اسراییل با یک آزمون روبروست!

1. اسرائیل هیوم، نشریه اسرائیلی عبری زبان نزدیک به نتانیاهو در این تحلیل به بحران‌های امنیتی سیاسی ای که اسرائیل با آن مواجه است پرداخته‌است.
2. این نشریه اسرائیلی شرایط فعلی اسرائیل در بحرانی پیچیده به تصویر می‌کشد و در این تحلیل تلاش می‌کند تا راهبردهایی کلی برای مقابله با عوامل اصلی بحران یعنی؛ ایران، سوریه، حزب الله و … ارائه کند.
3. نویسنده این گزارش در خصوص «ایران» می‌گوید: « جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران از دیرباز یک تهدید اساسی امنیتی بوده‌است و حمله گستاخانه‌اش به اسرائیل این تهدید را دوچندان می‌کند. خنثی کردن موشک‌ها، شبکه‌های اشاعه و نیروهای نیابتی ایران بسیار حیاتی است. باکابوس سناریوی ایران اتمی که به واقعیت نزدیک می‌شود، اسرائیل قصد دارد از این دریچه برای تحریک رهبری قاطع آمریکا در برابر تعقیب‌های شوم رژیم ایران بهره‌برداری کند. »
4. در خصوص لبنان و حزب‌الله پیشنهاد می‌کند که، اسرائیل باید حزب‌الله را از محدوده تهدید دور کند و برای ادامه استراتژی دفاع فعال، ضربه زدن به فرماندهان و توانمندی ها و آزادی عمل در این عرصه می‌تواند گزینه موثری باشد.
5. این تحلیل در خصوص غزه راهبرد خود را به شرح ذیل تفسیر می‌کند؛ « اسرائیل باید به سه هدف نهایی که برای جنگ تعریف کرده است، دست یابد اهدافی که هنوز محقق نشده است: آزادی اسیران، سرنگونی حکومت حماس و از بین بردن قابلیت های نظامی آن. »
6. به علاوه؛ فراتر از اقدام در رفح، که باید شامل منطقه گذرگاه مرزی و مسیر فیلادلفی نیز باشد، اسرائیل باید مکانیسم‌هایی را که حماس در داخل خاک به کار می‌برد، درهم بشکند و به طور سیستماتیک رهبران حماس را در خارج از کشور حذف کند.
7. تا زمانی که حماس به عنوان قدرت مرکزی در نوار باقی بماند، هر تلاشی برای ایجاد جایگزینی در جای خود، بدون رضایت آن، ناکام خواهد ماند. این واقعیت تنها در صورت شکست حماس تغییر خواهد کرد، چیزی که در این مرحله باید روی آن متمرکز شود.
8. این تحلیلگر اسرائیلی بر این باور است که؛ اسرائیل در مواجه با حمله ایران توانسته ائتلاف دولت ها منطقه را مجددا احیا کند در نتیجه پیشنهاد می‌کند که اسرائیل روابط خود با کشورهای منطقه را تعمیق و گسترش دهد.
9. با اینکه این تحلیلگر روابط با عربستان سعودی را بسیار پراهمیت می‌داند اما آن را امری وابسته به انتخابات ایالات متحده معرفی می‌کند.
10. یکی از نگرانی‌های اسرائیل در این ارزیابی سودان است زیرا تحلیلگر اسرائیل هیوم بر این باور است که؛ نزدیکی سودان با ایران بسیار نگران‌کننده است. به ویژه با توجه به گذشته آن که به عنوان یک نقطه ترانزیت برای قاچاق اسلحه به نوار غزه به دستور ایران عمل می کرد.
11. نویسنده این تحلیل در بخش آخر نوشتار خود بالاترین هداف سیاست خارجی اسرائیل را تحکیم و تقویت روابط با ایالات متحده می دادند. و از بایدن درخواست می‌کند که اختلافات را به مسائل اساسی محدود کند و از وجهه عمومی آنها بکاهد.
اسرائیل هیوم؛ اولین هدف اسرائیل جلوگیری از حملات و تخریب شبکه‌های تروریستی از هر نوع و از هر عنصری است.مهم‌تر از همه, در صدر فهرست اهداف سیاست خارجی اسرائیل تحکیم و تقویت روابط با ایالات ‌متحده است.
با نزدیک شدن عیدفصح ۲۰۲۴, اسرائیل با چالش‌های امنیتی و سیاسی وحشتناکی مواجه شدکه غلبه بر این آزمایش‌ها به دلیل عوامل متعدد ترکیبی – تعداد تهدیدها، گسترش جغرافیایی آن‌ها، ارتباطات پیچیده بین آن‌ها،عواقب جدی اشتباهات و عدم اجماع بر اولویت‌بندی در میان بازه‌های فوری در معرض آزمون بزرگی خواهد بود.
با بیشترشدن پیچیدگی، اسرائیل برای اولین بار باید در این محیط خطرناک حرکت کرد و در عین حال با وضعیت اسفبار 133 اسیر در غزه و هزاران آواره از شمال دست و پنجه نرم می‌کند. ایستادگی در این لحظه محوری مستلزم انعطاف پذیری اجتماعی است که منعکس کننده وحدت ملی پس از حملات 7 اکتبر، همراه با قابلیت های نظامی قوی و دولتمردی ماهرانه است. اهداف گسترده‌ای که اسرائیل باید در جبهه‌های مختلف حفظ کند.
ایران
جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران از دیرباز یک تهدید اساسی امنیتی بوده‌است و حمله گستاخانه‌اش به اسرائیل این تهدید را دوچندان می‌کند. خنثی کردن موشک‌ها، شبکه‌های اشاعه و نیروهای نیابتی ایران بسیار حیاتی است. باکابوس سناریوی ایران اتمی که به واقعیت نزدیک می‌شود، اسرائیل قصد دارد از این دریچه برای تحریک رهبری قاطع آمریکا در برابر تعقیب‌های شوم رژیم ایران بهره‌برداری کند.
سوریه
اسرائیل باید به عملیات خود برای خنثی‌سازی استحکامات ایران در این عرصه ادامه دهد واجازه تغییر در قوانین بازی را ندهد.
لبنان و حزب الله
درست است که باید تاریخی برای بازگشت ساکنان شمال به خانه‌هایشان تعیین شود اما از نظر فیزیکی باید نیروهای حزب‌الله از محدوده تهدید دور شوند و برای ادامه استراتژی دفاع فعال، ضربه زدن به فرماندهان و توانمندی ها و آزادی عمل در این عرصه می‌تواند گزینه موثری باشد.
نوار غزه
اسرائیل باید به سه هدف نهایی که برای جنگ تعریف کرده است، دست یابد اهدافی که هنوز محقق نشده است: آزادی اسیران، سرنگونی حکومت حماس و از بین بردن قابلیت های نظامی آن. افزایش قابل توجه فشار به هر سه کمک خواهد کرد. فراتر از اقدام در رفح، که باید شامل منطقه گذرگاه مرزی و مسیر فیلادلفی نیز باشد، اسرائیل باید مکانیسم‌هایی را که حماس در داخل خاک به کار می‌برد، درهم بشکند و به طور سیستماتیک رهبران حماس را در خارج از کشور حذف کند.
با توجه به موضوع «روز بعد» – تا زمانی که حماس به عنوان قدرت مرکزی در نوار باقی بماند، هر تلاشی برای ایجاد جایگزینی در جای خود، بدون رضایت آن، ناکام خواهد ماند. این واقعیت تنها در صورت شکست حماس تغییر خواهد کرد، چیزی که در این مرحله باید روی آن متمرکز شود.
کرانه باختری و تشکیلات خودگردان فلسطین
اولین هدف اسرائیل جلوگیری از حملات و انهدام شبکه های تروریستی از هر نوع و از هر عنصری است. شایسته است رویکرد تهاجمی که از 7 اکتبر توسط نهادهای امنیتی در این عرصه به نمایش گذاشته شده است، حفظ شود و آمادگی برای سناریوهایی که ممکن است با الهام از حملات حماس ایجاد شود، بهبود یابد. در یک دیدگاه بلندمدت، درس‌هایی از واقعیتی که در غزه شکل گرفت، باید ما را در مقابله با هرگونه فشار یا وسوسه برای ارتقای وضعیت تشکیلات خودگردان فلسطین یا محدود کردن آزادی عملیات اسرائیل در این عرصه آگاه کند.
اردن
پادشاهی هاشمی حتی قبل از حمله تهران متوجه خطر بالقوه ایران علیه خود بود. تهدید احتمالی «محور مقاومت» در مرز بین اسرائیل و اردن مستلزم آن است که هر دو طرف واکنش مناسبی را در کنار بهره گیری از مزایای هماهنگی امنیتی اتخاذ کنند.
عرصه منطقه‌ای
موفقیت ائتلاف دولت ها در توقف حمله ایران، فرصتی برای تحکیم و گسترش مشارکت است. این واقعیت که توافقنامه های صلح با وجود جنگ همچنان پابرجا هستند، پس اسرائیل باید توانایی گسترش و تعمیق همکاری ها تقویت می کند.
عربستان سعودی
برقراری روابط با پادشاهی همچنان یک هدف مهم برای اسرائیل خواهد بود، اما اینکه آیا می توان در زمان باقی مانده تا انتخابات ایالات متحده به آن دست یافت یا خیر، تردید وجود دارد. ادامه این مسیر درست است، اما نه به اندازه پیگیری برای شکست دادن حماس.
سودان
نزدیکی این کشور با ایران باید اسرائیل را نگران کند – به ویژه با توجه به گذشته آن که به عنوان یک نقطه ترانزیت برای قاچاق اسلحه به نوار غزه به دستور ایران عمل می کرد. اسرائیل و آمریکا هم اکنون می توانند این روند را مهار کنند.
بالاتر از هر چیز دیگری، در صدر فهرست اهداف سیاست خارجی اسرائیل، تحکیم و تقویت روابط با ایالات متحده است. رئیس جمهور جو بایدن با وجود اختلافات و تنش ها، بار دیگر تعهد خود به امنیت اسرائیل را ثابت کرد. فراتر از قدردانی که او برای این امر سزاوار است، شایسته است که اختلافات را به مسائل اساسی محدود کنیم و از وجهه عمومی آنها بکاهیم.
به قلم: میر بن شباب رئیس موسسه امنیت ملی و استراتژی در اورشلیم

https://www.israelhayom.com/opinions/israel-faces-an-unprecedented-multi-theater-reality-this-is-whats-needed/

 

منبع: اسرائیل هیوم
ترجمه و تلخیص: دنیای تحلیل

دیدگاهتان را بنویسید