چهار دلیل برای اینکه نیروهای آمریکایی باید در اسرع وقت از سوریه و عراق خارج شوند!

خلاصه تحلیل:

  1. اسپوتنیک، رسانه مشهور روسی ؛ به نقل از اندیشکده آمریکایی کویینسی که به مقاله ای از استاد علوم سیاسی دانشگاه تگزاس اختصاص دارد، به ارائه دلایلی برای اینکه آمریکا باید نیروهای خود را از سوریه و عراق خارج کند می‌پردازد. زیرا؛ بر این باور است که حضور نیروهای نظامی آمریکا در این مناطق به صلح در خاورمیانه کمکی نمی‌کند، بلکه صرفا باعث تلف شدن سربازان آمریکایی می‌شود.
  2. براساس گزارش مطبوعات آمریکا، نیروهای آمریکایی و ائتلاف مستقر در خاورمیانه از ۱۷ اکتبر تاکنون ۷۳ بار مورد حمله قرار گرفته اند. جیسون براونلی، استاد سیاست در دانشگاه تگزاس،مدعی شد؛ بازتاب منطقه ای جنگ اسرائیل و غزه نشان می دهد که چرا کاخ سفید باید حضور نیروهای منسوخ و تحریک آمیز آمریکا در سوریه و عراق را کنار بگذارد، نه تقویت کند .
  3. این استاد دانشگاه تاکید خود بر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و عراق را با 4 دلیل سامان می‌دهد؛ 1. حضور نظامی آمریکا فرصتی را برای شبه نظامیان شیعه متحد با ایران فراهم می کند تا با هدف قرار دادن سربازان آمریکایی در منطقه بر استراتژی ملی آمریکا تاثیر بگذارند. (حدود ۹۰۰ سرباز آمریکایی در سوریه و ۲۵۰۰ سرباز در عراق مورد حمله قرار گرفتند  و 62 پرسنل آمریکایی زخمی شده‌اند.) 2. استقرار طولانی مدت ارتش آمریکا با خطر تنش احتمالی ایران و آمریکا همراه است که به نسبت بسیار خطرناک تر و بزرگ تر از جنگ غزه خواهد بود. اگر آمریکا با حفظ نیروهای خود به دنبال مبارزه با داعش است باید آن را به نیروهای محلی بسپارد زیرا؛ آن‌ها کار را بسیار سریع‌تر و بهتر انجام می‌دهند. 4. بات.جه به سیستم امنیتی که این استاد دانشگاه در عراق و افغانستان شاهد آن بوده، بر این باور است که ترس از نیروهای آمریکایی در این منطقه از بین رفته است، در نتیجه؛ آمریکا برای ایجاد سیاست خارجی چابک خود باید نیروهای نظامی اش را از این منطقه خارج کند.

در گزارش جدید موسسه دولتی پاسخگویی کویینسی آمده است: حضور نظامی واشنگتن در این کشورها به صلح خاورمیانه کمک نمی کند بلکه سربازان آمریکایی را هدف قرار می دهد.

براساس گزارش مطبوعات آمریکا، نیروهای آمریکایی و ائتلاف مستقر در خاورمیانه از ۱۷ اکتبر تاکنون ۷۳ بار مورد حمله قرار گرفته اند. تعداد حملات علیه استقرارهای نظامی آمریکا در بحبوحه جنگ غزه بین نیروهای دفاعی اسرائیل و اسلامگرایان فلسطینی افزایش یافته است.

سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب الله در بیانیه اوایل ماه جاری خود اشاره کرد که حملات به دارایی ها و پرسنل آمریکایی از یمن، عراق و مکان های دیگر مربوط به حمایت واشنگتن از اسرائیل و همچنین افزایش بی سابقه ارتش آمریکا در منطقه مرتبط است.
رهبر حزب الله در ۱۱ نوامبر تاکید کرد: به آمریکایی ها می گویم: اگر می خواهید جبهه های ثانویه متوقف شوند، باید تجاوز به غزه را متوقف کنید.

جیسون براونلی، استاد سیاست در دانشگاه تگزاس، در مقاله خود در وب سایت موسسه دولتی پاسخگو کوئینسی، مدعی شد؛  بازتاب منطقه ای جنگ اسرائیل و غزه نشان می دهد که چرا کاخ سفید باید حضور نیروهای منسوخ و تحریک آمیز آمریکا در سوریه و عراق را کنار بگذارد، نه تقویت کند .

به گفته ی پر براونلی، زمان آن رسیده است که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیروهای آمریکایی را در موقعیت امن تری در ساحل مستقر کند . این استاد دانشگاه چهار دلیل را برای این حرکت ذکر می کند.

نخست، به گفته این استاد دانشگاه، حضور نظامی آمریکا در سوریه و عراق فرصتی را برای شبه نظامیان شیعه متحد با ایران فراهم می کند تا با هدف قرار دادن سربازان آمریکایی در منطقه بر استراتژی ملی آمریکا تاثیر بگذارند. او توجه ها را به این واقعیت جلب می کند که حدود ۹۰۰ سرباز آمریکایی در سوریه و ۲۵۰۰ سرباز در عراق “از ۱۷ اکتبر توسط شبه نظامیان محلی مورد حمله قرار گرفته اند”. به گفته سابرینا سینگ، معاون مطبوعاتی پنتاگون، این حملات منجر به زخمی شدن حدود 62 پرسنل آمریکایی” شده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به بیلبوردهای متعدد با حضور قاسم سلیمانی فرمانده نیروهای ویژه ایران (که در حمله هدفمند هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در سوم ژانویه ۲۰۲۰ در بغداد ترور شد)در سراسر عراق و ارتباط نزدیک محمد شیعه السودانی نخست وزیر عراق با تهران، اظهار کرد: در عین حال، اگر کسی معتقد باشد که این استقرارهای نظامی “نفوذ ایران” در عراق و سوریه را مهار می کند، اشتباه می کند.

دوم، استقرار طولانی مدت ارتش آمریکا با خطر تنش احتمالی ایران و آمریکا همراه است که به نسبت بسیار خطرناک تر و بزرگ تر از جنگ غزه خواهد بود.

سوم، براونلی گفت : اگر هدف تاسیسات نظامی آمریکا در سوریه و عراق هنوز مبارزه با بقایای داعش است، دولت آمریکا باید این وظیفه خطیر را به شبه نظامیان منطقه ای واگذار کند. به گفته او، مردم محلی این کار را بسیار سریع تر انجام خواهند داد. این استاد دانشگاه برای اثبات طرح خود به افغانستان اشاره کرد که نیروهای نظامی آمریکا به سرعت آن را در اوت ۲۰۲۱ ترک کردند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: برخلاف پیش بینی ها مبنی بر اینکه افغانستان پس از تسلط طالبان به بی ثباتی و حمام خون کشیده خواهد شد، خشونت سیاسی در افغانستان در سال اول پس از خروج نیروهای آمریکایی ۸۰ درصد کاهش یافت وی تاکید کرد، علاوه بر این، طالبان توانستند تهدید ناشی از شاخه محلی داعش را مهار کنند و در عرض چند ماه آنچه را که پنتاگون و سیا از سال ۲۰۱۵ در تلاش برای دستیابی به آن بودند، محقق کند.با توجه به اینکه چنین نتایجی توسط افعانستان  به دست آمده است، می توان انتظار داشت که ارتش های سوریه و عراق که به خوبی مسلح و آموزش دیده اند، بتوانند تهدید تروریستی اسلام گرایان را که از سوی “مدعیان خلافت از بین رفته داعش” مطرح می شود، حتی موثرتر خنثی کنند. وی افزود: در مورد دمشق هم ایران و هم روسیه کمک می کنند.

چهارم، پروفسور ادامه داد: کسانی که معتقدند خروج نظامی آمریکا از منطقه باعث افزایش خطر برای آمریکایی ها و منافع آمریکا می شود، به نظر می رسد در اشتباه هستند.

این استاد دانشگاه توضیح داد که با شروع جنگ اسرائیل و غزه در ۷ اکتبر، او سفر خود را در “یکی از مرگبارترین مناطق جنگ های اخیر آمریکا” یعنی استان های کابل، قندهار و هلمند در افغانستان و شهرهای بغداد، فلوجه، رمادی و موصل در عراق به پایان می رساند.

وی تاکید کرد: ” من از ده ها ایست بازرسی طالبان و دولت عراق عبور کردم، در حالی که از شهرها و مناطق روستایی بدون هیچ احساس خطری از سوی مقامات یا تروریست ها بازدید می کردم. امنیت فیزیکی که من در هر دو کشور تجربه کردم، شایع ترین ترس از خروج نیروهای آمریکایی را از بین می برد.”براونلی در پایان گفت: با توجه به همه موارد فوق، واشنگتن باید حضور غیرضروری خود را در دو کشور خاورمیانه پایان دهد که در عین حال “سیاست خارجی چابک آمریکا” را ممکن می سازد.

https://sputnikglobe.com/20231127/four-reasons-us-troops-should-pull-out-of-syria-and-iraq-asap-1115238924.html

منبع: اسپوتنیک

ترجمه و تخلیص: دنیای تحلیل

دیدگاهتان را بنویسید