شبکه مسلح منطقه ای ایران

خلاصه تحلیل:

  1. این تحلیل از سایت شورای روابط خارجی   Council on Foreign Relationsکه یک اندیشکده آمریکایی و نزدیک به ناسودبر است، انتخاب و ترجمه شده‌است.

  2. این اندیشکده آمریکایی، تحرکات ایران و نیروهای مقاوت در منطقه و چالش‌های آن‌ها با آمریکا را مورد توجه قرار داده و بر این نکته که این تحرکات می‌تواند یک تهدید جدی برای آمریکا و اسرائیل باشد، تاکید دارد.

  3. CRF توضیح می‌دهد که؛ پس از انقلاب اسلامی، ایران تعداد زیادی از نیروهای مبارز متحد را در سراسر خاورمیانه تشکیل داده و از آن ها حمایت کرده است. نیروی قدس ایران، بخشی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به عنوان نقطه اصلی تماس با این گروه ها عمل می کند و به آن ها آموزش، تسلیحات و بودجه برای پیشبرد اهداف منطقه ای ایران می دهد.

  4. بخش دوم این تحلیل به ارزیابی انگیزه ایران برای تشکیل این گروه‌ها اختصاص دارد و اشاره می‌کند که هدف ایران از حمایت این گروه‌ها مبارزه با هژمون آمریکا و تقویت هژمونی خود به عنوان یک قدرت منطقه‌ای است.

  5. و در ادامه اضافه کرد: اقدام از طریق نمایندگان روشی برای فرار از مسئولیت است و ایران این تاکتیک را در بحبوحه جنگ اخیر اسرائیل و حماس با موفقیت به کار گرفته است.

شبکه شرکای مسلح ایران مانند حزب الله و حوثی ها به تقویت نفوذ خود در خاورمیانه کمک می کند و می تواند تهدید مهمی برای آمریکا و متحدان آمریکا در منطقه به ویژه اسرائیل باشد.

در چهار دهه پس از انقلاب اسلامی، ایران تعداد زیادی از نیروهای مبارز متحد را در سراسر خاورمیانه تشکیل داده و از آن ها حمایت کرده است. نیروی قدس ایران، بخشی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به عنوان نقطه اصلی تماس با این گروه ها عمل می کند و به آن ها آموزش، تسلیحات و بودجه برای پیشبرد اهداف منطقه ای ایران می دهد. جنگجویانی از کشورهای با اکثریت شیعه مانند عراق و لبنان نمایندگان اصلی ایران را تشکیل می دهند، اما گروه هایی در افغانستان با اکثریت سنی، سرزمین های فلسطینی، سوریه و یمن نیز با ایران ارتباط برقرار کرده اند. در قلب این شبکه حزب الله قرار دارد، یک حزب سیاسی لبنانی و یک گروه شبه نظامی که به خاطر اقدامات تروریستی اش بدنام شده است و به ایران در ایجاد شکاف میان شیعه عرب و ایرانی کمک کرده است. حزب الله همچنین به ایران کمک کرد تا از رژیم بشار اسد در جنگ داخلی سوریه حمایت کند و در آنجا تلاش کرد تا دیگر شبه نظامیان را به دفاع از این رژیم بیاورد.

انگیزه های ایران چیست؟

گروه هایی که به نمایندگی از ایران فعالیت می کنند اغلب به نیروهای آمریکایی حمله کرده اند و کارشناسان می گویند ایران امیدوار است از شبکه رو به رشد شرکای خود برای انتقال تجهیزات و پرسنل به سراسر خاورمیانه

برای تقویت انگیزه این کشور برای هژمونی منطقه ای و حذف قدرت های غربی استفاده کند.

به گفته کارشناسان، ایران در سال های اخیر به دنبال بهبود هم کاری میان این نیروها برای تشکیل “محور مقاومت” متحدتر در برابر دشمنان مشترک بوده است. اسرائیل، متحد اصلی آمریکا، نیز با حملات منظم گروه های مورد حمایت تهران، یعنی حماس، حزب الله و جهاد اسلامی فلسطین مواجه است که در دشمنی ایران با اسرائیل و مخالفت با موجودیت آن سهیم هستند.

“ری تاکه” کارشناس امور ایران CFR می نویسد:

اقدام از طریق نمایندگان روشی برای فرار از مسئولیت است و ایران این تاکتیک را در بحبوحه جنگ اخیر اسرائیل و حماس با موفقیت به کار گرفته است.

به عنوان مثال، حمله اکتبر ۲۰۲۳ حماس به اسرائیل نشانه هایی از هماهنگی با ایران را نشان داد و در ده ها حمله مرتبط در ماه های بعد، نیروهای نیابتی مظنون به ایران سه سرباز آمریکایی را در اردن کشته و ده ها تن دیگر را در پایگاه های نظامی آمریکا در سراسر خاورمیانه زخمی کردند. واشنگتن همچنین گفته است که حمایت تهران جنبش حوثی های شورشی یمن را قادر به شلیک موشک به سوی اسرائیل و حمله به کشتی های تجاری با ادعای روابط اسرائیل در دریای سرخ کرده است، اقداماتی که حوثی ها آن را نمایش همبستگی با حماس می خوانند. اما ایران اغلب از سرزنش مستقیم چنین خشونت هایی اجتناب کرده است و بسیاری از کارشناسان می گویند که مشتاق است از جنگ آشکار با ایالات متحده اجتناب کند. با این حال، تاکه می نویسد: ” این بدان معنا نیست که جنگ نمی تواند ناشی از چنین بحران فزاینده ای باشد.”

 

https://www.cfr.org/article/irans-regional-armed-network

 

 

منبع: شورای روابط خارجی

ترجمه و تلخیص: دنیای تحلیل

دیدگاهتان را بنویسید