آواتار؛ دوراهی خیال و واقعیت

دهم دسامبر 2009 یعنی چهارده سال پیش بود که فیلم سه‌بعدی علمی- تخیلی «آواتار» اثر جیمز کامرون منتشر شد و خیلی از تماشاچیان را شگفت‌زده کرد، فیلمی که سبک متفاوت و خیره‌کننده‌ای داشت و خیلی‌ها را راضی کرد تا حتی منتظر قسمت بعدی و بهتر بگویم «آواتار 2» باشند اما انتظار قسمت بعدی آواتار برای هواخواهانش خیلی طولانی شد و سال ۲۰۲۳ به سینما رسید، فیلمی که تا امروز توانسته تماشاچیانش را به رویاهای خیلی دور ببرد تا واقعیت‌های پیش‌رویش را برملا کند.
نکته جالبی که درباره آواتار 2 وجود دارد این است که قرار بود در سال 2014 اکران شود اما بارها و بارها به تاخیر افتاد و نزدیک به 7 بار اکران آن کنسل شد.

خیلی‌ها با دیدن آواتار و روایت داستانی‌اش آن را به نوعی بازنمایی زندگی سرخپوستان امریکایی می‌دانستند که زمزمه‌ها و نجواهای مشابهی را در فیلم تکرار می‌کند، در آواتار 2 «جیک» در همان قلمرویی که داشتند با خانواده جدیدش زندگی تازه‌ای را شروع می‌کند.

ما در این قسمت از فیلم با گونه‌های جدید گیاهی و جانوری متفاوت‌تری نسبت به آواتار 1 آشنا می‌شویم. سم ورثینگتون، زویی سلدانا، کیت وینسلت، سیگورنی ویور و استیفن لانگ بازیگران اصلی آواتار ۲ هستند.
دهم دسامبر 2009 یعنی چهارده سال پیش بود که فیلم سه‌بعدی علمی- تخیلی «آواتار» اثر جیمز کامرون منتشر شد. اما انتظار قسمت بعدی آواتار برای هواخواهانش خیلی طولانی شد و سال ۲۰۲۳ به سینما رسید فیلمی که تا امروز توانسته تماشاچیانش را به رویاهای خیلی دور ببرد تا واقعیت‌های پیش‌رویش را برملا کند.

آبی‌پوستان و چالش‌های انسان‌های تمامیت‌خواه
زمان انتشار آواتار 1 جیمز کامرون به تایمز درباره قلمرو یا همان اقیانوسی که برای جیک آواتار بنا کرده بود، از اقیانوسی صحبت کرده بود که به اندازه اقیانوس پاندورا متنوع، دیوانه‌وار و خیال‌انگیز باشد. حالا در آواتار 2 از اقیانوس پرآب به جنگل‌های بارانی سفرها می‌کنیم و می‌بینم تکنیک پیشرفته و فناوری جدید در فیلمبرداری چقدر این انتظار در اکران را شیرین‌تر کرده است.

البته زیاد از قلمرو اختصاصی، اقیانوس پاندورا و آواتار گفتیم که شاید خیلی‌ها اولین سوالی که برایشان ایجاد شود این خواهد بود که آواتار حول و حوش چه موضوعی می‌گذرد؟ خب ما در آواتار با اقیانوس پاندورا روبه‌رو هستیم که بومیان آبی‌پوست با نام ناوی در آن وجود دارند که با چالش‌هایی نظیر تمامیت‌خواهی انسان‌ها مواجه می‌شوند.

خانواده در آواتار
جیک به‌عنوان قهرمان این داستان‌ها، زندگی جدیدی را با نیتیری آغاز کرده و 4 فرزند دارد، فرزند بزرگ و نتیم، که قابل اعتماد است، یکی دیگر از دخترانش که خلق‌وخویی مرموز دارد، پسرنوجوان و دو دختر و پسر کوچکترش که همیشه همراه خانواده هستند، در واقع خانواده مرکز توجه و تمرکز روایت آواتار است.

با آواتار 3 و 4 و 5 چه زمانی آشنا می‌شویم!
اما اتفاق جالب توجه در فیلم آواتار این که قسمت‌های 3 و 4 همزمان با آواتار 2 به صورت ترکیبی ساخته و فیلمبرداری شده است، کامرون این اتفاقات را به خوبی روایت می‌کند که شیوه‌ای را اعمال کرده که انگار آواتار را همانند سریال 6 قسمتی بسازد و صحنه‌های 2 و 3 را همزمان فیلمبرداری کردند که قرار است آواتار 3 در دسامبر 2024 اکران شود. آواتار 4 و 5 هم در سال‌های 2026 و 2028 به سینماها می‌آیند. این اتفاق برای هواداران فیلم‌های سه بعدی رویداد خوشایندی است.

دیدگاهتان را بنویسید