تاثیر اغتشاشات بر بازار سرمایه

وحید شقاقی شهری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایران به ارزیابی روند معاملات بورس پرداخت و اظهار کرد: در اقتصاد ایران پنج نوع دارایی دلار، طلا، مسکن، خودرو و بورس وجود دارد و این روزها بازار سرمایه همانند دیگر دارایی‌های اقتصاد ایران در حال فعالیت است.

وی با تاکید بر اینکه از دید ایرانی‌ها خودرو، مسکن، دلار و طلا جزو کالای سرمایه‌ای و مصرفی محسوب می‌شوند و بازار سرمایه هم از نوع بازار دارایی و سرمایه‌ای است، افزود: بازار سرمایه یک عقب‌ماندگی را نسبت به چهار بازار سرمایه‌گذاری در طول ۱۰ سال گذشته تجربه کرده است.

شقاقی شهری ادامه داد: این‌گونه نیست که در یک دوره بلندمدت شاهد شکاف و فاصله زیاد بین بازار دارایی‌ها باشیم، به طور معمول در بلندمدت این پنج بازار دارایی نسبت به یکدیگر همگرا می‌شوند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ممکن است در یک دوره بلندمدت رشد مسکن بیشتر از بازار طلا یا رشد بازار سرمایه بیشتر از مسکن باشد، اما در میان آنها یک همگرایی وجود دارد، گفت: اگر در طول ۱۰ سال گذشته نرخ دلار ۳۰ برابر شده باشد، باید سایر دارایی‌ها هم به دلیل وجود همگرایی بین بازارها به همین میزان رشد کند.

وی با اشاره به اینکه از اواسط سال ۹۸ شاهد رشد شتابان در بازار سرمایه بودیم، اما متاسفانه این رشد مدیریت نشد و نهادهای هشدار دهنده درست کار نکردند، بیان کرد: ماحصل چنین رشدی در بازار سهام ریزش شاخص بورس در مردادماه سال ۹۹ بود که این اتفاق موجی از اعتراضات مردمی و سهامدار خرد که بخش عظیمی از دارایی خود را وارد این بازار کرده بودند و آنها را از دست دادند، آغاز شد. این اعتراضات در چند مرحله وجود داشت که این معضل به دلیل وجود ایراد ساختار بازار سرمایه برطرف نشد.

شقاقی شهری تاکید کرد: زمانی که ساختار بازار سرمایه مشکل دارد و نهادهای داخل بازار سرمایه به درستی فعالیت نمی‌کنند، نمی‌توان با دستور و ابلاغیه آن را برطرف کرد.

این کارشناس اقتصادی گفت: نهادهایی در بازار سرمایه وجود دارند که اگر این نهادها به درستی کار نکنند حال بازار سرمایه خوش نمی‌شود، نهاد ناظر، نهادهای مبارزه کننده با دستکاری بازار، نهادهای تثبیت کننده و حمایت‌کننده از بازار از جمله نهادهایی هستند که نیازمند عملکرد درست هستند.

وی اظهار داشت: نهادها باید به نحوی تنظیم شوند که بازار سرمایه شکل بگیرد و عرضه و تقاضا بتواند مسیر خود را به درستی پیش ببرد، مگر آنکه در شرایطی خاص شاهد وجود برخی اختلالات در بازار باشیم که دولت می‌تواند با درایت و تدبیر اقدام به رفع این اختلالات کند تا دیگر شاهد شکست بازار نباشیم.

شقاقی شهری افزود: بازار سرمایه هنوز از لحاظ نهادها دارای مشکل است و در این زمینه مذاکراتی را با وزیر اقتصاد داشتیم که بر این اساس وزیر در حال تلاش برای اصلاح نهادها است؛ وزارت اقتصاد باید نهادهای بازار سرمایه را ایجاد کند یا نهادهای موجود مانند نهاد ناظر و تشکل سهامداران خرد را مورد تقویت قرار دهد.

این کارشناس اقتصادی معتقد است که در صورت اصلاح نهادها شاهد اصلاح بخشی از نارضایتی‌های ایجاد شده در بازار سرمایه خواهیم بود.

وی گفت: روند کلیت بازار نزولی بود و با توجه به عدم ایجاد نهادهای لازم در بازار و نیز اعتمادهای از دست رفته نسبت به این بازار، بازگشت بورس به مسیر اصلی خود زمان بر است.

شقاقی شهری خاطرنشان کرد: شاخص تا کانال یک میلیون و ۵۵۰ رشد کرد، اما دوباره کاهشی شد و در یک ماه اخیر هم روند نزولی داشت.

شقاقی شهری در ادامه به اغتشاشات حاکم در سطح کشور و نیز تاثیر آن بر نوسان اخیر بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: جو حاکم بر کشور مزید بر علت شد و روند نزول را تشدید کرد، هرگونه تشدید نااطمینانی‌ها باعث اثر منفی در رفتارها بازیگران و نیز روند بازار خواهد شد، حتی این نااطمینانی می‌تواند نشأت گرفته از بحث برجام یا اتفاقات اخیر ایجاد شده در سطح کشور باشد.

دیدگاهتان را بنویسید