حمله داعش به مسکو، نشانی از جاه‌طلبی جهانی دارد!

  1. نیویورک تایمز در این تحلیل مدعی است که مقامات آمریکایی بر این باورند که، حمله روز جمعه مسکو توسط داعش خراسان انجام گرفته‌است.
  2. متخصصان آمریکا این ادعا که حمله ترویسیتی مسکو توسط اوکراین انجام شده را رد می‌کنند زیرا شیوه عملیلت را مربوط به داعش کلاسیک می‌دانند.
  3. نیویورک تایمز در خصوص شکل‌گیری داعش خراسان تصریح می‌کند؛ « دولت اسلامی خراسان، که در سال 2015 توسط اعضای ناراضی طالبان پاکستانی تأسیس شد، پس از سرنگونی دولت افغانستان توسط طالبان در سال 2021، به صحنه جهاد بین‌المللی راه پیدا کرد. در جریان خروج نظامیان ایالات متحده از این کشور، داعش خراسان یک بمب گذاری انتحاری را در این منطقه انجام داد. فرودگاه بین‌المللی کابل در اوت 2021 که منجر به کشته شدن 13 نظامی آمریکایی و 170 غیرنظامی شد.»
  4. این گزارش با اشاره به حمله تروریستی در آلمان و هلند از حضور چند سرباز تاجیک، قرقیز و ترکمن خبر داده‌است. مقامات ضد تروریسم می گویند که این توطئه ها توسط عوامل سطح پایین سازماندهی شده بودند که نسبتاً سریع شناسایی و خنثی شدند. کریستین اس. ابی‌زید، رئیس سازمان ملی، «تاکنون، داعش-خراسان عمدتاً به عوامل بی‌تجربه در اروپا متکی بوده است تا حملاتی را به نام خود پیش ببرد.»
  5. کالین پی کلارک، تحلیلگر ضد تروریسم در گروه سوفان، یک شرکت مشاوره امنیتی مستقر در نیویورک، گفت: «داعش در دو سال گذشته بر روسیه متمرکز بوده است.» داعش با اشاره به مداخلات مسکو در افغانستان، چچن و سوریه، کرملین را به کشتن مسلمانان محکوم کرده‌است.
  6. دانیل بایمن، متخصص مبارزه با تروریسم در دانشگاه جورج تاون، گفت: “داعش خراسان جنگجویان آسیای مرکزی و قفقاز را زیر بال خود جمع آوری کرده است و آنها ممکن است مستقیما یا از طریق شبکه های خود مسئول حمله مسکو باشند.”
  7. آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی روز شنبه گفت: «در اوایل ماه مارس، دولت ایالات متحده اطلاعاتی را درباره یک حمله تروریستی برنامه ریزی شده در مسکو با روسیه به اشتراک گذاشت. ما همچنین در 7 مارس یک توصیه عمومی به آمریکایی ها در روسیه صادر کردیم. داعش مسئولیت این حمله را به عهده دارد.  هیچ دخالت اوکراینی وجود نداشت.”
  8. نیویورک تایمز در این گزارش نگرانی خود را مبنی بر گسترش حملات داعش خراسان به کشورهای اروپایی ابزار می‌کند.

نیویورک تایمز؛  پنج سال پیش در این ماه، یک شبه‌نظامی کرد و عرب مورد حمایت آمریکا، جنگجویان دولت اسلامی را از روستایی در شرق سوریه بیرون راندند.

از آن زمان، سازمانی که زمانی خلافت خودخوانده را در سراسر عراق و سوریه در اختیار داشت، به یک گروه تروریستی سنتی تر تبدیل شد. شبکه ای مخفی از هسته ها از غرب آفریقا تا آسیای جنوب شرقی که درگیر حملات چریکی، بمب گذاری و ترورهای هدفمند بودند.

هیچ یک از وابستگان این گروه به اندازه دولت اسلامی در خراسان که در افغانستان، پاکستان و ایران فعال است و هدف خود را برای حمله به اروپا و فراتر از آن قرار داده است، بی امان نبوده اند.  مقامات آمریکایی می گویند که این گروه حمله روز جمعه در نزدیکی مسکو را انجام داد و ده ها نفر را کشت و بسیاری را زخمی کرد.

ژنرال مایکل ای. کوریلا، رئیس فرماندهی مرکزی ارتش، روز پنجشنبه در یک کمیته مجلس نمایندگان گفت که داعش خراسان توانایی و اراده حمله به منافع ایالات متحده و غرب در خارج از کشور را در کمتر از شش ماه بدون هیچ هشداری حفظ می کند.

متخصصان آمریکایی ضد تروریسم روز یکشنبه پیشنهاد کرملین مبنی بر اینکه اوکراین پشت حمله روز جمعه در نزدیکی مسکو بوده را رد کردند.  بروس هافمن، محقق تروریسم در شورای روابط خارجی می گوید: «شیوه عملیاتی داعش کلاسیک بود.

آقای هافمن گفت که این حمله سومین محل برگزاری کنسرت در نیمکره شمالی بود که داعش در دهه گذشته به آن حمله کرده است، پس از حمله به تئاتر باتاکلان در پاریس در نوامبر 2015 (به عنوان بخشی از یک عملیات گسترده تر که به اهداف دیگری در  شهر) و یک بمب گذاری انتحاری در کنسرت آریانا گرانده در منچستر آرنا، انگلستان، در می 2017.

دولت اسلامی خراسان، که در سال 2015 توسط اعضای ناراضی طالبان پاکستانی تأسیس شد، پس از سرنگونی دولت افغانستان توسط طالبان در سال 2021، به صحنه جهاد بین‌المللی راه پیدا کرد. در جریان خروج نظامیان ایالات متحده از این کشور، داعش خراسان یک بمب گذاری انتحاری را در این منطقه انجام داد.  فرودگاه بین‌المللی کابل در اوت 2021 که منجر به کشته شدن 13 نظامی آمریکایی و 170 غیرنظامی شد.

از آن زمان، طالبان در افغانستان با داعش خراسان می جنگند.  به گفته مقامات ضد تروریسم ایالات متحده، تا کنون سرویس های امنیتی طالبان از تصرف مناطق یا جذب تعداد زیادی از جنگجویان سابق طالبان توسط این گروه جلوگیری کرده اند.

اما روند صعودی و دامنه حملات داعش خراسان در سال‌های اخیر با حملات فرامرزی به پاکستان و افزایش تعداد توطئه‌ها در اروپا افزایش یافته است.  بسیاری از این توطئه های اروپایی خنثی شد و باعث شد که ارزیابی های اطلاعاتی غرب مبنی بر اینکه این گروه ممکن است به مرزهای مرگبار توانایی های خود رسیده باشد.

ژوئیه گذشته، آلمان و هلند دستگیری هایی را با هدف قرار دادن هفت فرد تاجیک، ترکمن و قرقیز مرتبط با شبکه داعش خراسان که مظنون به طراحی حملات در آلمان بودند، هماهنگ کردند.

سه مرد در ایالت نوردراین-وستفالن آلمان به اتهام برنامه ریزی برای حمله به کلیسای جامع کلن در شب سال نوی 2023 دستگیر شدند. این یورش ها با سه دستگیری دیگر در اتریش و یک مورد در آلمان در 24 دسامبر مرتبط بود.  گزارش شده است که در حمایت از داعش بوده است.

 آمریکایی و دیگر غربی‌ها

مقامات ضد تروریسم می گویند که این توطئه ها توسط عوامل سطح پایین سازماندهی شده بودند که نسبتاً سریع شناسایی و خنثی شدند.  کریستین اس. ابی‌زید، رئیس سازمان ملی، «تاکنون، داعش-خراسان عمدتاً به عوامل بی‌تجربه در اروپا متکی بوده است تا حملاتی را به نام خود پیش ببرد.»

مرکز مبارزه با تروریسم، در یک کمیته مجلس نمایندگان در ماه نوامبر گفت اما نشانه های نگران کننده ای وجود دارد که داعش-ک از اشتباهات خود درس می گیرد.  در ژانویه،

مهاجمان نقابدار به کلیسای کاتولیک رومی در استانبول حمله کردند و یک نفر را کشتند.  اندکی بعد، دولت اسلامی از طریق خبرگزاری رسمی خود اما مسئولیت را بر عهده گرفت.  نیروهای اجرای قانون ترکیه 47 نفر را که بیشتر آنها اتباع آسیای میانه بودند بازداشت کردند.

از آن زمان، نیروهای امنیتی ترکیه عملیات متقابل گسترده ای را علیه مظنونان داعش در ترکیه، سوریه و عراق آغاز کرده اند.  بر اساس گزارش سازمان ملل در ژانویه، که ترکیه را به عنوان مرکز لجستیکی برای عملیات داعش-K در اروپا معرفی کرد، چندین تحقیق اروپایی ماهیت جهانی و به هم پیوسته مالی داعش را روشن کرد.

مقامات ضد تروریسم گفتند که حملات مسکو و ایران پیچیدگی بیشتری را نشان دادند که نشان دهنده سطح بیشتری از برنامه ریزی و توانایی برای نفوذ به شبکه های افراطی محلی است.

کالین پی کلارک، تحلیلگر ضد تروریسم در گروه سوفان، یک شرکت مشاوره امنیتی مستقر در نیویورک، گفت: «داعش-ک در دو سال گذشته بر روسیه متمرکز بوده است.»  داعش با اشاره به مداخلات مسکو در افغانستان، چچن و سوریه، کرملین را به کشتن مسلمانان محکوم کرده‌است.

بخش قابل توجهی از اعضای داعش خراسان اصالتاً آسیای مرکزی هستند و تعداد زیادی از آسیای مرکزی در روسیه زندگی و کار می کنند.  آقای کلارک گفت که برخی از این افراد ممکن است افراط گرا شده باشند و در موقعیتی قرار داشته باشند که در یک وظیفه لجستیکی، انبار تسلیحات، خدمت کنند.

دانیل بایمن، متخصص مبارزه با تروریسم در دانشگاه جورج تاون، گفت: “داعش خراسان جنگجویان آسیای مرکزی و قفقاز را زیر بال خود جمع آوری کرده است و آنها ممکن است مستقیما یا از طریق شبکه های خود مسئول حمله مسکو باشند.”

مقامات روسیه و ایران ظاهرا هشدارهای عمومی و جزئی‌تر آمریکا در مورد نقشه حمله قریب الوقوع داعش خراسان را به اندازه کافی جدی نگرفتند، یا به دلیل چالش های امنیتی دیگر حواسشان پرت شد.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی روز شنبه گفت: «در اوایل ماه مارس، دولت ایالات متحده اطلاعاتی را درباره یک حمله تروریستی برنامه ریزی شده در مسکو با روسیه به اشتراک گذاشت.  ما همچنین در 7 مارس یک توصیه عمومی به آمریکایی ها در روسیه صادر کردیم. داعش مسئولیت این حمله را به عهده دارد.  هیچ دخالت اوکراینی وجود نداشت.”

مقامات روسیه روز شنبه از دستگیری چند مظنون در حمله روز جمعه خبر دادند.  اما مقامات ارشد آمریکایی روز یکشنبه گفتند که هنوز در حال بررسی پس‌زمینه مهاجمان هستند و تلاش می‌کنند مشخص کنند که آیا آنها از جنوب یا آسیای مرکزی برای این حمله خاص مستقر شده‌اند یا اینکه قبلاً به عنوان بخشی از شبکه حامیان در این کشور حضور داشته‌اند.

متخصصان مبارزه با تروریسم روز یکشنبه ابراز نگرانی کردند که حملات در مسکو و ایران ممکن است داعش خراسان را جسور کند تا تلاش های خود را برای حمله به اروپا، به ویژه در فرانسه، بلژیک، بریتانیا و دیگر کشورهایی که در دهه گذشته ضربه خورده اند، دو چندان کند.

یک مقام ارشد اطلاعاتی غربی سه عامل اصلی را شناسایی کرد که می‌توانند عاملان داعش خراسان را برای حمله تحریک کنند: وجود سلول‌های خفته در اروپا، تصاویر جنگ در غزه و حمایت مردم روسی زبان ساکن اروپا.

یکی از رویدادهای مهم تابستان امسال بسیاری از مقامات ضد تروریسم را در معرض خطر قرار داده است.

ادموند فیتون براون، یکی از مقامات ارشد سابق ضد تروریسم سازمان ملل که اکنون مشاور ارشد پروژه مبارزه با افراط گرایی است، گفت: «من نگران المپیک پاریس هستم. آنها یک هدف تروریستی درجه یک خواهند بود.»

 

https://www.nytimes.com/2024/03/25/us/politics/moscow-attack-isis.html?searchResultPosition=2

 

 

منبع: نیویورک تایمز

دیدگاهتان را بنویسید