هدف غرب از تشدید ناآرامی‌های اخیر چیست؟/ آتش به پا کردن برای فرار از بن بست دیپلماسی آمریکایی

در رسانه ها و شبکه های اجتماعی به وضوح دعوت به خرابکاری می کنند و دم از اصلاحات و آزادی می زنند‌؛ موضوعی که در کشورهای مدعی آزادی بویژه آمریکا قطعا تحمل نمی شود و هر اعتراض کوچکی در نطفه با خشونت تمام سرکوب می شود. نمونه های آن نیز زیاد است با نگاهی به تاریخ اعتراضات در کشورهای اروپایی و آمریکا به خوبی می توان این رفتار حکومت های غربی را مشاهده کرد.

اما پشت پرده این ناآرامی ها که برنامه ریزی شده و با ورود سیاهی لشکر ضدانقلاب و منافقین همراه بوده است را می توان در ابعاد اقتصادی و جهانی مشاهده کرد.

رویکرد دولت سیزدهم تا به امروز این بوده است که علاوه بر پیگیری توافقنامه برجام که اجرا و احقاق مفاد آن حق ملت ایران است، همه تخم مرغ ها را در یک سبد نچیند و راه های مختلف تجارت بین الملل خصوصا حضور در مجامع و گروه های مهم اقتصادی جهان و تجارت با همسایگان و ایجاد بازارهای متعدد در سراسر جهان جهت گشایش اقتصادی را پیگیری و دنبال کند که با توجه به این روش دیپلماسی فعال اقتصادی موفقیت هایی نیز کسب شد.

پیوستن به اجلاس شانگهای که موضوعی دشوار در دوره های قبل به نظر می رسید و باز شدن راه های تبادلات اقتصادی و تجاری با مناطق مختلف جهان از جمله نتایج این رویکرد سازنده دولت آیت الله رئیسی بوده است.

اما در همین حین دولت در یک دیپلماسی چندجانبه، موضوع برجام را هم پیگیری می کرد که در مراحل مختلف رایزنی ها با بن بست آمریکایی ها روبرو می شد و هر بار با ابتکار عمل ایران و ارایه پیشنهادات جدید توپ در زمین آمریکا قرار می گرفت با عدم همکاری آنان و بن بست مقطعی مذاکرات به دور بعد کشیده می شد.

درواقع به نظر می رسید آمریکایی ها بیشتر روش مذاکره برای مذاکره و تعلل و تسلسل در این راستا را هدف خود قرار داده اند و درواقع با اطناب مذاکرات یک فضای “بی تفاهمی” را در پیش گرفته اند تا دست آخر مذاکرات به بعد از انتخابات کنگره این کشور کشیده شد و همه درب ها را آمریکایی ها در این ماجرا تا به اینجا بستند.

با این اوصاف یکباره جرقه ناآرامی ها در ایران زده شد و آمریکا و کشورهای اروپایی برای به چالش کشیدن اقتصاد ایران و فشار بیشتر بر کسب و کارها در این حوزه بر آتش حوادث دمیدند.

کارشناسان معتقدند با به راه افتادن چرخه اقتصاد ایران از کانال هایی جدا از غرب و برجام آمریکایی‌ها برای ایجاد سد در این حوزه ناآرامی ها را تشدید کردند. کشاندن دامنه ناآرامی‌های اخیر به بازار تهران و برخی از شهرها و همچنین تهدید کسب و کارها برای اعتصاب و عدم کار نشان دهنده سناریو دشمن برای کشیدن ترمز پیشرفت اقتصای کشور است.

در همین رابطه، ابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به اغتشاشات اخیر نوشت به اسم جان، نان مردم را هدف گرفته‌اند. بر اساس اطلاعات متقن معتقدم که آنها که سال‌ها بر روی تحریم‌های فلج‌کننده سرمایه‌گذاری کرده بودند، حالا با خطر ورشکستگی مواجه‌اند و چاره‌ای جز بی‌ثبات‌سازی ایران به منظور اعمال موج جدید تحریم ندارند.

در این راستا، سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران صبح روز دوشنبه ۱۸ مهر در دومین کنگره ملی شهدای ورزش کشور گفت: امروز دشمن سناریویی را در پیش گرفته است و با اقدامات شیطانی از طریق رسانه‌ها در حالی که ما می‌بینیم از درون اتاق های فکر در واشنگتن و نیویورک و در پایتخت برخی کشورهای اروپایی و عوامل آن در ریاض برای برهم زدن این شکوه و برای تخریب دستاوردهای بزرگ کشور است. دشمن نمی‌تواند درخشش‌های ایران اسلامی را ببیند، دشمنان نمی‌تواند ایران عبور کننده از فراز تحریم‌ها را ببیند، دشمنان نمی‌توانند ایران سربلند و عزتمند و ایران فاتح قله‌های سخت ایران را ببینند. دشمنان ما نمی‌توانند این همه درخشش را ببینند، نمی‌توانند ایران بزرگ، ایران فاتح، ایران عبور کننده از فراز تحریم‌ها را ببینند.

آیت الله رئیسی نیز با اشاره به پیشرفت‌های اقتصادی اخیر کشورمان اظهار داشت: دشمن از کار و تلاش مستمر در جهت تحقق پیشرفت‌های کشور لطمه خورده و می‌خواهد در این مسیر اخلال و وقفه ایجاد کند و باید با کار مضاعف و گره‌گشایی از کار مردم، دشمن را مایوس و مردم را روز به روز امیدوارتر کرد.

موضوعی که رهبر معظم انقلاب به خوبی با شناسایی اهداف خبیثانه دشمن به آن اشاره و در مراسم مشترک دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه های افسری نیروهای مسلح در سخنان مهمی با طرح این سؤال که انگیزه دولتهای خارجی برای ایجاد اغتشاش و ناامنی در کشور چیست؟ افزودند: آنها احساس می کنند کشور در حال پیشرفت به سوی قدرت همه‌جانبه است و این موضوع را نمی‌توانند تحمل کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به شتاب گرفتن پیشرفت کشور در همه بخشها و تلاشها برای گشوده شدن برخی گره‌های قدیمی و فعال شدن بخش تولید و دانش‌بنیان‌ها و توانایی کشور برای خنثی کردن تحریم‌ها تأکید کردند: آنها نمی‌خواهند این پیشرفتها در کشور شکل بگیرد و به منظور متوقف کردن این حرکت، برای تعطیلی دانشگاهها و ناامنی خیابانها و درگیر شدن مسئولان به مسائل جدید در شمال غرب و جنوب شرق کشور، برنامه‌ریزی کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید