دوگانه‌سازی‌های کاذب غرب در مذاکرات وین/ چرا بعد از تضمین گرفتن روسیه توافقی نشد؟

روایت وین: طرف غربی مذاکرات وین، راهبرد ارسال اطلاعات غلط را دنبال می‌کند. «شرطی‌سازی بازارهای پولی‌ ـ مالی» و مقصرجلوه‌دادن ایران از اهداف این راهبرد است.

دولت آمریکا با استفاده از حربه ارسال همزمان پالس مثبت و منفی، به‌دنبال اثرگذاری بر فضای داخل کشور و متعاقب آن فشار به تیم ایرانی برای امتیازگیری حداکثری است.

یک مورد از پالس منفی؛ مقصر عدم توافق، روسیه و سپاه است!

اخیراً رسانه فارسی‌زبان وابسته به کنگره آمریکا با انتشار شایعه‌ای به نقل از منابع ناشناس در وین مدعی شد که خارج‌کردن سپاه از فهرست تروریسم، به آخرین مانع در مذاکرات هسته‌ای تبدیل شده است.

بعدتر «رادیو فردا» فاش کرد که مانع اصلی مذاکرات، شرط آمریکا مبنی بر لزوم دست‌کشیدن ایران از پرونده ترور شهید سلیمانی است. موضوعی که اساساً ربطی به مذاکرات هسته‌ای ندارد.

 


ادعای «رادیو فردا» به نقل منبع ادعایی در دولت آمریکا

 

ادعای «رادیو فردا» به نقل منبع ادعایی در دولت آمریکا
این بازی رسانه‌ای در حالی به اجرا گذاشته شده است که طرف غربی در اسفند ۱۴۰۰ روسیه را مانع اصلی توافق معرفی می‌کرد. «بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این رابطه گفته بود: «دو هفته پیش (نیمه دوم اسفند) به نظر می‌رسید که توافق با ایران حاصل شده ولی روسیه مانع‌تراشی کرد.»

بهانه غرب موضوع تضمینی بود که روس‌ها از آمریکا طلب کرده بودند.

نیروی میدانی دولت آمریکا در رسانه‌های فارسی زبان نیز با هشتگ «نه شرقی-نه غربی» از کرنش ایران در مقابل روسیه ابراز تاسف کرد و مدعی شد که تهران منافع خود را قربانی مسکو کرده است!

 

 

اردوگاه اصلاح‌طلبان نیز ادامه خط را در داخل پیش گرفت

روزنامه «جمهوری اسلامی» نوشت: «زیر میز زدن روسیه در احیای برجام هم اظهرمن‌الشمس است هرچند برخی‌ها این را هم به حساب آمریکا می‌خواهند بنویسند.»

روزنامه «اطلاعات» هم نوشت: «روسیه حق دارد به منافع خود از برجام فکر کند اما حق ندارد به خاطر منافع خود و نیات اسرائیل آن را متوقف و بی ثمر سازد … امیدواریم «برجام خوب» قربانی «نگاه به شرق» نشود.»

سایت «انتخاب» نیز مدعی شد که خواسته دقیقه ۹۰ روسیه موفقیت مذاکرات را با تردید مواجه کرد.

 

 

این درحالی است که «لاوروف» وزیر خارجه روسیه ۲۴ اسفند در کنفرانس خبری مشترک با «امیرعبداللهیان» اعلام کرد که «مسکو تضمین‌های کتبی را دریافت کرده و تحریم‌های ضد روسی مانع همکاری با تهران در چارچوب توافق هسته‌ای نخواهد شد.»

روسیه تضمین گرفت اما خبری از توافق نشد.

«اولیانوف» ۲۵ اسفند در واکنش به موج رسانه‌ای غرب نوشت: «از گمانه‌زنی‌ها درباره موضع روسیه در مرحله آخر مذاکرات وین خسته‌ شده‌ام … مخلص کلام: جمع‌بندی مذاکرات نه به روسیه بلکه به طرف‌های دیگر به ویژه آمریکا بستگی دارد.»


توئیت «اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین

 

«زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه ۲۷ اسفند اعلام کرد: «تردیدافکنی درباره تعهد روسیه به برجام، کارت بازی کسانی است که نمی‌توانند به اشتباهات خودشان اذعان کنند.  به همکاران غربی‌مان پیشنهاد می‌کنیم که انرژی‌شان را روی رسیدگی به مطالبات مشروع ایران در خصوص پیش‌نویس احیای توافق متمرکز کنند.»

 


موضع روسیه درباره بازی رسانه‌های غرب پیرامون برجام

 

امّا این پایان بازی رسانه‌ای پیرامون بحران خودساخته غرب نبود. بلافاصله در روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۱ بود که موضوع سپاه و سپس پرونده ترور سردار سلیمانی به میان کشیده شد! هدف نهایی نیز مقصرنمایی ایران بابت احتمال عدم توافق است.

پالس مثبت|‌ توافق شد!
«جانگ کان» معاون وزیر خارجه کره جنوبی روز ۱۵ دی عازم وین شد. این دیپلمات ارشد کره‌ای در این سفر با نمایندگان آمریکا، ایران و ۴ کشور حاضر در برجام دیدار کرد.
«کان» پس از این ملاقات‌ها به دیدار «باقری» رئیس تیم مذاکره کننده ایران رفت. وزارت خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای پیرامون این دیدار اعلام کرد: «دو طرف توافق کردند که آزادسازی منابع مالی مسدودشده ایران باید فوری آزاد شود.»
رسانه‌های فارسی زبان پس از این بیانیه با  استناد به اظهارات وزارت خارجه کره جنوبی خبر «موافقت با آزادسازی منابع مالی ایران» را تیتر کردند.

 


تیتر رسانه‌های داخلی پس از بیانیه کره جنوبی

روزنامه «رای الیوم» چاپ لندن روز ۱۹ دی ۱۴۰۰ در گزارشی مدعی شد که مذاکرات وین منتهی به توافق موقت دو ساله شد!
«رای الیوم» در ادامه نوشت آمریکا تمامی تحریم‌های وضع شده در دوره رئیس‌‍ جمهور سابق «ترامپ» را لغو می‌کند.

 


خبر کذب «رای الیوم» درباره توافق موقت ۲ ساله

 

شبکه «NBC» آمریکا نیز روز ۲ بهمن ۱۴۰۰ به نقل از دو تن از مقام‌های ارشد آمریکا مدعی شد: «روسیه در خصوص یک توافق موقت احتمالی با ایران گفت‌وگو کرده است.»

این شبکه در ادامه پیرامون مفاد توافق ادعایی آورد که: «تهران غنی‌سازی ۶۰ درصد متوقف و ذخایر فعلی را به روسیه صادر می‌کند. در مقابل، آمریکا اجازه دسترسی تهران به یک میلیارد دلار از درآمدهای نفتی خود در سئول را صادر خواهد کرد.»

خبرگزاری رویترز نیز روز ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ مفاد پیش‌نویس توافق ادعایی را منتشر کرد. رویترز این توافق را چند مرحله‌ای عنوان کرد که طی آن،  غنی‌سازی بالای ۵ درصد از سوی ایران متوقف می‌شود و سپس دارایی‌های مسدود شده ایران آزاد می‌شوند.

رویترز مدعی شد که مرحله اصلی رفع تحریم‌های ایران از جمله تحریم‌های نفتی آخرین مرحله خواهد بود.

 


خبر کذب رویترز درباره مفاد پیش نویس توافق

هر چهار روایت خبری مذکور از توافق تکذیب شده است.

امّا مانع اصلی توافق کجاست؟

ماجرا از این قرار است که آمریکایی‌ها برچسب تحریم‌های ایران را تغییر داده‌اند و آن را در سه دسته سبز (قابل لغو)، زرد (قابل مذاکره برای لغو) و قرمز (غیرقابل لغو) تقسیم کرده‌اند.

بخشی از تحریم‌های اقتصادی ایران در سبد قرمز قرار داده شده و عدم لغو آن به معنای ادامه ماجراهای دولت روحانی است. این گره تنها با تصمیم نهایی واشنگتن باز می‌شود.

به گفته یورونیوز، «سید کمال خرازی» رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان در نشست دوحه گفت: «بیش از ۵۰۰ شخصیت و نهاد مختلف هم در فهرست تحریم‌ها هستند که ما خواهان رفع تحریم‌های آنها هستیم.»

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی اعلام کرد که «توافق هسته‌ای در دسترس است اما حصول آن به عزم سیاسی آمریکا بستگی دارد.»

دیدگاهتان را بنویسید