ملکه‌ای برای تمام فصول؛ از کودتاهای خونین تا انقلاب‌های رنگی

ملکه انگلیس در حالی در سن ۹۶ سالگی درگذشت که شاید کمتر کسی از نقش وی و کاخ باکینگهام در برخی حوادث مهم جهان آگاه باشد.

ملکه الیزابت دوم که در طول هفت دهه پادشاهی خود در انگلیس تلاش کرد چهره ای به ظاهر صلح طلب و آرام از خود به نمایش بگذارد، اما در پس تمامی حوادث و رخدادهای مهم تاریخی در جهان از آشوبها تا کودتاهای خونین می توان ردپای کاخ باکینگهام و ملکه انگلیس را در آنها پیدا کرد.

در تمامی حوادث مهم در جهان که انگلیس در آنها نقش داشته اشراف ملکه انگلیس به چشم می خورد. از آن جمله می توان به کودتاهای خونین علیه حکومتهای دموکراتیک در آفریقا و بخشهایی از غرب آسیا اشاره کرد که تمامی آنها یا با دستور مستقیم ملکه صورت گرفته یا الیزابت دوم بر آن اشراف کامل داشته و تحولات را از نزدیک پیگیری کرده است.

در کودتای خونین ۲۸ مرداد که درست دو ماه پس از تاج گذاری ملکه انگلیس اتفاق افتاد صدها نفر از هموطنانمان با دخالتهای مستقیم انگلیس و کاخ باکینگهام به خاک و خوه کشیده شدند.

جدایی بحرین که روزگاری بخشی از خاک ایران بود از کشورمان نیز در سال ۱۹۷۱ با دخالتهای مستقیم انگلیس و نظام سلطنتی این کشور اتفاق افتاد.

ملکه الیزابت دوم که به انباشتن ثروتهای کلان در جهان شهرت دارد در اشغال کشورهای جهان و غارت منابع آنها نیز دست داشته است. از آن جمله می توان به نقش نظام سلطنتی انگلیس در اشغال جنوب یمن در دهه ۶۰ میلادی اشاره کرد که در نهایت با قیام جبهه ملی این کشور استعمار انگلیسی ها برچیده شد اما در همان سالها و هنگامی که انگلیس بخشهایی از یمن را تحت سلطه خود داشت کاخ باکینگهام به گفته بسیاری از منابع غربی بر چاه های نفت و منابع طبیعی این کشور تسلط پیدا کرده بود و بسیاری از آنها را به غارت برد.

علاوه بر مواردی که به آنها اشاره شد، بسیاری از جنگها و خونریزی ها در یکی دو دهه اخیر به ویژه در منطقه خاورمیانه با نظارت و حتی با دستور مستقیم ملکه انگلیس اتفاق افتاده است. جنگ افغانستان، عراق و بحران های سیاسی شدید در سوریه همگی با نظارت مستقیم و اشراف اطلاعاتی نظام سلطنتی انگلیس به وقوع پیوسته است.

این دخالتها و جنگهای خونین که با حمایت کاخ باکینگهام در جهان به وقوع پیوسته است در برخی موارد آن قدر خونین و شدید بوده که حتی دیده شده برخی چهره های سیاسی در داخل انگلیس هم به آن اعتراض کرده اند.

برخی چهره های سیاسی انگلیس از جمله پیتر فورد که در بین سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ سفیر انگلیس در سوریه بود، بارها به سیاستهای استعماری پادشاهی کشورش در سوریه و کشتن مردم این کشور و دخالت در امور سیاسی آن اعتراض کرده و این دخالتها را در چارچوب نظام سیاسی و قواعد جهانی غیرقابل قبول خوانده است.

در طول ۷ دهه سلطنت ملکه در کاخ باکینگهام این طور به نظر می رسید که وی نقشی در سیاست دولت انگلیس ندارد، ولی عملاً واقعیت خلاف این بود. دولت انگلیس همواره در سیاستهای کلان خود به ویژه در عرصه بین الملل زیر نظر مستقیم الیزابت دوم عمل می کرد.

حفظ منافع انگلیس، ثروت اندوزی از طریق استعمار کشورهای در حال توسعه یا جهان سوم از طریق تسلط بر منابع طبیعی و چاه های گاز و نفت آنها و نیز همکاری نزدیک با دولتهای مشترک المنافع انگلیس همواره در اولویت نخست سیاستهای کاخ سلطنتی انگلیس بوده است.

بحث حضور انگلیس در نظام برده داری و استعمار کشورهای آفریقایی و اردوگاه های کار اجباری با دستور مستقیم این نظام سلطه و اشراف کامل ملکه انگلیس شاید برای کمتر کسی پوشیده و ناشناخته باشد.

حضور انگلیس بین قرن ۱۵ تا ۱۹ میلادی در کشورهای آفریقایی و به غل و زنجیر کشیدن میلیون ها نفر از جمعیت آفریقا و در نهایت وادار کردن این افراد به انجام کارهای اجباری در کارائیب و آمریکای شمالی و جنوبی و اندوختن ثروتهای هنگفت از این راه یکی دیگر از تصاویری است که ملکه بعد از مرگش در زمره میراث خود بر جای گذاشته است.

حالا در کنار ثروتهای سیاهی که در طول این دهه ها ملکه انگلیس بر جای گذاشته باید دید دفترچه خاطرات سیاسی کاخ باکینگهام پس از او و با جانشین بعدی وی بر سلطنت انگلیس چگونه ورق خواهد خورد و تصویر جدید نظام سلطنتی در انگلیس چگونه ترسیم خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید