دعوای میان حزبی یا تقلایی برای حمایت از اسرائیل

مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریت آن را جمهوریخواهان تشکیل می‌دهند، دولت دموکرات بایدن را متهم کرده‌اند که با مهیاکردن دسترسی ایران به دارایی‌هایش، به محور مقاومت کمک کرده و مقدمات شکست اسرائیل در عملیات توفان‌الاقصی را هم فراهم آورده‌است.

مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه طرحی را تصویب کرد که به موجب آن دسترسی جمهوری اسلامی ایران به ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های آزادشده این کشور در کره‌جنوبی که به قطر منتقل شده، محدود خواهدشد. این طرح با ۳۰۷ رای در مقابل ۱۱۹ رای، تصویب شد.

اما در اجرایی شدن این طرح که از سوی نمایندگان جمهوریخواه کنگره آمریکا طراحی شده‌است، هیچ قطعیتی وجود نخواهد داشت؛ چراکه پس از تصویب این طرح در مجلس نمایندگان، باید در مجلس سنا نیز مورد بررسی قرار بگیرد؛ مجلسی که اکثریت آن را دموکرات‌ها تشکیل داده‌اند و عملا هم حمایت مهمی در مسیر اجرایی‌شدن این طرح ضدایرانی انجام نخواهندداد.

در ماه اوت، جمهوری اسلامی ایران با ایالات متحده آمریکا به توافقی آزمایشی دست پیدا کردند که در نتیجه آن پنج تبعه آمریکایی زندانی در ایران با ۵ ایرانی زندانی در آمریکا تبادل شدند. همچنین ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی نیز آزاد شد و با معافیت‌های تحریمی‌ای که آمریکا متعهد و موظف به اجرایی کردن آن برای حصول این توافق شده بود، نهایتا این اموال به حساب ایران در قطر منتقل شد.

پس از گذشت ۴ ماه از حصول این توافق و اجرایی شدن تمام بندهای آن، اکنون مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا طی طرحی منع دسترسی ایران به اموال آزادشده در قطر را تصویب کرده و عملا در جهت نقض تعهدات دولت این کشور قدم برداشته است.

این طرح جمهوری خواهان با هدف روحیه دادن به رژیم صهیونیستی مطرح شده‌است. این درحالی است که در شرایط فعلی شکست اسرائیل از مقاومت فلسطینی در پی عملیات طوفان الاقصی به عنوان کلیدواژه مهمی در تحقق این طرح قابل تعریف خواهدبود.

مجلس نمایندگان این کشور که اکثریت آن را جمهوریخواهان تشکیل می‌دهند، دولت دموکرات حاکم بر این کشور را متهم کرده‌اند که با فراهم کردن دسترسی ایران به دارایی‌هایش، به محور مقاومت کمک کرده و عملا مقدمات شکست رژیم صهونیستی در عملیات توفان‌الاقصی را فراهم آورده است.

طرح ادعای کمک مستقیم جمهوری اسلامی ایران به محور مقاومت و نقش مستقیم آن در عملیات توفان‌الاقصی و سایر اقدامات مجاهدان مقاومت درحالی از سوی جمهوری‌خواهان کنگره مطرح می‌شود که پیش از این نظرات متناقض دیگری از سوی مقامات این کشور دراین باره مطرح شده بود.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در راستای همین مسائل و نقش ایران نکاتی را بیان کرده و ضمن رد ورود مستقیم ایران در جهاد نیروهای حماس گفت: با وجود روابط قدیمی بین حماس و تهران، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه ایران پشت حمله نیروهای حماس  به اسرائیل است، دیده نمی‌شود.

همچنین جان کربی، مشاور امنیت ملی آمریکا نسبت به همین امر اعتراف کرد و اظهار داشت: مقامات آمریکایی معتقدند ایران مدت‌هاست از گروه فلسطینی حماس حمایت می‌کند اما واشنگتن هیچ اطلاعاتی درباره دخالت تهران در حمله روز ۷ اکتبر به اسرائیل ندارد.

سوای مقامات آمریکایی، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه ۱۹ مهرماه در نشست خبری با اولاف شولتز، صدراعظم آلمان اظهار کرد که هیچ درک رسمی درباره دخالت مستقیم ایران وجود ندارد.

جالب‌تر از همه اظهارات سخنگوی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی است که در فضای مجازی ایکس اعلام کرد هیچ دلالتی بر دخالت ایران در جنگ غزه وجود ندارد.

با این حال پس از گذشت نزدیک به دوماه از عملیات توفان‌الاقصی و تاکید مقامات غربی بر نداشتن نقش مستقیم جمهوری اسلامی ایران در عملیات مجاهدانه نیروهای مقاومت فلسطینی، جمهوریخواهان کنگره  طرحی را تصویب کردند که ادعای اولیه آن از اساس اشتباه بوده‌است.

مسئله‌ی دیگری که در این چارچوب قابل بررسی خواهدبود معطوف به این نکته است که طبق ادعای اولیه آمریکایی‌ها، این مبالغ آزادشده در حساب‌های خارجی ایران باقی مانده و تنها برای خرید کالاهای غیرتحریمی از جمله اقلام پزشکی و بشردوستانه استفاده خواهدشد. اکنون طرح این ادعا که پس از فراهم شدن دسترسی ایران به دارایی‌هایش، محور مقاومت و نیروهای مجاهد فلسطینی از این کمک‌ها بهره‌مند خواهند شد، مسئله‌ای است که حتی با ادعای قبلی این‌ها مبنی بر استفاده بشردوستانه و تامین دارو و غذا  هم در تضاد خواهد بود. امری که نهایتا در پس‌زمینه خود تسویه‌حساب احزاب آمریکایی را  هم به ذهن متبادر می‌کند.

گفتنی ‌است که در چند مقطع مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران تاکید کردند که دارایی‌های جمهوری اسلامی در قطر قابلیت مسدود شدن نداشته و انسداد آن از کنترل دولت‌های خارجی از جمله آمریکا خارج است.

نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه -۲۱ مهرماه ۱۴۰۲- به وقت محلی در واکنش به ادعای روزنامه‌های عبری-غربی از جمله روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در خصوص تصمیم ایالات متحده آمریکا و قطر برای بلوکه کردن ۶ میلیارد دلار پول آزاد شده ایران در قطر گفت: ما این موضوع را در چارچوب سیاست داخلی آمریکا و دعواهای سیاسی گروه رقیب می‌دانیم و این گزارش را غیر معتبر و بدور از واقعیت تلقی می‌کنیم. این رویایی است که تعبیر نمی‌شود.

وی افزود: سناتورهای مورد بحث و دولت ایالات متحده همگی کاملا آگاه هستند که نمی‌توانند از توافق عقب نشینی کنند. این پول حقا متعلق به مردم ایران است که دولت جمهوری اسلامی ایران از آن برای تسهیل همه نیازهای ضروری و غیر تحریمی ایرانیان استفاده خواهد‌کرد.

آسوشیتدپرس: انسداد ۶ میلیارد دلار دارایی آزادشده ایران در قطر بعید است

در راستای امکان اجرایی‌شدن این طرح، روز گذشته خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس با انتشار خبر تصویب طرح مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا مبنی بر منع دسترسی ایران به اموال بلوکه شده، نوشت: قطعنامه مورد حمایت جمهوری‌خواهان که با هدف متهم کردن دولت دموکرات بایدن طراحی شده،  اکنون به سنا خواهد رفت؛ جایی که بعید است اکثریت دموکرات سنا از آن حمایت کنند و عملا تحقق آن دور از ذهن است.

در همین چارچوب حتی روزنامه تایمز اسرائیل نیز در گزارشی نسبت به خبر تصویب طرح مجلس نمایندگان آمریکا علیه منابع جمهوری اسلامی ایران در قطر با ناامیدی واکنش نشان داد و نوشت: طرح مورد حمایت جمهوری‌خواهان تحریم‌های جدیدی را اعمال می‌کند تا از انتقال هرگونه پولی به ایران جلوگیری شود؛ همچنین این طرح تهدید می کند که هر دولت یا فردی که در پردازش انتقال وجوه دخیل باشد نیز مشمول تحریم‌های ایالات متحده خواهدشد. اما با همه این‌ها بعید است مجلس سنا که اکثریت آن را دموکرات‌ها تشکیل می‌دهند، از آن حمایت کرده و به آن جامه عمل بپوشانند.

دیدگاهتان را بنویسید