تله امنیتی رژیم اسرائیل برای ایران در قفقاز

حمله روز گذشته آذربایجان به قره‌باغ، قابل‌پیش‌بینی بود؛ چراکه قبلا یک سلسله سیاست‌های تهاجمی از سوی باکو، مخصوصا الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان در این‌باره شروع شده بود، گویا مقام ارشد باکو به این نتیجه رسیده است که نقش تهاجمی‌تری در منطقه قره‌باغ در پیش گیرد.

حمله روز گذشته آذربایجان به قره‌باغ، قابل‌پیش‌بینی بود؛ چراکه قبلا یک سلسله سیاست‌های تهاجمی از سوی باکو، مخصوصا الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان در این‌باره شروع شده بود، گویا مقام ارشد باکو به این نتیجه رسیده است که نقش تهاجمی‌تری در منطقه قره‌باغ در پیش گیرد.

علی‌اف در تلاش است کریدور زنگزور که خط ارتباطی ایران به کشورهای اوراسیا و آسیای میانه است را قطع کند و مانع ترانزیت تهران در این مسیر شود. در واقع این طرح از قبل بین آمریکا و رژیم صهیونیستی دنبال شده و مأموریت این کار به الهام علی‌اف داده شده است که این خط مرزی را قطع و هم ارمنستان را دچار چالش کند و هم ایران را با یک چالش استراتژیک در مسیر ترانزیت جاده‌ای روبه‌رو سازد. اظهارات اخیر الهام علی‌اف که علیه ایران و ارمنستان عنوان شد، نشان داد که پس از نشست سران 20 که در هندوستان برگزار شده درصدد هستند مانع احیای جاده ابریشم شوند؛ چراکه اگر این جاده یا کمربند بازسازی شود، ایران محوری‌ترین مسیر در آن خواهد بود و چین کالاهای خودش را از این کریدور جاده‌ای به غرب صادر و منتقل می‌کند؛ اما در نشست و اجلاس سران 20 توافقی به امضا رسید که کشورهای هند، آمریکا و برخی دیگر از کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس، عراق و ترکیه مسیر جدید کریدور هندوستان به اروپا باشند، مسیری دریایی و ریلی که از هند شروع می‌شود و تا دریای مدیترانه امتداد می‌یابد. آن‌ها برخی سیاست‌ها را هم در این کریدور جدید در نظر گرفتند تا مانع ارتباط ایران، چین و روسیه در جاده ابریشم باشند. این طرح در حالی از سوی آمریکا و برخی متحدان منطقه‌ای او همچون رژیم صهیونیستی دنبال می‌شود که امروز پیاده‌نظام این طرح، الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان است که با حمله به ارمنستان در تلاش است این جاده را قطع کند و مانع ارتباط در شرق و غرب باشد. نباید فراموش کرد ایران درباره این توطئه جدید غربی‌ها و رژیم صهیونیستی با چند موضوع روبه‌رو است و نمی‌تواند به‌صورت مستقیم به جنگ بین ارمنستان و آذربایجان ورود کند؛ چراکه هزینه‌ای جز بی‌ثباتی برای منطقه ندارد. در این میان ترکیه هم در تلاش است این جنگ و بی‌ثباتی در منطقه قفقاز روی دهد تا بهره‌برداری‌های سیاسی یا اقتصادی خودش را داشته باشد.

در نهایت باید تلاش کرد با وساطت روسیه، چین یا دیگر کشورهای منطقه، این درگیری مسالمت‌آمیز و بدون درگیری فیصله یابد؛ چراکه اگر جنگی شعله‌ور شد، این جنگ به نفع ما نیست و مانع بسته‌شدن کریدور زنگزور می‌شود. وساطت یا میانجیگری و گفت‌وگوهای دیپلماتیک، بهترین راهکار میان تنش‌های موجود با باکو و ارمنستان است و مانع جنگ می‌شود؛ اگرچه آمریکا و رژیم صهیونیستی در تلاش هستند با فتنه‌انگیزی و برخی توطئه‌ها، آتش جنگ را در منطقه قفقاز شعله‌ور کنند؛ اما بهترین راهکار مذاکره و گفتمان‌های سیاسی است، آن‌ها سعی می‌کنند پای ایران را به جنگ باز و امکانات ایران را دچار فرسایش کنند، ولی ما ضمن رصد این‌گونه رویدادها، باید به دنبال مذاکرات باشیم و با کمک کشورهای تأثیرگذار مانند روسیه، به این تنش‌ها پایان دهیم. با وجود پاک‌شدن منطقه اقلیم کردستان عراق از لوث تروریست‌ها که این روزها شاهد آن هستیم، اکنون دشمنان در تلاش هستند به سمت تنش با آذربایجان و قره‌باغ برویم، ترکیه در تلاش است ایران به جنگ قره‌باغ وارد شود، ولی ما باید به دنبال ثبات و برقراری امنیت در این منطقه باشیم تا آمریکا و رژیم اسرائیل به اهداف خود نرسند.

 

حسن هانی‌زاده

دیدگاهتان را بنویسید