اکثر رای دهندگان خواهان کناره گیری بایدن هستند، اما در مورد جایگزین مناسب موافق نیستند

  1. گاردین؛ رسانه مشهور بریتانیایی در این مقاله گزارشی از چند نظرسنجی معتبر در خصوص انتخابات آمریکا و تصمیم‌گیری‌ها در حزب دمکرات ارائه داده، سپس داده‌های این نظرسنجی‌ها را مورد تحلیل و واکاوی قرار داده‌است.
  2. طبق نظرسنجی Morning Consult ، 60 درصد از پاسخ دهندگان که شامل، جمهوری خواهان و دموکرات ها می‌شوند، براین باورند که رئیس جمهور باید عوض شود و این تغییر باید در درون خود حزب شکل بگیرد.
  3. این گزارش سپس آمارهایی مربوط به پس از مناظره ترامپ و بایدن میپردازد، آمارهایی که حاکی از آن است که با وجود پیروزی ترامپ در مناظرات، تفاضل امتیاز او با بایدن 3 امتیاز است، تفاضلی که دیگر رقبای بایدن درصورت جایگزینی امکان دستیابی به آن را ندارند و همین کار را برای دمکرات‌ها دشوار کرده‌است.
  4. بایدن در میان پاسخ دهندگان با امتیاز 48-45 از ترامپ عقب تر است، سایر چهره های پیشرو دموکرات عملکردی مشابه یا بدتر در رقابت پیشرو خواهند داشت. نام‌های برجسته‌ای که از رای‌دهندگان پرسیده شد شامل، معاون رئیس‌جمهور، کامالا هریس (45-48) منشی حمل و نقل، پیت بوتیگیگ (44-47)؛ فرماندار کالیفرنیا، گاوین نیوسام (44-47)؛ و فرماندار میشیگان، گرچن ویتمر  (44-46) بوده‌است.
  5. نظرسنجی YouGov نشان داد که پاسخ دهندگان اکثراً فکر می کردند ترامپ در مناظره پیروز شده است و 30 درصد از دموکرات ها معتقد بودند که فردی غیر از بایدن بهترین شانس را برای پیروزی در نوامبر به حزب می دهد.
  6. تجزیه‌وتحلیل نظرسنجی مورنینگ کانسلت نشان می‌دهد که تقریباً نیمی از دموکرات‌ها، یعنی 47 درصد، خواهان کناره‌گیری بایدن از رقابت هستند، در حالی که 59 درصد مستقل‌ها و 74 درصد جمهوری‌خواهان خواهان خروج از رقابت هستند. این رقم در میان دموکرات‌ها به 50 درصد می‌رسد که محدود به کسانی باشد که واقعاً مناظره را تماشا کرده‌اند. این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که جایگزین روشنی برای بایدن وجود ندارد. هریس پیشتاز میدان است، اما تنها با 30 درصد حمایت از رای دهندگان دموکرات را دارا می‌باشد
  7. طبق این نظرسنجی‌ها و نتیجه‌گیری این گزارش، دمکرات‌ها تصمیم قظعی مبنی بر جایگزینی بایدن ندارند، زیرا تا به این لحظه اقبال او بیش از سایر رقبای حزبی‌اش بوده، اما طبق اظهارات دوپهلوی هریس، امکان تغیر روند وجود خواهد داشت.

 

گاردین؛ در نظرسنجی Morning Consult ، 60 درصد از پاسخ دهندگان، جمهوری خواهان و دموکرات ها، گفتند که رئیس جمهور باید توسط حزب خود برای انتخابات نوامبر جایگزین شود، در حالی که 11 درصد دیگر مطمئن نیستند.اکثریت رای‌دهندگان می‌خواهند جو بایدن به دنبال عملکرد بد مناظره‌اش کناره‌گیری کند، اما هنوز متقاعد نشده‌اند که یک نامزد جایگزین مناسب برای دموکرات‌ها وجود داشته باشد.

اما همان نظرسنجی نشان داد که محبوبیت بایدن،  تحت تأثیر لغزش ها و گاف های او در جریان مناظره پنجشنبه شب با دونالد ترامپ، نامزد احتمالی جمهوری خواهان تغیر چشمگیری ند اشته است.

او یک امتیاز، 45-44 درصد نسبت به ترامپ، حفظ کرد، همان حاشیه ای که Morning Consult یک روز پس از محکومیت رئیس جمهور سابق در ماه مه به اتهام جعل سوابق تجاری به منظور تأثیرگذاری بر انتخابات 2016 یافت.

یک بارقه امید آشکار دیگر برای رئیس جمهور فعلی در نظرسنجی جداگانه پس از مناظره Data for Progress رخ داد که هیچ نشانه ای از عملکرد بهتر دموکرات ها در برابر ترامپ در ماه نوامبر نشان نداد.

در حالی که بایدن در میان پاسخ دهندگان با امتیاز 48-45 از ترامپ عقب تر است، سایر چهره های پیشرو دموکرات عملکردی مشابه یا بدتر در رقابت رودررو خواهند داشت. نام‌های برجسته‌ای که از رای‌دهندگان پرسیده شد شامل معاون رئیس‌جمهور، کامالا هریس (45-48) بود. منشی حمل و نقل، پیت بوتیگیگ (44-47)؛ فرماندار کالیفرنیا، گاوین نیوسام (44-47)؛ و فرماندار میشیگان، گرچن ویتمر (44-46).

نظرسنجی YouGov نشان داد که پاسخ دهندگان اکثراً فکر می کردند ترامپ در مناظره پیروز شده است و 30 درصد از دموکرات ها معتقد بودند که فردی غیر از بایدن بهترین شانس را برای پیروزی در نوامبر به حزب می دهد.

این رقم در میان همه رای دهندگان آمریکایی از جمله جمهوری خواهان و مستقل ها به 49 درصد می رسد. برعکس، تنها 13 درصد از جمهوری‌خواهان معتقدند که بهترین شانس حزبشان برای پیروزی با نامزد کردن کسی غیر از ترامپ به دست می‌آید.

پولیتیکو گزارش داد، با این حال، یکی از مخرب ترین نظرسنجی ها برای بایدن، نظرسنجی سپاه دموکراسی از رأی دهندگان متمایل به دموکرات بود که از کلماتی مانند «گیج»، «ضعیف» و «زوال عقل» برای توصیف عملکرد مناظره رئیس جمهور استفاده کردند .

رای دهندگان قبل و بعد از مناظره مورد نظرسنجی قرار گرفتند. بر اساس این نظرسنجی، در حالی که 65 درصد گفته اند قبل از مناظره به بایدن رای می دهند، تنها 54 درصد گفتند که او پس از پایان مناظره برنده شد.

هریس، 59 ساله، در صورت کناره گیری بایدن، گزینه بدیهی برای جایگزینی بایدن است و در روزهای پس از مناظره، موضوع گمانه زنی های فزاینده ای بوده است. اما متحدان بایدن تاکید کرده‌اند که رئیس‌جمهور ثابت قدم است و در انتخابات شرکت خواهد کرد و پیروز خواهد شد، علی‌رغم درخواست‌های ناراحت‌کننده مقامات ارشد حزب و رسانه‌های سنگین وزن، از جمله نیویورک تایمز ، برای کناره‌گیری او.

بر اساس نظرسنجی Data for Progress، اکثر رأی دهندگان بایدن را که در آغاز دور دوم 82 ساله خواهد شد، برای نامزدی مجدد بسیار مسن می دانند. علاوه بر این، 53 درصد گفتند که نگران سن و سلامت جسمی و روانی او هستند، در حالی که 42 درصد گفتند که بیشتر نگران محکومیت جنایی ترامپ، سایر محاکمه های آینده و تهدیدهای دموکراسی هستند.

نظرسنجی سی بی اس که روز یکشنبه منتشر شد و در دو روز پس از مناظره ثبت شد، به نظر می رسد یافته های دیگر نظرسنجی ها را منعکس کند. این نشان داد که 72 درصد از رای دهندگان ثبت نام شده باور ندارند که بایدن از سلامت ذهنی یا شناختی لازم برای انجام وظایف خود برخوردار باشد، در حالی که این رقم در ابتدای ماه 65 درصد بود.

در همین حال، تجزیه‌وتحلیل نظرسنجی مورنینگ کانسلت نشان می‌دهد که تقریباً نیمی از دموکرات‌ها، یعنی 47 درصد، خواهان کناره‌گیری بایدن از رقابت هستند، در حالی که 59 درصد مستقل‌ها و 74 درصد جمهوری‌خواهان خواهان خروج از رقابت هستند. این رقم در میان دموکرات‌ها به 50 درصد می‌رسد که محدود به کسانی باشد که واقعاً مناظره را تماشا کرده‌اند.

این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که جایگزین روشنی برای بایدن وجود ندارد. هریس پیشتاز میدان است، اما تنها با 30 درصد حمایت از رای دهندگان دموکرات را دارا می‌باشد. سایر افراد فهرست شده عبارتند از: بوتیگیگ با 9 درصد و ویتمر با 5 درصد، با مجموعه ای از فرمانداران ایالتی دموکرات – اندی بشیر، روی کوپر، جی بی پریتزکر و وس مور – با 3 درصد یا کمتر.

از زمان مناظره، نیوسام قاطعانه از بایدن دفاع کرده و تاکید کرده است که رئیس جمهور را به چالش نمی کشد. هریس همچنین به بایدن ابراز اطمینان کرده و پس از مناظره اظهار داشت که انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ” یک شبه در ژوئن تصمیم‌گیری نخواهد شد “.

 

                                              https://www.theguardian.com/us-news/article/2024/jun/30/biden-debate-voters-poll

 

منبع: گاردین

ترجمه و تلخیص: دنیای تحلیل

دیدگاهتان را بنویسید