که نتوانند امنیت ساده دیدار متحدان را تضمین کنند، از بین می رود.

اما ایران درگذشته تخلفات مشابهی را مرتکب شده است، به‌ویژه زمانی که غیرایرانی‌ها کشته شده‌اند. مرگ دانشمند برجسته هسته ای آنها،  محسن فخری زاده ، در سال 2020 با خشم جدی مواجه شد.

حقیقت این است که گزینه های ایران محدود است و هیچ کدام عالی نیستند. واضح است که تهران مایل نیست خشن ترین نیابت خود یعنی حزب الله را از لبنان وارد جنگی تمام عیار با اسرائیل کند. با کنار گذاشتن وحشت انسانی عظیمی که چنین درگیری برای لبنانی‌ها و اسرائیلی‌ها ایجاد می‌کند، حزب‌الله همچنان کارت قدرتمندی است که تهران احتمالاً فقط یک بار آن را بازی می‌کند. و بنابراین آنها باید انتخاب کنند که این کار را با دقت انجام دهند.

ایران همچنین پیش از این، در ماه آوریل، پس از کشته شدن فرماندهان ارشد سپاه پاسداران ایران در حمله اسرائیل به دمشق، سوریه، حمله همه جانبه به اسرائیل را امتحان کرده است. به طور خلاصه، 300 فروند پهپاد و موشک شلیک شده – که بطور بی سابقه از ایران مستقیماً به سمت اسرائیل شلیک شد . پاسخ آنها هم نقش آنها را به عنوان یک قدرت منطقه ای تعریف می کند، بلکه خطر لغزش را نیز در پی خواهد داشت. یک ضربه مخفیانه و نامتقارن، هفته‌ها بعد، ممکن است آسیب وارد شده به موقعیت آنها را برطرف نکند.با این حال باز هم از خطوط قرمز رد شد و پله دیگری از نردبان تشدید بالا رفت.

سوال داغ 24 ساعت آینده، در حالی که ایران روایت خود را از چگونگی وقوع این تحقیر بزرگ شکل می دهد، این است که چه پله هایی بر روی این نردبان پیموده شده باقی مانده است و چه چیزی در اوج قرار دارد؟

تحلیلگر اسرائیلی می گوید که کشتن رهبران گروه های مورد حمایت ایران می تواند به “واکنش محور مقاومت” منجر شود

از کارکنان CNN سرتیپ اساف اوریون، تحلیلگر به سی ان ان گفت که بعید است که هرگونه اقدام تلافی جویانه حماس در قتل اسماعیل هنیه از غزه انجام شود.

محقق ارشد مؤسسه مطالعات امنیت ملی دانشگاه تل آویو و مدیر این پروژه گفت: «حماس ممکن است برای انجام یک واکنش تلافی جویانه از غزه تلاش کند، بنابراین شاید آنها سعی کنند در (کرانه باختری) به اسرائیل حمله کنند. “خارج از کشور نیز یک گزینه است، یا برای اهداف خارجی یا حمله از لبنان/سوریه.” او گفت که هدف قرار دادن دو رهبر در دو روز از سوی نیروهای نیابتی منطقه ای مورد حمایت ایران به این معنی است که اسرائیل می تواند با واکنش منطقه ای گسترده تری مواجه شود.

اسرائیل دیروز اعلام کرد که در حمله روز گذشته خود در بیروت ، ارشدترین فرمانده نظامی حزب الله، فؤاد، کشته شد شکر که او را مسئول حمله موشکی به بلندی‌های جولان اشغالی اسرائیل می‌داند که منجر به کشته شدن 12 کودک شد. ترکیب شکر و (هنیه) که هم در بیروت و هم در تهران اجرا می‌شوند، احتمال واکنش محور مقاومت را افزایش می‌دهد.

تحلیلگر سی‌ان‌ان می‌گوید اسماعیل هنیه یکی از گفتگوکنندگان کلیدی در معامله گروگان‌گیری و آتش‌بس در غزه بود.

راوید ، تحلیلگر سیاست خارجی و سیاسی سی ان ان، گفت که مرگ اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس، “اولین عملیات مهم اسرائیل از 7 اکتبر” است .

پس از آنکه رسانه های دولتی ایران از کشته شدن هنیه خبر دادند، ارتش اسرائیل به سی ان ان گفت که «به گزارش های رسانه های خارجی پاسخ نمی دهند».

راوید گفت، در حالی که هنیه از نظر نظامی مهم نیست، او مسئول روابط بین‌الملل این گروه است و گفت‌وگوی کلیدی با میانجی‌های مصری و قطری در مورد معامله گروگان‌گیری و آتش‌بس در غزه را انجام میداد.

او گفت: قتل او تأثیر قابل توجهی بر این مذاکرات خواهد داشت.

راوید ، دولت اسرائیل هنیه را یکی از مسئولین حمله حماس در 7 اکتبر می داند و مقامات اسرائیلی قول داده اند که مسئولین حمله 10 ماه پیش را که اکنون خاورمیانه را درگیر درگیری کرده است، تعقیب کنند.

https://edition.cnn.com/world/live-news/hamas-political-leader-haniyeh-killed-iran-07-31-24/index.html

منبع: cnn

ترجمه و تلخیص: دنیای تحلیل

دیدگاهتان را بنویسید