توافق ترسیم مرزهای دریایی با اسرائیل هنوز خام است/ باید قدردان درایت سید حسن نصرالله باشیم

تاکنون ۳ خط مرزی دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی مطرح شده که به دلیل وجود منابع گاز در محدوده مورد مناقشه از سوی طرفین پذیرفته نشده است و پس از ۵ دوره مذاکره غیر مستقیم میان لبنان و رژیم صهیونیستی با میانجیگری آمریکا و نظارت سازمان ملل در مقر نیرو‌های بین المللی حافظ صلح (یونیفیل) در منطقه راس الناقوره در جنوب لبنان، متنی ۱۰ صفحه‌ای از سوی واشنگتن به مقامات لبنانی پیشنهاد و ارائه شد و بیروت اصلاحات مدنظر خود را به سفیر آمریکا در این کشور تحویل داد.

«یوسف جابر»، استاد دانشگاه بیروت و تحلیلگر لبنانی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران به تبیین ابعاد توافق اخیر میان این کشور با رژیم صهیونیستی در ترسیم مرزهای دریایی با میانجیگری آمریکا پرداخت و در پاسخ به پرسشی درباره مفاد این توافق و میزان رضایت طرفین از آن گفت: از سال ۲۰۱۱، ایالات متحده آمریکا برای انعقاد توافقنامه و برگزاری نشست‌هایی بین طرفین لبنانی و اسرائیلی سرگردان و در تشویش بوده است، اما لبنان صرفا به قصد حضور در نشست غیرمستقیم با دشمن اسرائیلی، تقاضای آمریکا را نپذیرفت؛ یعنی در حضور شخص ثالثی که هیئت لبنانی از او سؤال کند و از طریق آن گوش دهد تا به سؤالاتش پاسخ دهد.

توافق ترسیم مرزهای دریایی

وی گفت: در مورد الزامات این توافق و بند‌های آن که چیز زیادی از آن به بیرون درز نکرده است، باید بگویم که هنوز به پختگی نرسیده است تا به عنوان توافقنامه نهائی و قابل اجرا پذیرفته شده باشد، اما با این وجود در اینجا به نکاتی در مورد مفاد توافق اشاره می‌کنم:

-عقب نشینی لبنان از خط ۲۹ که توسط انگلیسی‌ها تعیین و از سوی فرماندهی ارتش لبنان در دیدار هیئت لبنانی در ناقوره تصویب شد. اختلافات بر سر درصد بهره برداری از میدان کاریش بود، اما در ادامه میدان کاریش کنار گذاشته شد و صحبت از خط ۲۳ یعنی میدان «قانا» آغاز شد. لبنان در این موضوع خسارت سنگینی متحمل شد و برخی سیاستمداران از ثروت و سرمایه کشور در ازای عدم باز شدن پرونده‌های فساد از جانب آمریکا و عدم رسوایی خود کوتاه آمدند. طبق بیانیه‌های آمریکا، واشنگتن پیشتر هشدار داده بود که پرونده‌های فساد را روی کار خواهد آورد.

-میدان قانا تا کنون بررسی نشده و هیچ طرفی نمی‌داند درون آن چیست. منظورم این است که ممکن است گاز یا نفت درون آن باشد و شاید هم نباشد.

-در مورد میدان کاریش باید بگویم که این میدان گنج و ثروت لبنان است که توسط چندین شرکت بین المللی بررسی شده است و دارایی‌های آن صد‌ها میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

یوسف جابر درباره سخنان اخیر «ولید جنبلاط»، رئیس حزب سوسیال ترقی خواه لبنان مبنی بر اینکه پهپاد‌های حزب الله در حصول موفقیت در مذاکرات نتیجه بخش بود و نمی‌توان قدرت دفاعی حزب الله در دفاع از کشور را نادیده گرفت، تصریح کرد: در شرایط کنونی صحبت در مورد مقاومت به نفع جنبلاط است، زیرا تلاش او برای بازگشایی روابط با مقاومت، زمینه را برای بازگشایی روابط با جمهوری عربی سوریه فراهم می‌کند.

وی درباره نقش راهبردی «سید حسن نصر الله» دبیر کل حزب الله لبنان در پیشبرد مذاکرات گفت: بله، در اینجا ما از حکمت و درایت سید مقاومت، «سید حسن نصرالله»، که با قدرت مقاومت، لبنان را به دستاورد‌هایی رساند، تقدیر و تجلیل می‌کنیم.

این تحلیلگر لبنانی درباره امکان موفقیت در مذاکرات برای ترسیم مرز‌های زمینی و یا پرونده‌های دیگر در لبنان هم گفت: من تعیین مرز‌های دریایی از مرز‌های زمینی را جدا از یکدیگر می‌بینم، زیرا در مرز‌های زمینی اختلاف با دشمن اشغالگر به دلیل اشغال بخش‌هایی از مزارع شبعا و کفرشوبا باقی می‌ماند.

یوسف جابر افزود: در پایان باید بگویم که موضوع اشغال فلسطین، قدس و مسجد الاقصی توسط دشمن صهیونیستی و آزادی آن برای هر عرب و مسلمان و انسان تسلیم ناپذیری همیشه در راس توجه قرار دارد.

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان چندین بار تاکید کرده است تا زمانی که لبنان به حقوق قانونی خود نرسد، اجازه استخراج نفت و گاز از میدان کاریش را به رژیم صهیونیستی نمی‌دهد و  این را یک «خط قرمز» برای حزب الله عنوان کرد.

دیدگاهتان را بنویسید