جنایات اسرائیل در بوته نقد حقوق بین‌الملل

در چند هفته اخیر مسأله تحولات منطقه و از سرگیری جنگ بین رژیم صهیونیستی و نیروهای مقاومت اسلامی سرخط اخبار، مطبوعات و خبرگزاری‌های جهان شده است. جهان بار دیگر شاهد فاجعه‌ای انسانی در نوار غزه است و ماشین تسلیحلتی رژیم اسرائیل مانند یک هیولای هولناک و خونخوار جان زنان و کودکان بی‌پناه اهل غزه را می‌گیرد. رژیم نامشروع صهیونیستی کلکسیونی از جرایم بین‌المللی و نقض معاهدات و عرف بین‌المللی را در کارنامه خود دارد و این بار هم با گسترش کمّی و کیفی جنایات خود چهره حقیقی‌اش را بار دیگر به مردم جهان نشان داد.

شهرک‌سازی‌های غیرقانونی، بمباران مناطق غیر نظامی، ترور سازمان‌یافته و دولتی، تأمین مالی و تسلیحاتی تروریسم و… همگی ذره‌ای از جنایات رژیم صهیونیستی است که در دهه‌های اخیر شاهد آن بودیم.آنچه که امروزه در غزه مشاهده می‌کنیم ویژگی‌هایی دارد که می‌تواند جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی محسوب ‌شود و در این نوشتار به طور خلاصه به برخی از مصادیق جنایات بین‌المللی رژیم صهیونیستی اشاره خواهد شد:

1ـ بنا به ماده ۸ اساسنامه دادگاه کیفری بین‌المللی که منطبق بر کنوانسیون‌های ۱۹۴۹ ژنو و سایر مقررات و عرف جنگی است، اعمالی مانند تخریب گسترده اموال، حمله به مناطق و افراد غیرنظامی و بمباران آنها، حمله به ساختمان‌های مذهبی و علمی، جنایت جنگی محسوب می‌شود.

ما در این ایام به شکل متعدد شاهد آن بودیم که رژیم صهیونیستی بر خلاف این ماده از اساس‌نامه دادگاه کیفری بین‌المللی عمل کرده است. شاید بارزترین آن، حمله بی‌رحمانه رژیم صهیونیستی به بیمارستان «المعمدانی» باشد که در آن تعداد زیادی از زنان و کودکانی که به بیمارستان پناه برده بودند؛ اما این مرکز درمانی شکار راکدهای اسرائیلی‌ها شد و چندصدتن از غیر نظامیان فلسطینی کشته شدند. همچنین ارتش اسرائیل دانشگاه اسلامی در نوار غزه را هدف حملات شدید هوایی قرار داده و ساختمان آن‌ در محوطه این دانشگاه را کاملا تخریب کرد

2ـ فسفر سفید ماده‌ای است هواسوز که وقتی در معرض هوا قرار می‌گیرد شروع به سوختن می‌کند و دود سفیدی دارد. این ماده با آب خاموش نمی‌شود و همچنان در دل آب میسوزد. اگر این ماده روی اعضای بدن جانداری بریزد، تا عمق بدن وی را می‌سوزاند و هرگز خاموش نمی‌شود و حتی استخوان را هم می‌سوزاند. همچنین بمب فسفری جزء رده تسلیحات کشتار جمعی قرار دارد. از دیگر جنایات و تعدی‌های رژیم صهیونیستی از قواعد جنگ، استفاده از بمب فسفری یا بمب فسفر سفید است. استفاده از بمب فسفر سفید در سطح بین الملل ممنوع است، اما تصاویر متعددی توسط منابع محلی غزه منتشر شده است که اثبات می‌کند رژیم صهیونیستی از این بمب همواره در بمباران غیرنظامی‌ها استفاده می‌کند. بر اساس توافقنامه ژنو در سال 1980 که بر ممنوعیت استفاده از فسفر سفید به عنوان سلاحی آتشزا علیه انسان و محیط زیست دلالت دارد، بمب‌های فسفری یک اسلحه ممنوعه بین‌المللی است.

3ـ اساسنامهٔ رم که معاهده‌ای بین‌المللی برای تشکیل دیوان کیفری بین‌المللی است، جنایت علیه بشریت را در مادهٔ ۷ بدین نحو تعریف کرده‌است: «جنایت علیه بشریت» عبارت است از انجام هر یک از اعمال ذیل به عنوان بخشی از یک حمله علیه گروهی غیرنظامی که به شکل گسترده یا سازمان‌یافته صورت بگیرد، با اطلاع از حمله: الف) قتل ب) نابودسازی ج) برده‌سازی د) اخراج یا انتقال اجباری جمعیت هـ) محبوس ساختن یا دیگر شکل‌های محرومیت شدید از آزادی جسمی که ناقض مفاد اساسی حقوق بین‌الملل باشد و) شکنجه ز) تجاوز جنسی، برده‌کشی جنسی، فحشای اجباری، حاملگی اجباری، عقیم‌سازی اجباری، یا هر نوع خشونت جنسی دیگر در همان سطح ح) آزار و تعقیب یک گروه یا جمعیت مشخص به دلایل سیاسی، نژادی، ملی، قومی، فرهنگی، مذهبی، جنسی، به شرحی که در بند ۳ مشخص گردیده، یا به دلایل دیگری در سطح جهان بر اساس قوانین بین‌المللی در ارتباط با هر یک از اعمالی که در این بند یا هر جرم دیگری که در حیطهٔ صلاحیت این دیوان باشد به عنوان یک عمل غیرمجاز به رسمیت شناخته شده باشد ط) ناپدیدشدن اجباری افراد ی) جنایت نژادپرستی ک) دیگر اعمال غیرانسانی با خصوصیاتی مشابه که به قصد وارد آوردن عمدی درد و رنج شدید یا آسیب رساندن جدی به بدن، یا سلامت جسمی یا روانی افراد صورت گیرد.

با توجه به آنچه که درمورد جنایت علیه بشریت گفته شد، یکی از حربه‌های اصلی اسرائیل در جنگ‌های خود فشار بر روی غیرنظامیان آن هم به شدیدترین حالت ممکن است. از لحاظ شرایط تحقق جنایات علیه بشریت نیز چون حملات رژیم صهیونیستی در سازماندهی و چهارچوب یک حمله گسترده و شدید از سوی یک رژیم انجام گرفته و موجب بروز نتایجی چون قتل، نابودسازی، اخراج یا انتقال جمعیت و اذیت و آزار غیرنظامیان می‌شود، می‌تواند تحت این عنوان که در ماده ۷ اساسنامه دادگاه کیفری بین‌المللی ذکر شده است ، طبقه‌بندی شود. بمباران‌های پی‌درپی، دیوارکشی و محاصره مردم غزه، اخراج و کوچ اجباری مردم عرب فلسطین به وسیله شهرک‌سازی‌های غیر قانونی که بر خلاف پیمان‌های 1 و 2 اوسلو هست و… نشانه‌ها و مصادیقی از جنایات عله بشریت توسط این رژیم آپارتاید محسوب می‌شود.

4ـ طبق ماده دوم کنوانسیون منع و مجازات جنایت نسل‌کشی مصوبه ۱۹۴۸، نسل‌کشی عبارت است از ارتکاب هر یک از اعمال مشروحه زیر علیه یک گروه ملی، قومی، نژادی یا مذهبی که به قصد نابود کردن کلی یا جزیی آن‌ها به دلیل دارا بودن این اوصاف، صورت می‌گیرد:

الف: کشتار اعضای گروه؛

ب:  ایراد آسیب جسمی یا روانی جدی به اعضای یک گروه؛

ج:  قرار دادن عمدی یک گروه در معرض شرایط نامساعد زنده‌گی، به انتظار نابودی فزیکی کلی یا جزیی آن گروه؛

د: تحمیل تدابیری به قصد جلوگیری از زاد ولد در یک گروه؛

ه: انتقال اجباری کودکان یک گروه به گروه دیگر.

با توجه به تعریف بالا، این روزها در غزه ما بارزترین نمونه‌های نسل‌کشی را شاهد هستیم و دردآورترین نوع آن کشتن کودکانی است که احتمال می‌رود اگر بزرگ شوند برای اسرائیل خطرساز شده و امنیت شهرک‌های اشغالی را به خطر می‌اندازند. به تعبیری رژیم صهیونیستی با بمباران کودکان فلسطینی امنیت و آسایش خود در آینده را می‌خواهد تضمین و تأمین کند. همچنین بنا به بند ج این ماده از کنوانسیون منع و مجازات جنایت نسل‌کشی، قطع کردن آب و برق غزه و محاصره اقتصادی و جلوگیری از ایصال مواد غذایی و اولیه به مردم این منطقه از دیگر مصادیق نسل‌کشی است که این روزها به دست اسرائیل رقم می‌خورد.

نوشتن از بحران حقوق بشری در غزه به شکل مفصل و تفصیلی مجال دیگری را می‌طلبد، در این نوشتار تنها سعی شد نمونه‌هایی از جرایم بین‌المللی رژیم صهیونیستی را بازگو کرده و آن را با حقوق بین‌الملل مطابقت دهیم.

 

علی آزاد

دیدگاهتان را بنویسید