طعمه‌های موساد در لبنان

کشف و انهدام شبکه‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی در لبنان مسئله‌ای است که از سال گذشته به شکل پررنگی در این کشور فاش می‌شود و تقریبا هر هفته رسانه‌های لبنانی از دستگیری جاسوسان موساد خبر می‌دهند که به تازگی شناسایی شده‌اند. در جریان بازجویی شعبه اطلاعات سرویس امنیت داخلی لبنان از جاسوسان دستگیر شده موساد در این کشور مشخص شد که ساده‌ترین و متداول‌ترین راه برای به دام انداختن افراد به ویژه نسل جوان و نوجوان، فضای مجازی است. به این صورت که عوامل موساد با نفوذ در میان کاربران لبنانی با علایق و سلایق آنها آشنا شده و شماری از این افراد را گزینش کرده و سپس با آنها ارتباط برقرار می‌کنند.

البته اغلب جاسوسانی که از طریق فضای مجازی جذب می‌شوند جزء مزدوران درجه چندم موساد هستند و صهیونیست‌ها معمولا برای انجام ماموریت‌های ساده نظیر عکس گرفتن از برخی مواضع مورد نظر آنها از این افراد استفاده می‌کنند و معمولا روابط میان آنها خیلی طولانی نمی‌شود. البته استثنائاتی نیز وجود دارد و در برخی موارد این روابط تا حد ماموریت‌های پیچیده ادامه پیدا می‌کند. اطلاعات فاش شده از روش‌های سرویس جاسوسی اسرائیل برای جذب مزدور نشان می‌دهد که مسائل جنسی از جمله روش‌های کثیف موساد برای به دام انداختن طعمه‌های خود است.

در بخشی از کتاب «رژیم موقت مفهوم و پژوهش‌های تخصصی» که توسط مرکز مطالعات و پژوهش‌های الاتحاد تألیف و منتشر شده آمده است که در روش سوءاستفاده موساد از تمایلات جنسی افراد برای به دام انداختن آنها، قصه از آنجا شروع می‌شود که یک زن جوان با طعمه‌های سرویس‌های جاسوسی اسرائیل تماس تلفنی برقرار می‌کند یا در شبکه‌های اجتماعی با آنها ارتباط می‌گیرد. این ارتباط چندین ماه به شکل عادی ادامه پیدا می‌کند و سپس روابط نامشروع آغاز می‌گردد و افرادی که طعمه سرویس‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی شده‌اند احساس می‌کنند همه چیز عادی است و به مرور در این روابط غرق می‌شوند و در مرحله پایانی، زن جوانی که مامور به دام انداختن افراد مذکور است آنها را برای همکاری تحت فشار و باج‌خواهی قرار می‌دهد.

اما سوءستفاده از نیازهای مالی افراد نیز از جمله دیگر روش‌های کثیف اسرائیلی‌ها برای جذب جاسوس است که در آن قربانی‌ها با وعده‌هایی همچون داشتن یک زندگی مرفه در اروپا گرفتار موساد می‌شوند. این روش موساد برای جذب مزدور در داخل فلسطین و نوار غزه و کشورهای عربی به ویژه لبنان کاربرد زیادی دارد. اغلب مزدوران رژیم صهیونیستی که اخیرا در لبنان دستگیر شده‌اند اعتراف کردند که با تمطیع مالی اسرائیلی‌ها فریب خوردند.

در همین راستا مرداد ماه گذشته نیروهای اطلاعاتی لبنان فردی با نام مخفف «الی.ق» (متولد 1984) را به جرم همکاری با دشمن صهیونیستی دستگیر کردند. در جریان تحقیقات مشخص شد این فرد از سال 2013 تا 2021 سفرهای مشکوک و متعددی به کشورهای آفریقایی چون نیجریه و ساحل عاج و کشورهای اروپایی مانند دانمارک داشته و مدتی را نیز در عربستان و ترکیه ساکن بوده است.  او در جریان بازجویی‌ها گفت که برای درمان بیماری همسر و تامین هزینه‌های زندگی مادرش نیاز به پول داشته و از طریق یکی از دوستان خود که از نیروهای سابق ارتش «آنطوان لحد» (یک نظامی لبنانی که با شعار ملی‌گرایی و وطن دوستی به کشورش خیانت کرد و به عنوان مزدور رژیم صهیونیستی، با لبنانی‌هایی که از کشورشان دفاع می‌کردند جنگید)  بوده و در سال 2000 به همراه ارتش رژیم صهیونیستی از لبنان خارج شده بود، با فردی با نام مستعار «آدم» ارتباط گرفته بود که بعدا مشخص شد این فرد از افسران موساد است.

ماموریت این مزدور رژیم صهیونیستی جمع‌آوری اطلاعات درباره مواضع حزب‌الله و گرفتن تصویر و فیلم از یک سری مکان‌های خاص در جنوب لبنان بوده که صهیونیست‌ها تصور می‌کردند ممکن است انبار تسلیحات حزب‌الله باشد.

اما چند روز قبل بخش اطلاعات سرویس امنیتی لبنان اعلام کرد، یکی دیگر از جاسوسان رژیم صهیونیستی را دستگیر کرده که طی آن مشخص شد موساد از روش تازه‌ای برای جاسوسی در لبنان و به ویژه علیه حزب‌الله استفاده می‌کند. این فرد با نام مخفف «عباس.ع» اعتراف کرد که از طریق فردی با نام مستعار آدم (یعنی همان افسر موساد که در بالا به آن اشاره شد) با سرویس جاسوسی موساد ارتباط برقرار کرده است. در جریان تحقیقات مشخص شد که این مزدور اسرائیل در لبنان در سال 2014 به عضویت حزب‌الله درآمده و در سال 2017 از آن جدا شده بود.

طبق اعترافات عباس.ع ، او در فیسبوک با صفحه موساد ارتباط گرفته و از این طریق با «آدم» آشنا شده و از او خواسته بود برای سفر به آلمان کمکش کند. این افسر موساد از عباس.ع خواسته بود تا مجددا به عضویت حزب‌الله درآمده و اطلاعاتی را به صورت مداوم از این جنبش به ویژه رهبران آن و محل زندگی آنها در اختیار موساد قرار دهد. این فرد نیز تلاش زیادی برای بازگشت به حزب‌الله انجام داده بود اما بعد از صحبت با مسئولان این حزب متوجه شد بود برای کسب تاییدیه آنها باید 6 ماه تا یک سال صبر کند و این مسئله را به اطلاع اسرائیلی‌ها رسانده بود.

در همین راستا منابع امنیتی لبنان اعلام کردند که موساد به تازگی در تلاش برای نفوذ در میان عناصر حزب‌الله بوده و به این منظور سعی دارد افرادی را که قبلا به هر نحوی با حزب‌الله ارتباط داشته‌اند به دام بیاندازد.

این درحالی است که علاوه بر سرویس امنیتی و ارتش لبنان، یگان اطلاعاتی مقاومت اسلامی در این کشور نیز با جدیت مسئله جاسوسان اسرائیل را پیگیری می‌کند اما در اغلب اوقات اطلاعات مربوط به نحوه کشف و انهدام شبکه‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی را بنا به دلایل امنیتی فاش نمی‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید