خاورمیانه با یک لحظه گذار تحول مواجه است

بلومبرگ رسانه آمریکایی در این گزارش تحلیلی از بحران‌ جانشینی در دو قدرت مهم خاورمیانه؛ ایران و عربستان ارائه داده‌است.
این رسانه آمریکایی ابراهیم رییسی را یکی از گزینه‌های اصلی جانشینی رهبری معرفی کرده و فقدان او را بحرانی برای جانشینی رهبری در ایران دانسته است. اما در ادامه اظهار داشته: «ظاهراً در زمان کوتاه چیز زیادی تغییرنمی کند. رهبر ایران تداوم سیاست را نشان داده است.»
بلومبرگ با اشاره به انتخابات ایران در 50 روز آینده پیش کرد که به احتمال خیلی زیاد فردی مشابه رییسی جای او را خواهد گرفت.
بلومبرگ در ادامه به وضعیت بیماری ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان اشاره کرده و در پایان بحث خود اظهار داشت: « در هیچ کدام از این کشورها انتظار نمی‌رود سیاست‌ها شاهد تغییرات اساسی باشد، اما تغییر در شخصیت‌های رهبری عالی قطعاً پیامدهایی خواهد داشت.»

بلومبرگ؛ در روز گذشته، این موضوع که در نهایت چه کسی در دو کشور مهم خاورمیانه قدرت را بدست‌خواهد گرفت به ذهن متبادر شده‌است.
کشته شدن ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران در سانحه هلی‌کوپتر دیروز در کانون توجه قرار گرفته است و این مسئله را که چه کسی می‌تواند جانشین مقام معظم رهبری آیت‌الله علی خامنه‌ای شود بسیار مطرح شده‌است. رئیسی 63 ساله به طور گسترده به عنوان کاندیدای اصلی جایگزینی خامنه ای که 84 سال سن دارد و در سال های اخیر از مشکلات سلامتی رنج می برد، دیده می شد .
ظاهراً در زمان کوتاه چیز زیادی تغییرنمی کند. رهبر ایران تداوم سیاست را نشان داده است و در حالی که قرار است انتخابات ریاست جمهوری ظرف 50 روز برگزار شود، نظام احتمالا نامزدهای میانه رو را کنار خواهند گذاشت .
این بدان معناست که علیرغم وجود نشانه‌های فراوانی از نا امیدی عمومی، احتمال زیادی وجود دارد که جانشین رئیسی، روحانی فوق‌محافظه‌کار، فردی مشابه او انتخاب شود .
مرگ او در لحظه ای حساس در خاورمیانه رخ داد، با جنگ ویرانگر اسرائیل علیه حماس در نوار غزه که انزوای بین المللی و اختلافات داخلی در دولت خود را عمیق تر می کند . امتناع بنیامین نتانیاهو نخست وزیر از پایان دادن به مناقشه و پذیرش دولت آینده فلسطینی، تلاش جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای عادی سازی روابط بین اسرائیل وعربستان سعودی را تضعیف می‌کند.
در عربستان سعودی نیز سوالاتی در مورد رهبری این کشور وجود دارد. ریاض دیروز اعلام کرد که ملک سلمان بن عبدالعزیز 88 ساله به دلیل تب و درد مفاصل تحت درمان است. ولیعهد محمد بن سلمان، پسر و وارث وی، سفر چهار روزه خود به ژاپن را لغو کرد .
شاهزاده محمد، چندین سال است که بالفعل حاکم بزرگترین صادرکننده نفت خام جهان بوده است . در هیچ کدام از این کشورها انتظار نمی‌رود سیاست‌ها شاهد تغییرات اساسی باشد، اما تغییر در شخصیت‌های رهبری عالی قطعاً پیامدهایی خواهد داشت .

https://www.bloomberg.com/news/newsletters/2024-05-20/iran-presidenti-s-death-middle-east-confronts-a-moment-of-transition?srnd=homepage-middle-east

 

منبع: بلومبرگ
ترجمه و تلخیص: دنیای تحلیل

دیدگاهتان را بنویسید