آیا خاورمیانه در بحبوحه بحران غزه و تشدید درگیری اسرائیل و لبنان در آستانه جنگ منطقه ای است؟

خلاصه تحلیل؛

  1. اسپوتنیک، رسانه سرشناس روسی در این تحلیل در تلاش است تا به مهم‌ترین پرسش این روزهای نظام بین‌الملل پاسخ دهد، آیا منطقه در آستانه یک جنگ تمام‌عیار است؟
  2. تحلیلگر اسپوتنیک برای پاسخ به این پرسش به ترسیم وضعیت روابط اسرائیل و لبنان می‌پردازد. ابتدا به اظهارات سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان م‌پردازد و مشخصا اشاره می‌کند که؛ رهبر حزب الله تاکید کرد: «به آمریکایی ها می گویم: اگر می خواهید جبهه های ثانویه متوقف شود، باید تجاوز به غزه را متوقف کنید.» با این حال، ناظران بین‌المللی توجه‌شان را به این حقیقت جلب کرده‌اند که هیچ نشانه‌ای از فکر کردن حزب الله به جنگ تمام عیار علیه اسرائیل وجود ندارد.
  3. همچنین تحلیلگر اسپوتینک با استناد به مصاحبه سرگ لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه بر این باور است که، ایران و لبنان مایل به شرکت در یک بحران نیستند و تمایلی به آغاز جنگ با اسرائیل ندارند.
  4. اما اسرائیل برای پایان دادن به عملیات نظامی در نوار غزه بدون توجه به انتقادهای فزاینده بین المللی, هیچ تمایلی نشان نمی دهد.منطق تل آویو برای ادامه عملیات این است که باید جلوی حمله تروریستی حماس در آینده به شهرک های اسرائیلی جلوگیری شود، در حالی که نوار غزه باید “غیر نظامی” و “رادیکالیزه” شود.
  5. واشنگتن پست در 13 نوامبر مدعی شد که شواهد جمع آوری شده توسط اطلاعات اسرائیل و خاورمیانه نشان می دهد که حماس یک حمله طولانی تر و عمیق تر در داخل خاک اسرائیل را برنامه ریزی کرده است، تا اینکه این حمله باعث واکنش شدید از سوی دیگر شود. به گفته رسانه‌ها، حماس آماده فداکاری‌های بزرگ برای راه‌اندازی موج جدیدی از مقاومت فلسطین است. که مردم کرانه باختری را درگیر می‌کند و در نتیجه عادی‌سازی اخیر اعراب و اسرائیل را از مسیر خود خارج کند .
  6. تحلیلگر اسپوتنیک بر این باوراست که آمریکا نمی‌تواند به طور مستقیم آنچه را می‎‌خواهد به اسرائیل دیکته کند. آمریکا تمایلی به ادامه جنگ ندارد اما نمی‌تواند جلوی اسرائیل را نیز بگیرد.
  7. همچنین اسپوتنیک برای جمع‌بندی تحلیل خود به سخنرانی سیدمحمد مرندی، تحلیلگر سیاسی ایرانی استناد کرده و بر این امر تاکیید کرده که راه‌حل امروز خاورمیانه، اعلام آتش‌بس و پایان جنگ است.

به گفته نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF)، صبح شنبه دستکم ۲۵ راکت از لبنان شلیک شد. در پاسخ، ارتش اسرائیل به چندین مواضع حزب الله در مرز لبنان و اسرائیل حمله کرد. آیا منطقه در آستانه یک جنگ تمام عیار است؟

تنش ها بین اسرائیل و حزب الله از زمانی که تل آویو عملیات همه جانبه ای را علیه حماس و دیگر شبه نظامیان فلسطینی در نوار غزه در پی حمله غافلگیرانه اسلام گرایان در اکتبر آغاز کرد، به طور پیوسته افزایش یافته است. روز شنبه، مطبوعات اسرائیل به نقل از مقامات لبنانی نوشتند که حمله اخیر نیروی هوایی اسرائیل (IAF) در پاسخ به ساختمانی در نزدیکی شهر نبطیه، به “یکی از عمیق ترین” حملات هوایی اسرائیل در داخل خاک لبنان  تبدیل شد. به گزارش مطبوعات، ارتش اسرائیل هنوز در مورد این حادثه اظهار نظری نکرده است.

هشدار نصرالله، رهبر حزب الله

حسن نصرالله دبیرکل حزب الله در دومین سخنرانی خود از زمان آغاز جنگ غزه در 11 نوامبر اعلام کرد که این گروه شبه‌نظامی شیعه به اعمال فشار بر تل آویو ادامه خواهد داد تا آن را مجبور به توقف عملیات در غزه کند. حملاتی که تاکنون جان بیش از 11000 نفر  در وزارت بهداشت دولت حماس گرفته است.

رهبر حزب الله با بیان اینکه این سازمان تعداد حملات را افزایش داده و به سمت سلاح های قوی تر روی آورده است، به «موشک بورکان حامل محموله بین 300 کیلوگرم تا 500 کیلوگرم» اشاره کرد. نصرالله تصریح کرد که افزایش حملات علیه دارایی های نظامی آمریکا در خاورمیانه که از عراق و یمن آغاز شد، به عملیات اسرائیل در غزه مربوط می شود. رهبر حزب الله تاکید کرد: به آمریکایی ها می گویم: اگر می خواهید جبهه های ثانویه متوقف شود، باید تجاوز به غزه را متوقف کنید.

با این حال، ناظران بین‌المللی توجه خود را به این حقیقت جلب کرده‌اند که هیچ نشانه‌ای از فکر کردن حزب الله به جنگ تمام عیار علیه اسرائیل وجود ندارد. علی ریزک، کارشناس آمریکایی و مشارکت‌کننده در مؤسسه دولتی مسئولیت‌پذیری کوئینسی، به نقل از منابع نزدیک به جنبش شیعی گفته است که حزب‌الله نمی‌خواهد «لبنان را به جنگی ویرانگر بکشاند که  اسرائیل چنین جنگی را تحمیل کند». منبع دیگری به ریزک گفت: «حزب‌الله به عنوان یک بازیگر منطقی لبنانی رفتار می‌کند که اهمیت زیادی برای ماهیت ملی لبنان قائل است». روز جمعه، مطبوعات آمریکا همچنین اعتراف کردند که درگیری ها در مرز لبنان “نسبتاً محدود شده است”، حزب الله امروز “احتمالاً قوی تر از هر زمان دیگری است.”

سرگ لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در اوایل این هفته به خبرنگاران گفت که ایران و لبنان نمی‌خواهند در مناقشه فلسطین و اسرائیل درگیر شوند و تا زمانی که اقدامات تحریک آمیز صورت نگیرد، وارد عمل نخواهند شد. وزیر امور خارجه تاکید کرد: معتقدم نه ایران و نه لبنان نمی‌خواهند در این بحران شرکت کنند.

 

منطق اسرائیل

در همین حال، اسرائیل برای پایان دادن به عملیات نظامی در نوار غزه بدون توجه به انتقادهای فزاینده بین المللی, هیچ تمایلی نشان نمی دهد.12 نوامبر، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، گفت: “هیچ فشار بین المللی، هیچ ادعای نادرست درباره سربازان اسرائیل و کشور ما” بر عزم اسرائیل تأثیر نخواهد گذاشت. اسرائیل “در صورت لزوم در برابر جهان محکم خواهد ایستاد.”

منطق تل آویو برای ادامه عملیات این است که باید جلوی حمله تروریستی حماس -که توسط اسرائیل به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می شود –  در آینده به شهرک های اسرائیلی جلوگیری شود، در حالی که نوار غزه باید “غیره نظامی” و “رادیکالیزه” شود. به نوبه خود، دولت بایدن پیشتر تل آویو را متقاعد کرد که هر روز آتش بس های بشردوستانه را رعایت کند، اما به نظر می رسد اجماع دو حزبی ایالات متحده از تکمیل مأموریت اسرائیل حمایت می کند .

واشنگتن پست در 13 نوامبر مدعی شد که شواهد جمع آوری شده توسط اطلاعات اسرائیل و خاورمیانه نشان می دهد که حماس یک حمله طولانی تر و عمیق تر در داخل خاک اسرائیل را برنامه ریزی کرده است، تا اینکه این حمله باعث واکنش شدید از سوی دیگر شود. به گفته رسانه‌ها، حماس آماده فداکاری‌های بزرگ برای راه‌اندازی موج جدیدی از مقاومت فلسطین است. که مردم کرانه باختری را درگیر می‌کند و در نتیجه عادی‌سازی اخیر اعراب و اسرائیل را از مسیر خود خارج کند .

از نظر تل آویو، تنها راه برای تضمین امنیت دولت یهود، ریشه کن کردن حماس و ایجاد کنترل ارتش اسرائیل در منطقه پس از جنگ است. هر چیزی کمتر از آن با خطر تکرار بحران هفتم اکتبر همراه است. با این حال، مشخص نیست که ارتش اسرائیل چگونه عملیات خود را در مناطق پرجمعیت جنوب غزه ادامه خواهد داد، حتی اگر بتواند به سرعت حماس را در شمال خنثی کند .

به همین ترتیب , تل آویو در بحبوحه درگیری غزه موضعی سخت در قبال حزب الله و دیگر شبه نظامیان شیعه اتخاذ کرد. مقامات اسرائیلی در واکنش به سخنرانی دوم نصرالله هشدار دادند که بازی حزب الله می تواند به عواقب ویرانگری منجر شود. یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائیل شنبه گذشته گفت: «آنچه را که می توانیم در غزه انجام دهیم، می توانیم در بیروت نیز انجام دهیم»

به گفته ریزک، تصمیم اسرائیل باعث ناراحتی واشنگتن می شود، زیرا دولت بایدن تمایلی به درگیری در مقیاس بزرگ در خاورمیانه ندارد. در واقع، تیم بایدن وظایف زیادی را در دستور کار خود دارد، از جمله جنگ نیابتی در اوکراین، درگیری با چین بر سر تایوان و انتخابات ریاست جمهوری آتی سال 2024، که با توجه نظر سنجی آسان نخواهد بود .

ریزک با استناد به گزارش‌های رسانه‌ای که پس از بیانیه گالانت منتشر شد، خاطرنشان کرد که لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، در گفت‌وگوی تلفنی با همتای اسرائیلی خود، نگرانی‌های فزاینده‌ای را در مورد تشدید تنش‌های اسرائیل علیه لبنان ابراز کرد. در حالی که پنتاگون خطرات آشکاری را در رویکرد سخت اسرائیل به بحران در حال گسترش در غزه و در امتداد مرز لبنان می بیند، تل آویو به نوبه خود ممکن است حمایت پرشور بایدن را به عنوان “چراغ سبز” برای همه اقدامات خود در منطقه تلقی کند.

با این حال، ممکن است اوضاع پیچیده‌تر باشد به گفته ی مهران کامراوا، استاد دولت در دانشگاه جورج تاون قطر، که اوایل هفته پیش به اسپوتنیک گفت : که دولت بایدن به سادگی قادر به دیکته به اسرائیل نیست . با توجه به اینکه اسرائیل آشکارا توصیه های تیم بایدن در رابطه با آینده نوار غزه نادیده گرفته است .

سید محمد مرندی، استاد دانشگاه تهران، روز پنجشنبه در پادکست قوانین جدید هشدار داد که “بازی مرغ”[ بازی مرغ دو راننده را نمایش می دهد، هر دو در حال حرکت به سمت یک پل تک راه از جهت های مخالف هستند.] ممکن است منجر به عواقب فاجعه بار در خاورمیانه شود، مگر اینکه اتش بس فوری در غزه اجرا شود.

تنها چیزی که می تواند به این موضوع پایان دهد، آتش بس است. هیچ چیز دیگری قابل قبول نیست. ناوهای هواپیمابر آمریکا هیچ تاثیری بر مقاومت ندارند. زیردریایی های هسته ای ایالات متحده هیچ تاثیری بر روند تصمیم گیری ندارند. آنها خود را گمراه می کنند، اگر خلاف آن فکر کنند و این یک اشتباه محاسباتی خطرناک است. مرندی تاکید کرد: تنها چیزی که مهم است پایان جنگ غزه است.

https://sputnikglobe.com/20231118/is-middle-east-on-edge-of-regional-war-amid-gaza-crisis-and-escalating-israeli-lebanese-conflict-1115047164.html

 

منبع : اسپوتنیک

ترجمه: دنیای تحلیل

دیدگاهتان را بنویسید