نقش پرهزینه و بی‌فایده ژاپن در استمرار جنگ اوکراین

برخی منابع آگاه می‌گویند؛ آمریکا که از تامین‌کنندگان اصلی مهمات جنگی برای ارتش اوکراین به شمار می‌رود، در پی آن است تا تی‌ان‌تی مورد نیاز توپ‌های 155 میلی‌متری این کشور برای رویارویی با نیروهای روسیه را از ژاپن تهیه کند.

رفتار مقامات آمریکایی نشان می‌دهد که آنها در صددند از جایگاه و ظرفیت سایر متحدان بین‌المللی خود در جهت تثبیت معادلات جنگ اوکراین و ناامنی در شرق اروپا استفاده کنند.

بخشی از این رویکرد معطوف به شرایط کنونی میدان نبرد و بخشی دیگر معطوف به آینده‌پژوهی مناسبات واشینگتن و متحدانش در نظام بین‌الملل است.

بر این اساس؛ آمریکایی‌ها قصد دارند بخشی از هزینه‌های بازی خطرناک خود در اوکراین را، در آینده بر دوش متحدان خود انداخته و از آنها بخواهند تا از نگاه کوتاه‌مدت نسبت به بحران اوکراین پرهیز کنند.

در همین خصوص برخی منابع آگاه می‌گویند؛ آمریکا که از تامین‌کنندگان اصلی مهمات جنگی برای ارتش اوکراین به شمار می‌رود، در پی آن است تا تی‌ان‌تی مورد نیاز توپ‌های ۱۵۵ میلی‌متری این کشور برای رویارویی با نیروهای روسیه را از ژاپن تهیه کند.

هرچند قوانین صادرات ژاپن به شرکت‌های ژاپنی اجازه نمی‌دهد برخی از اقلام نظامی، به‌ویژه اقلام کُشنده را به خارج صادر کنند، اما ظاهرا در بحبوحه کمبود مهمات، آمریکا و متحدان این کشور راه حلی برای فعال کردن فروش تی‌ان‌تی پیدا کرده‌اند!

یک منبع آگاه که در جریان مذاکرات واشینگتن و توکیو در خصوص تامین تی‌ان‌تی به اوکراین قرار دارد با اشاره به حساسیت موضوع به رویترز گفته: «راهی برای ایالات متحده آمریکا وجود دارد تا این کشور بتواند از ژاپن مواد منفجره خریداری کند.»

هم‌زمان با میزبانی این هفته ژاپن از «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا، یک منبع آگاه دیگر نیز در گفتگو با رویترز خبر اخیر را تایید کرد.

به گفته منبع دوم، توکیو به واشینگتن اعلام کرده که ژاپن اجازه دارد تی‌ان‌تی صنعتی را به فروش برساند زیرا این ماده منفجره فقط یک محصول نظامی نیست.

بر همین اساس؛ واشینگتن می‌خواهد یک شرکت ژاپنی را به بهانه تحویل‌دهی مواد منفجره به ارتش آمریکا، به زنجیره تامین تی‌ان‌تی متصل کند.

آمریکا با این اقدام می‌تواند مواد منفجره را در گلوله‌های توپ ۱۵۵ میلی‌متری بسته‌بندی و در نهایت به اوکراین ارسال کند.

هرچند واشینگتن و توکیو تاکنون واکنشی به اتصال ژاپن به زنجیره تامین تی‌ان‌تی نشان نداده‌اند، اما وزارت خارجه ایالات متحده در پاسخ به رویترز گفته؛ آمریکا با شرکای خود کار می‌کند تا مهمات مورد نیاز ارتش اوکراین را برای دفاع از این کشور تامین کند!

واقعیت ماجرا اما این است که؛ مقامات آمریکایی هنوز قادر به سنجش واقعیات جاری در جنگ اوکراین نیستند و همین مسئله نگرانی راهبردنویسانی چون کیسینجر و حتی فوکویاما را در پی داشته است.

این سردرگمی راهبردی البته به متحدان آمریکا نیز تسری پیدا کرده و آنها نیز قدرت محاسبه تبعات راهبردی، تاکتیکی و رفتاری خود را در قبال تحولات جاری در جنگ اوکراین از دست داده‌اند.

این قاعده در خصوص بازیگرانی که مانند ژاپن به واسطه انتقال سلاح درگیر بحران اوکراین می‌شوند نیز صادق است، چنانچه حتی در صورت تحقق صلح و حصول توافق سیاسی میان کی‌یف و مسکو، مناسبات آینده این بازیگران با روسیه تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید