جنگ گسترده تر برای ایران مناسب نیست، حتی اگر از افزایش تنش ها سود ببرد

خلاصه تحلیل:

  1. Cnnرسانه رسمی آمریکا این تحلیل خود را به تاثیرات گسترش جنگ غزه بر ایران اختصاص داده‌است.

  2. Cnn با اشاره به حملات آمریکایی‌ها به تاسیسات حوثی‌ها بر این باور است که این اقدامات باعث گسترش جنگ در منطقه خواهد شد و این چیزی است که نه به نفع آمریکا است و نه ایران.

  3. این خبرگزاری آمریکایی صحنه نبرد را اینطور ترسیم می‌کند؛ «از زمان حملات ۷ اکتبر حماس به اسرائیل و حمله اسرائیل به غزه که پس از آن صورت گرفت، به اصطلاح محور مقاومت ایران – شبکه ای از شبه نظامیان شیعه که چهار کشور خاورمیانه را در بر می گیرد- از یک سوی منطقه به سوی دیگر فعال شده است.»

  4. تحلیگر cnn بر این باور است که این شرایط زیر سایه ی جنگ غزه یک درگیری نسبتا کم سروصدا میان ایران و آمریکا است و ایران هم در این شرایط به دنبال توازن دستاوردهای نظامی تاکتیکی در برابر خطرات یک درگیری بزرگ تر است.

  5. این تحلیل هدف گروه های مسلح ایران را برقراری آتش بس در غزه می داند.

  6. تحلیلگر این تحلیل در خصوص نفع این شرایط برای ایران می‌نویسد، « تشدید خشونت ها دستاوردهایی را نیز برای نمایندگان ایران و همچنین حامیان آن ها در تهران به همراه داشته است. محبوبیت این گروه ها در منطقه افزایش یافته است.»

  7. از طرفی بر این باور است که شرایط پیش آمده بحران‌های داخلی این کشورها را به حاشیه رانده و باعث شده دلاوری‌ها و دستاوردهایشان در جنگ به نوعی بارقه امیدی را برایشان ایجاد کند و وضعیت نامناسب داخلی را برای مدتی از اذهان عمومی دور نگه‌ دارد.

  8. وضعیت ایجاد شده در منطقه این امکان را برای نیورهای مقاوت ایجاد کرده تا بتوانند عرصه را لحظه به لحظه برای آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها تنگ کنند.

  9. اما تحلیلگر cnn بر این باور است که این نقاط مثبت ماجراست و اگر این جنگ سطحی ادامه‌دار شود دیگر به نفع ایران نخواهد بود زیرا درصورت جدی‌تر شدن جنگ امکان ضعف نیروهای مقاومت وجود دارد و این مسئله به سیاست خارجی و داخلی ایران لطمه خواهد زد.

  10. این رسانه آمریکایی بر این باور است که مردم ایران خواهان جنگ نیستند و در صورت جنگ جدی میان ایران و آمریکا کنترل افکار عمومی برای ایران بسیار سخت خواهد شد.

  11. اما پیش بینی می‌کند که این درگیری‌ها در منطقه ادامه‌دار خواهد بود حتی اگر هم بازیگران مورد حمایت آمریکا و ایران به دنبال کنترل کردن درگیری های خود باشند و دعا کنند که این درگیری ها تشدید نشود. به نوشته روزنامه ال پاییس، این درگیری ها همچنان ادامه خواهد داشت تا به تهران فشار وارد کند.

  12. از طرفی ادامه درگیری‌ها شرایط استراتژیکی را برای آمریکایی‌ها ایجاد کرده. زیرا آن‌ها باید آزادی دریانوردی و امنیت تجارت بین المللی در دریای سرخ را احیا کنند و در عین حال اطمینان حاصل کنند که جبهه های دیگر به یک جنگ واقعی تبدیل نشوند.

تنش های شدید روز جمعه با آغاز حملات آمریکا و انگلیس به مبارزان حوثی در یمن و در تلاش برای وادار کردن آن ها به توقف حملات چند ماهه خود در دریای سرخ، به سطوح جدیدی رسید. یک روز بعد، آمریکا به صورت یکجانبه حملات تازه ای را انجام داد و تاسیسات راداری حوثی ها را هدف قرار داد.

این حملات خطر شعله ور شدن آتش درگیری های گسترده تر منطقه ای را بیشتر می کند که به نظر می رسد نه آمریکا و نه حامیان حوثی ها در ایران خواهان آن نیستند.

از زمان حملات ۷ اکتبر حماس به اسرائیل و حمله اسرائیل به غزه که پس از آن صورت گرفت، به اصطلاح محور مقاومت ایران – شبکه ای از شبه نظامیان شیعه که چهار کشور خاورمیانه را در بر می گیرد – از یک سوی منطقه به سوی دیگر فعال شده است.

حزب الله وارد درگیری های روزانه با نیروهای اسرائیلی در مرز لبنان و اسرائیل شد. شورشیان حوثی مجموعه ای از حملات را به کشتی های تجاری و کشتی های نظامی غربی در دریای سرخ که شریان اصلی تجارت بین المللی است، آغاز کردند. نیروهای تحت حمایت ایران در عراق و سوریه ده ها حمله به مواضع نظامی آمریکا در این کشورها انجام دادند که منجر به چندین تماس نزدیک شد.

این یک تلافی نسبتا کم سر و صدا بوده است که درست زیرسایه یک جنگ تمام عیار منطقه ای باقی مانده است و معضلات سیاست خارجی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را تشدید کرده است

در حالی که ایران به دنبال توازن دستاوردهای نظامی تاکتیکی در برابر خطرات یک درگیری بزرگ تر است.

گروه های مسلح ایران حول یک هدف مشخص گرد هم آمده اند: برقراری آتش بس در غزه، جایی که آمار سرسام آور تلفات غیرنظامیان و ویرانی های گسترده ناشی از حمله اسرائیل منجر به ادعای نسل کشی در دادگاه عالی سازمان ملل متحد شده است (ادعاهایی که اسرائیل به شدت آن ها را رد کرده است).

این یک سرمایه گذاری پرمخاطره بوده است که هر یک از گروه های مسلح بهای سنگینی برای آن پرداخت کرده اند. در لبنان، حزب الله از ۸ اکتبر تاکنون نزدیک به ۲۰۰ مبارز خود را از دست داده است. در عراق، حملات آمریکا ضربات بزرگی به زیرساخت های جنگنده های مورد حمایت ایران وارد کرده است. در یمن، خسارات ناشی از حملات مرگبار روز پنجشنبه هنوز روشن نیست، اما آمریکا و انگلیس می گویند که مواضع مورد استفاده حوثی ها برای انجام حملات به دریای سرخ را هدف قرار داده اند و به طور بالقوه خفقان این گروه بر سر مسیر کشتیرانی را تضعیف کرده اند.

بایدن در بیانیه‌ای گفت: این حملات در پاسخ مستقیم به حملات بی‌سابقه حوثی‌ها علیه کشتی‌های دریایی بین‌المللی در دریای سرخ است (از جمله استفاده از موشک‌های بالستیک ضد کشتی برای اولین بار در تاریخ) این حملات پرسنل ایالات متحده، دریانوردان غیرنظامی و شرکای ما را به خطر انداخته همچنین تجارت  و آزادی دریانوردی را به خطر انداخته است.»

اما تشدید خشونت ها دستاوردهایی را نیز برای نمایندگان ایران و همچنین حامیان آن ها در تهران به همراه داشته است. محبوبیت این گروه ها در منطقه افزایش یافته است. آن ها پس از اینکه در سیاست داخلی غرق شده و سال ها گرفتار اتهامات فساد بوده اند، تا حد زیادی خود را نجات داده‌اند.

ریم ممتاز، پژوهشگر مشاور سیاست خارجی و امنیت اروپا، گفت: «روشن است که حوثی‌ها از فرصت جنگ فعلی استفاده می‌کردند تا از یک تمرین تغییر نام تجاری کاملاً مؤثر عبور کنند.»  یمن به یک سازوکار نظامی مؤثر تبدیل می‌شود که در حمایت از فلسطینی‌ها، آمریکا را به درد می‌آورد.»

دستاوردهای تاکتیکی دیگری نیز فراتر از افزایش محبوبیت آن ها وجود دارد. در یمن، یک گروه شورشی باید از مذاکرات صلح جاری خود با عربستان سعودی سود بیشتری ببرد و آشکارا از حملات آمریکا و انگلیس که تلاش هایش را برای ورق زدن صفحه درگیری با صنعا به خطر می اندازند، نگران باشد.

به نظر می رسد شعله ور شدن آتش جنگ در لبنان، بحران اقتصادی ویرانگر این کشور و نقشی که حزب الله در شعله ور کردن آن ایفا کرده است را به خاطره ای دور تبدیل کرده است. در حالی که اسرائیل در منطقه مرزی خود با لبنان، که اکثریت قریب به اتفاق ساکنان آن از آنجا فرار کرده اند، در حال عقب نشینی است، حزب الله این اختیار را پیدا کرده است که برای حل و فصل مذاکره ای که هدف آن بازپس گیری بخش هایی از سرزمین های تحت کنترل اسرائیل ، تلاش کند.

در عراق، حملات مجدد به نیروهای آمریکایی – و حملات تلافی جویانه آمریکا به گروه های مورد حمایت ایران – دولت را بر آن داشته است

تا فشار برای پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در این کشور را تجدید کند، حرکتی که رهبران رژیم ایران را خوشحال خواهد کرد.

اما دامن زدن به تنش ها تنها تا حدی به نفع ایران است. اگر این برخوردهای نسبتا سطح پایین در نهایت به جنگ همه جانبه با آمریکا منجر شود،

شرکای شبه نظامی تهران ممکن است با ضعف روبرو شوند. این کار نفوذ رو به رشد ایران در منطقه را به خطر می اندازد، ضربه ای بر پیکره سیاست خارجی این کشور وارد می کند، و در داخل کشور مشکل ایجاد می کند، جایی که رژیم هنوز از اعتراضاتی که یک سال پیش این کشور را فرا گرفته بود، در رنج است.

ایرانی ها تلاش می کنند از جنگ خارج شوند. تریتا پارسی، معاون اجرایی موسسه کوئینسی مستقر در دی سی گفت: ” مردم آن ها مطلقا خواهان جنگ نیستند، من فکر می کنم آن ها خود را در وضعیتی بسیار مشابه با (بنیامین)نتانیاهو (نخست وزیر اسرائیل)خواهند یافت، یعنی اگر جنگی رخ دهد، در اطراف کشور آن ها تجمع خواهد شد نه در مرکز آن ها.”

پارسی نسبت به کم اهمیت جلوه دادن اهمیت آتش بس در غزه که باعث کاهش تنش در منطقه می شود، هشدار داد.  به گفته پارسی، دولت بایدن “در تلاش است تا تعادل خوبی را طی کند که در آن قدرت مانور اسرائیل را به حداکثر برسانند بدون اینکه منجر به جنگ منطقه ای شود.”

پارسی با بیان اینکه حوثی ها در جریان آتش بس شش روزه میان حماس و اسرائیل در ماه نوامبر به طور موقت حملات خود به دریای سرخ را متوقف کردند، گفت: تا زمانی که جنگ در غزه ادامه دارد، این جنگ همان چیزی است که به حملات حوثی ها، حملات شبه نظامیان و همچنین تنش ها میان لبنان و اسرائیل دامن می زند.

در همین حال، تشدید درگیری ها احتمالا ادامه خواهد داشت، حتی اگر هم بازیگران مورد حمایت آمریکا و ایران به دنبال کنترل کردن درگیری های خود باشند و دعا کنند که این درگیری ها تشدید نشود. به نوشته روزنامه ال پاییس، این درگیری ها همچنان ادامه خواهد داشت تا به تهران فشار وارد کند.

ممتاز گفت: این یک چالش استراتژیک است که آمریکا اکنون با آن دست و پنجه نرم می کند.

آنها باید آزادی دریانوردی و امنیت تجارت بین المللی در دریای سرخ را احیا کنند و در عین حال اطمینان حاصل کنند که جبهه های دیگر به یک جنگ واقعی تبدیل نشوند.

 

https://edition.cnn.com/2024/01/13/middleeast/houthis-iran-us-strikes-war-intl/index.html

 

 

منبع: cnn

ترجمه و تلخیص: دنیای تحلیل

دیدگاهتان را بنویسید