بولتن نیوز، اولین پیام هشدار در این رابطه را صادر کرد / «متاورس»؛ دنیایی مجازی که مسئولان کشور باید تکلیف خود را با آن روشن کنند

سید محسن عبداللهی:دنیای تکنولوژی هر روز شاهد پیشرفت های چشم گیری است. اما در این میان، برخی اتفاقات موجب تحولی قابل توجه در زندگی بشر شده اند. اختراع کامپیوتر، اینترنت و تلفن همراه را می توان در همین دسته تحول آفرین در زندگی انسان ها قرار داد. اما شاید بتوان ادعا کرد که به زودی با ظهور پدیده ای مواجه خواهیم شد که بیشتر از هر چیزی بتواند زندگی بشر را دستخوش تغییراتی جدی کند؛ پدیده ای به نام «متاورس».

 اما این سوال پیش می آید که متاورس چیست و قرار است چه اتفاقی با راه اندازی و گسترش آن رخ بدهد؟! متاورس یک شبکه اجتماعی مجازی است که در آن کاربران می توانند با یکدیگر و یا هر چیزی که در محیط اطرافشان وجود دارد، تعامل برقرار کنند. در واقع در دنیای متاورس افراد به صورت آنلاین، به ایفای نقش می پردازند. این دنیای مجازی انواع قابلیت های شبکه های اجتماعی، بازی های ویدیویی، فناوری های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و در نهایت بلاک چین را با یکدیگر ادغام می کند. با توجه به این قابلیت ها می توان گفت که متاورس دنیایی است که توسط واقعیت مجازی و واقعیت افزوده ساخته می شود و افراد می توانند همچون زندگی در جهان واقعی، یک زندگی مشابه نیز در این فضا داشته باشند.

شاید توضیحات مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک که به واسطه تمرکز این شرکت بر دنیای متاورس، نامش را به «متا» تغییر داده است؛ بهتر بتواند شرایط این فضا را توضیح بدهد: «در دنیای مجازی متاورس، هر کسی می تواند هر کاری را که تصور می کند، انجام دهد. با دوستان یا اعضای خانواده خود دور هم جمع شوند، کار کنند، در کلاس های آموزشی شرکت کنند، با یکدیگر بازی کنند، به خرید بروند، و به طور کلی تمامی تجربه هایی که انجام آن ها را با موبایل یا کامپیوتر نمی توان تصور کرد، از نزدیک حس کنند.»

با توجه به همین قابلیت ها است که اخباری همچون خرید و فروش زمین در دنیای متاورس با قیمت های نجومی و یا خرید یک شرکت فعال در حوزه متاورس توسط شرکت نایک برای ورود پرقدرت به بازار مجازی و طراحی لباس های ورزشی و کفش های مجازی و فروش آن ها در متاورس منتشر می شود. در واقع شاید به زودی باید شاهد این باشیم که همانند فیلم «بازیکن شماره یک» ساخته استیون اسپیلبرگ، افراد دو زندگی مجزا داشته باشند و بخشی از عمر خود را در این فضا بگذرانند.

اما حالا که تکلیف این دنیا و قابلیت هایش مشخص شد و معلوم گشت که نسل بعدی فضای مجازی، چگونه خواهد بود، باید این سوال را از مسئولان کشور، علی الخصوص در حوزه فرهنگ و فضای مجازی پرسید که چه فکری برای مواجهه با این تکنولوژی خواهند داشت؟! بدون شک در برابر چنین فضایی دیگر فیلترکردن چاره کار نیست و بر خلاف گذشته می بایست در ابتدا این تغییر بزرگ پذیرفته شود. گام بعدی اما این است که به جای برخوردهای سلبی و یا انفعالی، با پذیرش واقعیت و علم پیدا کردن به ظرفیت های بالای این فضا، از امروز به فکر تولید محتوایی متناسب با دنیای متاورس باشند.

در واقع این بار نه تنها نباید عقب نشینی کرد، بلکه باید با رویکردی تهاجمی به استقبال این ظرفیت بی نظیر رفت و از اکنون برای حضوری پر قدرت در چنین محیطی آمادگی لازم را به دست آورد. این مسأله به شدت جدی است و و مسئولان کشور باید هشدار امروز را جدی بگیرند تا دوباره چند فردای دیگر مدعی نشوند که ما آمادگی رو به رو شدن با این تکنولوژی را نداشتیم و قافیه را واگذار کرده ایم، پس یا شکست را بپذیریم و عقب نشینی کنیم و یا با برخوردهای سلبی، راه غلط تکرای و ناکارآمد فیلتر را پی بگیریم.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید