قفل ورود بخش خصوصی به ساخت مسکن

در 43 سال گذشته بخش خصوصی بهترین عملکرد خود را در ساخت مسکن در دوره‌ سال‌های 1386 تا 1392 که دوره طراحی و اجرای مسکن مهر بوده با شروع به ساخت یک میلیون و 600 هزار واحد به منصه ظهور گذاشته است
نگاهی به شرایط اخیر کشور و کاهش آمار ساخت مسکن توسط بخش خصوصی نشان‌دهنده آن است که فارغ از عوامل کلان اقتصادی، مساله مدت‌زمان اعطای پروانه ساختمانی و مراحل خرد و کلان آن به معضل اصلی ساخت مسکن تبدیل شده است.
نگاهی به آمار تعداد ساختمان‌های شروع شده به ساخت توسط بخش خصوصی طی سال‌های 1357 تا 1400 نشان می‌دهد که این میزان طی سال‌های ذکرشده مجموعا بیش از 6 میلیون و 807 هزار واحد بوده و با توجه به نوسان زیاد ساخت مسکن، شاید میانگین سالانه آنچنان گویای وضعیت نباشد اما نکته جالب توجه در آمار ساخت، به بازه سال‌های 1386 تا 1392 یعنی زمانی که دوره طراحی و اجرای مسکن مهر بوده برمی‌گردد چنانکه بخش خصوصی در این بازه  هفت‌ساله عملیات طراحی و ساخت را برای بیش از یک میلیون و 600 هزار واحد مسکونی در کنار دولت آغاز کرد؛ به نظر می‌رسد این نقش و پتانسیل قابل‌توجه در بخش خصوصی طی سال‌های اخیر و به‌خصوص در طرح نهضت ملی مسکن آن‌گونه که باید و شاید بدان توجه نشده است.
فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان به «فرهیختگان» می‌گوید:  بعضا فرآیند صدور پروانه 7 تا 12 ماه و بیشتر طول می‌کشد و این بخش خصوصی کشور است که تاوان بروکراسی که غالب آن زائد است را پرداخت می‌کند.
جعفر خزاعی، انبوه‌ساز حوزه مسکن به «فرهیختگان» می‌گوید: در نهضت ملی مسکن تعدادی از انبوه‌سازان مشارکت دارند که شاید بتوان از 50 انبوه‌ساز در کشور نام برد اما در مقایسه با دوره گذشته یعنی دوره ساخت مسکن مهر باید گفت حضور انبوه‌سازان کاهش داشته است.
طبق آمارهای داخلی، زمان صدور پروانه در کشورمان به‌طور میانگین حدود 7 ماه (210 روز) طول می‌کشد. این درحالی است که در کشور کره‌جنوبی زمان صدور پروانه ساختمانی تنها 28 روز (4 هفته) است.
این مدت زمان در سنگاپور 36 روز، در امارات 48 روز، در مالزی 53 روز، در مراکش 58 روز، در فرانسه 62 روز، در گرجستان و آمریکا 63 روز، در دانمارک 64، در فنلاند 65 و در اردن 66 روز است.

دیدگاهتان را بنویسید